Kun viestinnästä tehdään numero

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

Jotkut ovat sitä mieltä, että blogikirjoituksessa ei pitäisi liikaa keskittyä numeroihin ja lukuihin. Eräät vanhat ja viisaat ovat myös sanoneet, että tikulla silmään sitä, joka vanhoja muistelee. Tästä innostuneena teen nyt alkaneen vuoden kunniaksi näitä molempia ja sinulla parahin lukija saattaa hyvinkin olla oma osasi tässä kaikessa. Rural Finlandin monikanavaista tiedotusta ja viestintää on pyöritetty kohta puolentoista vuoden ajan, joten on ehkä hyvä hieman vilkaista taustapeiliin ja katsoa mitä esimerkiksi viime vuoden aikana on saatu aikaan. Vai onko.

Nettisivumme näkivät päivänvalon vuoden 2015 lopulla. Sivuilla on alun hieman verkkaisemman tahdin jälkeen käyty jo ihan mukavasti ja saatu jonkinlaisia kävijäpiikkejäkin aikaan. Viime vuoden aikana sivuilla vierailtiin lähes 5000 kertaa. Myönnä pois, sinäkin olet siellä pistäytynyt kerran jos toisenkin! Kun jätetään etusivu pois laskuista ovat sivuston osioista väkeä eniten kiinnostaneet työkalut (1050 katselua), ajankohtaiset asiat (830), kartat (690) sekä julkaisut ja tutkimukset (620). Myös esitysmateriaalit (490) ja tapahtumakalenteri (470) ovat vetäneet kävijöitä puoleensa.

Voi siis sanoa, että sivuilla tarjolla olevasta tiedosta kiinnostaa eniten juuri se, minkä itsekin olemme tärkeäksi kokeneet. Matkailun kehittämiseen luotujen työkalujen ja ajankohtaisen tiedon jakaminen sekä maakuntien matkailun kehityksen tilan hahmottaminen ja esiin tuominen ovat oleellisia asioita meidän näkökulmasta.

Mutta se nettisivuista. Koska edustan itsekin tällaista someorientoitunutta ”nuorisoa”, niin olen totta kai kiinnostunut sosiaalisen median kanaviemme menestyksestä männä vuonna. Facebook-sivumme avattiin vuoden 2015 lopulla ja alkurynnistys sinne oli vähintäänkin kiitettävä. Vuosi sitten sivusta tykkäsi jo 250 ihmistä. Viime vuoden aikana tahti ei luonnollisestikaan ihan alun kaltaista ollut, mutta joka tapauksessa vuoden loppuun mennessä tykkääjiä oli 513 (tätä kirjoitettaessa muuten jo 521!). Tuo määrä on tosi paljon, kun ottaa huomioon, että hankeviestintää ei ehkä yleisesti mielletä kovin mediaseksikkääksi ja houkuttelevaksi. Tämän yli 500 ihmisen seuraajajoukon iloksi Facebook-sivullemme kertyi viime vuoden aikana yhteensä 294 julkaisua, joista jokaisen näki keskimäärin 272 ihmistä. Yhteensä julkaisut keräsivät 79 kommenttia, 1342 tykkäystä ja niitä jaettiin 271 kertaa!

Twitterin osalta ei seuraajamääristä saa ihan yhtä helposti tietoja, mutta vanhoja hankeraportteja tonkimalla selvisi meillä olleen Twitterin puolelle vuosi sitten ehkä noin 150 seuraajaa. Tällä hetkellä mennäänkin jo hyvää vauhtia 300 paremmalla puolella eli seuraajia on 333. Viime vuoden aikana ahkeroimme Twitterin puolella 376 tviitin verran. Nämä tviitit innostivat ihmisiä 575 tykkäykseen, 237 uudelleentviittaukseen ja keräsivät yhteensä n. 107 000 näyttökertaa!

YouTuben puolella ei päästä suuremmin seuraajamäärillä kehuskelemaan, mutta kanavan merkittävin hyöty onkin ollut tilaisuuksiemme livestriimauksien mahdollistaminen sekä niiden videotallenteiden jakaminen. Kaikki livestriimit ja videot yhteenlaskettuna tubekanavamme keräsi viime vuoden aikana 1631 näyttökertaa. Selkeästi suosituin livestriimi oli yritysryhmäteemainen kehittäjätapaaminen, jonka videotallenne on edelleen kanavalla katsottavissa oheisen linkin kautta: https://www.youtube.com/watch?v=zdKtsCQJuk8.

Nettisivukävijät ja someseuraajat ovat totta kai tärkeitä meille, mutta kaikkein merkittävintä on ollut ihmisten tapaaminen kasvotusten. Kaiken kaikkiaan olemme tähän mennessä aluetilaisuuksiemme ja kehittäjätapaamistemme muodossa tavoittaneet paikan päällä 344 (+ livestriimien välityksellä 155) matkailualan toimijaa. Kun tähän vielä lisätään Facebookissa tällä hetkellä 111 jäsentä sisällään pitävä kehittäjäryhmä sekä 482 ihmistä vähintään kerran kuussa tavoittava sähköpostilistamme, niin voidaan varmaankin todeta koordinaation jo tähän mennessä tavoittaneen varsin kiitettävästi kansalliset matkailun kehittäjät.

Näistä kaikista edellä mainituista luvuista suurin kiitos kuuluu tietysti juuri sinulle! Vierailet nettisivuillamme, hyödynnät niiden antia omassa toiminnassasi, tykkäät somekanavistamme, jaat niiden sisältöä eteenpäin ja ennen kaikkea olet innolla mukana verkostomme toiminnassa joko paikan päällä tilaisuuksissamme tai netin välityksellä seuraten.

Kiitos tästä kaikesta osallistumisesta. Jatketaan vähintään samalla tarmolla myös tänä vuonna!

Talvisin terveisin
Tero (se somehörhö viestijä)


Parasta maalla -blogissa käsitellään maaseutumatkailuun ja sen kehittämiseen liittyviä ajankohtaisia aiheita. Kirjoittajina toimivat niin hankkeen työntekijät kuin alan toimijat eri puolilta Suomea. Mikäli palat innosta päästä kertomaan omia matkailuajatuksiasi blogin muodossa, niin ota yhteyttä meihin päin (tero.taatinen(a)karelia.fi)

Lisätietoa Rural Finland -koordinaatiohankkeesta: http://ruralfinland.karelia.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/RuralFinland/

Twitter: https://twitter.com/RuralFinland
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCJgdB-HqV9S7lNT6VieEUhQ

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *