Moodlesta Moodleroomsiin

Moodlerooms tulee – Olemme valmiit!

Vanha kunnon Moodle tunnetaan jatkossa niin nimellä Moodlerooms kuin Moodle. Tämä tuttu ja silti uudistunut virtuaalinen oppimisympäristö on hankittu Kareliaan ohjelmisto palveluna ts. Software-as-a-Service toteutuksena. Kyseessä on siis SaaS-palvelu, jossa tarjoaja (Moodlerooms) vastaa seuraavista asioista:

sas-moodlerooms

Palvelusta lisää

Samalla uudistuu muun muassa oppimisympäristön osoite (poistuu numero 2), käyttöliittymä muuttuu ulkoasultaan esteettömäksi ja käytettävyys mobiililaitteilla paranee huomattavasti. Kaikenlaista selaamisen myönteistä käyttökokemusta tuetaan käyttöliittymällä, jota kutsutaan Snapiksi. Muutoksen jälkeen käyttäjän keskittymistä sisältöön ohjataan sillä, että työskentely suunnataan yhteen osioon kerrallaan.

Snap-käyttöliittymä avustaa siis opiskelijoita ajankäytön päätösten tekemisessä. Opiskelijalle näytetään seuraavien seitsemän päivän opintojaksojen toimintojen määräaikoja omat kurssit -etusivulla, joiden avulla he tunnistavat, mihin opintojaksoihin on keskityttävä. Opiskelijoille näytetään myös tuoreimmat kommentit tai palautteet esim. tehtävistä tai tenteistä. Tietojen avulla opiskelija saa selville, onko sisältöjä esim. syytä kerrata. Opiskelijalle näytetään myös hänelle lähetetyt viestit tai kommentit. Niiden avulla hän näkee mm. mitä toimia on ennen työn aloittamista tehtävä (esim. aloitettava keskustelu).

Opettajilla näytetään myös kaikkien kurssien määräajat seuraavien seitsemän päivän ajalta. Niiden tietojen avulla hän näkee, mihin kursseihin pitää keskittyä ja mille kursseille hän voi esim. rekisteröidä opiskelijoita. Opettajalle näytetään hänelle lähetetyt sisällöt, joita hän ei ole vielä arvioinut. Tiedot auttavat opettajaa suuntaamaan käytettävissä olevan ajan tarkemmin. Opettajat näkevät samat viestit ja ilmoitukset kuin opiskelijat.

Ohjeita

OPPIMISYMPÄRISTÖN UUSIA INTEGROINTEJA

Collaborate virtuaalinen luokkahuone

  • Mahdollistaa reaaliaikaisen opetus- ja oppimiskokemuksen virtuaalisilla luokkahuoneilla, toimistoilla tai kokoustiloilla tietokoneilla tai mobiililaitteilla. Collaboraten avulla opettajat ja opiskelijat osallistuvat virtuaalisesti yhteistyöhön.
  • Toiminnoiltaan kuin Adobe Connect (AC) ja ulkoasultaan kuin Skybe for Business.
  • Ohjeita.

Office 365 (O365)

  • Parantaa merkittävästi opiskelijoiden ja opettajien/ohjaajien työskentelyä sekä mahdollistaa työskentelyn yli organisaatiorajojen.
  • Yhteys mahdollistaa aineistojen sisällyttämisen oppimisympäristöön.
  • Materiaalin päivittäminen Moodleroomsiin yksinkertaistuu sijoittamalla materiaalit O365. Esim. PowerPoint-aineisto on O365, josta se linkitetään useammalle opintojaksolle ja päivitetään O365:ssa, jolloin se päivittyy kaikille opintojaksoille.

Open Content (xpLor)

  • Mahdollistaa oppimismateriaalin ja sisällön käytön useissa eri oppimisen hallintajärjestelmissä ja niiden siirtämisen pilvipalveluun.
  • Tämä pilvipohjainen, globaali oppimisaihiotietokanta on monipuolinen koulutusmateriaalien ja avoimien oppiresurssien laatimiseen, jakamiseen ja löytämiseen sekä niiden tekijänoikeuksien hallinnan työkalu. Esim. mahdollistaa Khan Ademyn Creative Commons -lisenssoitujen aineistojen käytön.
  • Ohjeita.

Personalized Learning Designer (PLD)

  • PLD mahdollistaa erilaiset oppimispolut. Joku tarvitsee lisämateriaaleja ja -harjoituksia, ja toinen taas haluaa edetä nopeammin. PLD-säännöillä on esim. mahdollista hyödyntää opiskelijoiden aikaisemmin hankittua osaamista.
  • Säännöillä (henkilökohtaistaminen) voidaan myös viestiä apua tarvitsevalle, miten kannattaa edetä. PLD-järjestelmä kertoo myös kuka ”jää jälkeen”, mahdollistuu varhainen puuttuminen. Tarjotaan apua juuri sinne ja siihen kohtaan, jossa opiskelija kokee haasteita.
  • Säännöillä voidaan rakentaa niin muistutusviestintää kuin myös onnitteluviestejä (esim. 80 % opinnoista suoritettu). Opettaja saa muistutukset listattuna, kenelle on mitäkin lähetetty ja milloin.
  • PLD:n avulla on mahdollista säästää aikaa ja vähentää manuaalista työtä.
  • Aiheesta lisää.
  • Sääntöesimerkkejä.

Kirjoitamme jatkossa lisää Moodleroomsista ja sen käyttöönotosta sekä kokemuksista.

moodlerooms-logo

Kirjoittajat Maarit Ignatius, monimuotopedagogiikan suunnittelija ja Minna Rokkila, erikoissuunnittelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *