ITK2017-konferenssin satoa

ITK 2017 -konferenssi = Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa on Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma, jonka pääjärjestäjä on Hämeen kesäyliopisto. ITK kokoaa vuosittain yhteen lähes 2000 opettajaa, rehtoria, opetusteknologian asiantuntijaa, tutkijaa, päättäjää, opiskelijaa ja muita asiasta kiinnostuneita.


Konferenssi järjestetään Hämeenlinnassa, Kylpylähotelli Cumulus Resort Aulangolla. Niin tänäkin vuonna.

Tutkijatapaamiseen Kareliasta osallistui Joni Ranta.

Workshopeja oli perinteiseen tapaan tarjolla puolipäivästä koko päivään. Osa workshopeista oli maksullisia, mutta valtaosa ilmaisia. Teemoja oli mm. Mooc, Open Badge, Chromebook, digitalis-taktiillinen pedagogiikka, sisällöntuotanto, pedagogiset lähestymistavat, arviointi, oppimisen analytiikka, data, Office 365, Optima, oppimispeli ja ohjelmointi.

Foormumiesityksistä ja teemaseminaareista kukin karelialainen valitsi oman mielenkiintonsa mukaan ne mihin osallistui. Tarjolla oli paljon erilaista sisältöä. Kokonaisuuvaikutelma oli, että eniten oli tarjolla ala- ja yläkouluun sekä lukioon suunnattuja esityksiä. Toki kaiken voi soveltaa korkeakoulutasolle. Meillä oli käytössä ITK-yammer-kanava sekä Facebook-ryhmä, joita kautta kuka tahansa karelialainen pystyi seuraamaan osallistujien sessioita reaaliajassa. Tässä joitakin poimintoja esityksistä, joita osallistujamme (Joni Ranta, Minna Rokkila, Kirsi Lindlöf, Seppo Kainulainen, Kaija Sankila, Juha Valonen, Minna Nirkko ja Maarit Ignatius) postailivat Yammeriin:

Oppimisympäristöt laajenevat psykofyysissosiaalisina kokonaisuuksina. Aito osaamisperustaisuus yhdistyy korkeakoulujen avulla uudenlaiseen oppimisen ja innovoinnin monialaiseen ekosysteemiin. Näin ainakin, jos uskomme Tampere3:n visioon.. Lisää tietoa asiasta, hae: Smart University Design Lab (SUDL).

Tulevaisuudentutkija Ilkka Halava: Koulutus ja sivistys avaimia vallankäyttöön. Vanhan maailman menetelmät masentaa digikyvykkäimmät. Siinäpä haastetta.

Alakoululaiset käyttää O365-ympäristöjä, tietohallinnon kanssa yhteistyössä on Kainuussa, tvt:tä hyödynnetään jokapäiväisessä opiskelussa, rehtorin tuki on a&o, sovelluskeskeisyydestä pois, tietohallinto kouluttaa pilvipalveluihin, osaamisen jakaminen, opettajille resursoitu aikaa koulutuksiin + käytäntöön viemiseen, työjärjestykseen koulutukset.

HAMK esittelee monipuolista DigCompOrg-työkalua oppilaitoksen digikyvykkyyden kehittämiseen ja arviointiin. Arvioinnissa yli 70 osa-aluetta -> syvällinen arviointi. Tämä ei ole ainoa arvioinnin työkalu, vaan toimii muiden työkalujen rinnalla kokonaisarkkitehtuuria kehitettäessä.

Kovalla työllä syntyy oppimista, kertoi Pekka Peura. Pekan esitys yksilöllisestä oppimisesta löytyy kuvan osoitteesta.Pekalla oli hyviä oppimisen arviointiin liittyviä työvälineitä, joissa hän oli soveltanut Googlen taulukkotyövälinettä. Kannattaa tutustua. Esitys täällä: bit.ly/peura_itk17

Tekijän oikeuksia – Miksi? Opettaja opetusmateriaalin tekijänä, teosten käyttäjänä ja tekijänoikeustaitojen opettajana. Digitaalitekniikka on tuonut opetukseen uusia keinoja ja välineitä sekä uudenlaisia hyödyntää sisältöjä.
Esitys keskittyy enemmän ehkä perusasteelle ja toiselle asteelle, mutta erityisesti tuo tekijänoikeuksien opettaminen -> tehtävät, raportit, esitykset, opinnäytetyöt. Amk opetuksessa kannatta käydä läpi tuo Kopiraittilankoulun uutishuone ja muistilista! Erityisesti opinnäytetyöntekijän!

Opettajat ovat kokeneet (Kopioston tutkimus) puutteita tekijänoikeusasioissa mm. diditaalisissa aineistoissa. Kopiosto on laatinut eri kouluasteille pedagogiset materiaalit = Kopiraittilan koulu.

http://www.kopiraittila.fi/
http://kopiraittila.fi/video/

Huikeiden sattumusten sarja jatkuu! Täällähän on Natasha Bulatovic Trygg esittelemässä Sananlanka-peliä. Sattumalta ohjaan pelin visuaalista suunnittelua käsittelevää opparia ja tekijän Teemu Seppälän harjoittelua yhdessä Natashan kanssa =D Upea peli, joka opettaa lukemaan ja jota voidaan käyttää eri tavoin lasten puheterapiassa. Natasha on toiminut Turun yliopiston pelilaboratorissa, kuuluu Neogamesiin ja tekee nyt väitöskirjaansa. Sananlanka suunnataan globaaleille markkinoille. https://mitaleblog.wordpress.com/

Sotungin lukiolla on antaa ”Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet”. Keskeisiä huomioita:

  • esittelyvideo itsestä vaaditaan lähes kaikissa työnhauissa
  • median hallintaa edellytetään automaattisesti
  • uskallusta vaaditaan, miten henkilökohtaisten asioiden esittely videon muodossa saataisiin tutuksi?
  • arvot, taidot kartoitetaan ulkopuolisen näkökulmasta, ei miten minä… jopa filosofinen tulokulma. Esitellään aluksi oman pienen tiimin kesken ja kerätään palautetta.
  • pohdinnat työstetään minuutin hissipuheeksi ja edelleen sähköiseksi CV:ksi (www.europass.fi)
  • valttikorttini työelämässä, miten kerron itsestäni oikeita ja positiivisia asioita?Hyötyisiköhän meidän harjoitteluprosessi näistä ideoista?

Kielten opintojaksoilla nämä osana opintojaksoja, lisäksi vaihtoehtona/lisäksi LinkedIn profiili. Tikon WorkSmart Online messujen tarkoitus on tuoda oma osaaminen näkyväksi. Mitenhän saataisiin harjoitteluprosessi ja muu urasuunnittelu integroitua ettei tehtäisi päällekkäin samaa? Kielten opintojaksoilla on jo sisällytetty. Lisäksi LinkedIn profiili. Miten saataisiin hyödynnettyä harjoitteluprosessissa?

Pelillistäminen lisätyn todellisuuden avulla on aARre-sovelluksen kautta pilotoitu tiedonhaussa Lahden kaupunginkirjastossa. Rasteja haetaan kirjastossa. Piilotettuja rasteja etsitään vihjeiden avulla, rastin kuvaaminen kännykällä näyttää AR-sisällön. Lapset kilpailivat ajasta radalla. Intoa oli. Mitä jäi itse sisällöistä mieleen?

Oulun yliopistossa viime syksynä aloittaneet 1200 opiskelijaa osallistuivat heti opintojen aluksi kolmeksi päiväksi ”Future Factory” -tulevaisuustyöpajoihin. Opiskelijat etsivät ryhmissä ratkaisuja laajoihin haasteisiin Sitra megatrendien pohjalta. Ks. https://www.sitra.fi/blogit/opiskelijat-ratkomaan-maailman-kiperia-ongelmia/

iDiD on info-TV-järjestelmä jonka taustalta löytyy opettajia suunnittelijoina mm. PBL-guru Timo Portimojärvi. Toimii verkon yli keskuspalvelimelta. Hinta oppilaitokselle 20 €/kk/laite. Aika monipuoliselta vaikutti. Peppi-yhteensopivuus on tulossa.

Joskus on hyvä hypätä oman lähiympäristön ulkopuolelle! Peruskoulun pedagogiikkaa, jota voi soveltaa läpi kouluasteiden. ”Haasta itsesi ja oppilaasi – Itseohjautuva toiminnallinen pedagogiikka”.

Fuse-pedagogiikka – oppilas itse vastuussa oppimisprosessista ja opettaja toimii fasilitaattorina. Oppilas asiantuntijana. Ryhmätyötaidot. www.fusestudio.net
Yleiskuva pedagogiikasta.

Tutustu myös ”Luovan tulen” -malliin: www. liekeissa.net -> kuinka kouluyhteisöön saadaan kehittyvä ilmapiiri!

HaMKn kotihoidon koulutusta on pelillistetty Seppo-alustan avulla. Ei kyllä järin ihmeellinen peli ollut… rikkaalla medialla ryyditetty tenttityökalu? Jotenkin olisin noiden alakoululaisten virtuaalitouhujen jälkeen odottanut jotain muuta kuin lautapeliä. Sinänsä varmaan toimiva ympäristö, mutta ei vain säväyttänyt ;-(

HAMK, LAMK ja Laurea käyttää Kaltura-pohjaista videopalvelua eri tavoin. Huomionarvoista esityksessä oli, että opiskelijoista lähes puolet lopetti heille tarkoitetun videon kesken, ja katseluajat jäivät lyhyeksi. Videoiden tulee olla lyhyitä.

Digitaaliset tuotteet – Osana puolustusvoimien opetusta ja koulutusta. Mielenkiintoinen katsaus Puolustusvoimien digitaalisiin oppimisympäristöihin ja tuotteisiin. Siellä mennään todella korkealla tasolla!
Jokainen yli 15v suomalainen voi kirjautua (PV)Moodleen ja suorittaa peruskursseja.

Carpe Diem – Käytännönläheinen ja nopeasti toiminnaksi muuttuva tapa tehdä ja suunnitella monimuoto- tai verkko-oppimiskokonaisuuksia. Missio – Vaikutelma – Osaamistavoitteet – Arviointi http://www.gillysalmon.com/carpe-diem.html

Moodle modernimmaksi – Yhtenäisyydellä tulevaisuuteen. HAMK:n esitys siitä, miten Moodlen opintojaksojen ilme ja tietyt rakenteet on hyvä yhtenäistää. Kareliassa hyvällä mallilla tämä on tulevissa kesän verkko-opinnoissa. Mallia hyvästä rakenteestä sieltä! Ota itsellesi hyvät käytänteet arkipäivään!

Ongelmalähtöistä ja osallistaen – lähellä ja kaukana. Tehdään, kokeillaan, korjataan, kehitetään. Lappilainen oivallus ”pieniä tekoja”. Joustavat opinpolut, opiskelijat sisällöntuottajia, osaamisen näyttäminen digityökaluja hyödynten, palautteenannon ja arvioinnin monikanavaisuus.

Moodle näyttää myös kiinnostavan, ihan tukossa. Siispä sinne minne mahtuu eli suunnitelmat uusiksi.

Laurean tukimalli. Kareliassa on monta samaa palikkaa käytössä. Erityisesti opiskelijoiden verkkokokoustuki, meillä AC-Host rinki, josta on pisteri täällä ITL:lla!

Kokemuksia Savonian opettajien Erasmus-opettajavaihdosta Itävallassa, jossa toteutettiin intensiiviset workshopit osana myynti- ja markkinointikoulutusta. Itävaltalaiset opiskelijat harjoittelivat myymistä suomalaisille opiskelijoille. Tärkeitä huomioita erityisesti kaksi alimmaista: opettajan ei tarvitse olla digipelastusrengas, ja suomalaisilla opettajilla on paljon annettavaa maailmalla! Lue lisää http://itk.fi/2017/ohjelma/foorumi/35

Moodlerooms on kehittyvä ja muuntuva systeemi. Analytiikka xray mahdollistaa opiskelijoiden monipuolisen seurannan ja samalla palautteenanto nopeutuu ja helpottuu. Uusi ominaisuus lähitulevaisuuteen toivon mukaan.

Myös verkkokokous collaborate vaikuttaa toimivalta, pienryhmätyöskentely on ehdoton ominaisuus. Täytyy testata korvaako ac:n.

Kohtaamisia pelimaailmassa. Hämeenkylän koulussa yhdistetty peruskoulun oppilaat ja lähiseudun ikäihmiset. Oppilaat opastavat ikäihmisiä pelimaailmassa ja digilaitteissa. Hieman samanlaista toimintaa myös meillä juuri päättyneessä IkäOte projektissa.

Oppimisanalytiikkaa hyödyntävä opintopolku taaperosta tohtoriksi on ViLLE-tutkimusryhmän visio. Kaikkee ei digitalisoida.

VR ja pelillistäminen päivän kuuma aihe. Jos et ole tukka putkella varaamassa ensimmäistä paikkaa luentosalista, käy niinkuin nyt… jäät lehdellä soittelemaan ja miettimään korvaavaa sessiota!

Vuoden digiope korostaa yhteisöllisyyttä ja yhteistyöstä. Pitää päästä pois opettajajohtoisuudesta ja visioi helppokäyttöisistä, mobiiliyhteensopivasta ja reaaliaikaisesti ”alustasta”.

Moodleroomsin (Blackboardi) standilla voi käydä haastelemassa mm. näistä asioista:

  • Miten online-opetus voidaan saumattomasti kytkeä oppimisympäristöihin?
  • Miten tiedolla johtamisen ja verkko-opetuksen laatua voidaan parantaa opetusanalytiikan ratkaisuilla?
  • Miten opettajat voivat luoda automaattisesti esteetöntä oppimateriaalia oppimisympäristöihin?
  • Miten responsiiviset käyttöliittymät ja natiivit mobiiliapplikaatiot tarjoavat parhaat välineet käyttäjien eri tarpeisiin?

Avausluentona mielenkiintoinen katsaus oppimisanalytiikasta eurooppalaisella tasolla. Riina Vuorikari. https://www.slideshare.net/vuorikari

Kareliasta oli kaksi posteria esillä:

Moodlerooms/Blackboardin illalliselle ja verkostoitumistilaisuuteen, Piparkakkutaloon, karelialaisista osallistui Minna Rokkila. Illallistapahtuma oli ollut hyvin lämminhenkinen ja naurua täynnä. Muita osallistujia olivat HUMAK:sta, Amiedusta, Diakoniaopistosta ja Turun yliopistosta.

Torstain ITK:n iltaohjemaan kuuluin verkostoitumista ja illallinen. Musiikista vastasi Pete Parkkonen. Karelialaisia illanvietossa oli muutama. Ilta oli kuulemma kaikin puolin onnistunut.

ITK-konferenssi jälleen ensi vuonna 11.–13.4.2018.

Kirjoittaja Maarit Ignatius

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *