Matkamessumaantietoa

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

TEM julkaisi Matkamessuilla #LOMAHAASTEen, jonka yhdinajatus on, että jos jokainen tekisi yhden kotimaan matkan lisää, se kasvattaisi Suomen vuotuista matkailutuloa 800 miljoonaa euroa ja toisi 7000 uutta työpaikkaa. Tartuimme heti innolla tähän haasteeseen. Nyt voisimme konkreettisesti osallistua uusien työpaikkojen luontiin ja matkailun kasvuun!

Suunnistimme messuosastoille ja mietimme, mitähän kaikkea kivaa sitä voisikaan omalla kotimaan lomallaan tehdä. Toinen meistä harrastaa melontaa ja toinen pyöräilyä, joten jos näihin aktiviteetteihin löytyisi hyviä vinkkejä, olisimme enemmän kuin valmiita lupaamaan yhden kotimaan matkan lisää.

Etsintä osoittautui kuitenkin ennakoitua hankalammaksi. Löysimme messuosastoilta lähes pelkästään maantietoa! Ainakin toisen meistä on tässä nyt julkisesti myönnettävä oma tolloutensa, sillä vaikka taustalla onkin maantieteilijän koulutus, niin Suomen tuntemus ei siltikään ole kovin hyvä. Vielä kaksi vuotta sitten mm. Porin sijoittaminen kartalle tuotti vaikeuksia. Nyt Porissa on käyty jo kahdesti ja Raumallakin kerran, joten siltä osin ollaan viisastuttu.

Silti on edelleen tunnustettava, että on melko hakusessa, missä ovat Hartola tai Sysmä, Söderskär tai Sastamala. Missä sijaitsevat niinkin eksoottisilta kuulostavat paikat kuin Kangasniemi tai Hirvensalmi? Ne ovat selvästi suomalaisia paikkakuntia, mutta eivät avaudu matkailutuotteina. Entä missä on ”pieni kaupunki, iso elämä” – voisi ehkä sanoa, että ihan joka paikassa Suomessa! Alueosastoilla emme nähneet luontoon liittyvää tuotetta helposti löydettävänä ja ostettavana. Törmäsimme vain kuntien nimiin, jotka ensin tulisi sijoittaa kartalle ja sitten vielä kysellä, mitähän missäkin voisi tehdä.

Elämyksellisillä matkailutuotteilla houkuttelevien messujen sijaan tapahtuma näytti enemmän maantietomessuilta, jossa kunnat kilpailevat keskenään omilla nimillään ja sloganeillaan. Monen messuosaston suunnittelijalta näytti unohtuneen, että lomalle lähdetään tekemään, näkemään ja kokemaan. Vai näkyvätkö messuosastojen nimissä ne kunnat ja tahot, jotka ovat osaston maksuun osallistuneet? Maantiedon opettaminen asiakkaalle tähän tapaan on kallista puuhaa, etenkin jos puhutaan ihmisestä, joka ei vielä reilun 15 vuodenkaan matkamessukäyntien jälkeen ole Suomen kuntia oppinut.

Kaksi pyörämatkailutuotetta löysimme, kun riittävän tarkasti tutkimme eri alueiden tarjontaa. Ainuttakaan melontatuotetta ei tullut vastaan. Vika lienee meissä eli asiakkaissa, jotka tyhmyyttään eivät löydä houkuttelevaa ostettavaa helposti ja kätevästi? Ilmeisesti asiakkaana kannattaisi tehdä kotiläksyt kunnolla ja opetella sitä maantietoa, ennen kuin menee messuille? Tai sitten vain yksinkertaisesti kumpikin tahoillamme ”googlaamme” sanat ’melonta’ tai ’pyöräily’ ja alamme etsiä sopivia omatoimimatkoja palveluineen.

Tähän samaan kunta- ja maakuntarajoitteisuuteen törmää yhä liian usein myös kehittämistyössä. Kullakin alueella tehdään omaa matkailun kehittämistä eikä naapureiden tekemisistä paljon tiedetä tai olla edes kiinnostuneita. Mitä pienempi paikka, sen varmemmin matkailu keksitään uudelleen omien rajojen sisällä. Matkailija ei välitä siitä onko hän nauttimassa elämyksellisestä matkailutuotteesta tämän vai tuon kunnan alueella. Tätä samaa ajattelumallia pitäisi saada mukaan myös matkailun kehittämiseen. Kun katsotaan alueen sisältä, nähdään ne meidän niin rakkaat kylä-, kunta- ja maakuntarajat, joiden yli on usein niin vaikea päästä. Matkailuasiakkaan näkökulmasta rajat merkitsevät vain silloin, kun ylitetään maiden rajoja ja esitetään tarvittavia asiakirjoja – jos silloinkaan.

#LOMAHAASTE-terveisin
Raija & Tero

P.S. Niin ja siihen alussa mainittuun #LOMAHAASTEeseen vastaamme ainakin hankkeen toisen osapuolen osalta matkustamalla hiihdon MM–kisoihin, eikä tämäkään ole messujen ja kuntamarkkinoinnin ansiota.


Parasta maalla -blogissa käsitellään maaseutumatkailuun ja sen kehittämiseen liittyviä ajankohtaisia aiheita. Kirjoittajina toimivat niin hankkeen työntekijät kuin alan toimijat eri puolilta Suomea. Mikäli palat innosta päästä kertomaan omia matkailuajatuksiasi blogin muodossa, niin ota yhteyttä meihin päin (tero.taatinen(a)karelia.fi)

Lisätietoa Rural Finland -koordinaatiohankkeesta: http://ruralfinland.karelia.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/RuralFinland/

Twitter: https://twitter.com/RuralFinland
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCJgdB-HqV9S7lNT6VieEUhQ

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

5 vastausta artikkeliin ”Matkamessumaantietoa

  1. Titta Tapaninen

    Tämä maakuntarajat ylittävän yhteistyön puute on totta, mutta kun viesti katkeaa usein jo oman maakunnan, oman kunnan tai pahimmassa tapauksessa oman työnantajaorganisaation toteuttamien kehittämishankkeiden välillä. Rahoittajilta vain tiukempaa linjaa yhteistyön suhteen ja lisää matkailun kehittämishankkeiden ym. toimijoiden tapaamisia, kiitos.

    Toinen asia sitten on kuinka kauan asiakkaat jaksavat maksaa itsensä sisälle Matkamessuille, jos tilanne on kuten Tero ja Raija kirjoituksessaan kuvaavat.

    Vastaa
  2. Taini Rajala

    Mainio ja täysin oikeaan osuva kirjoitus. Etsin myös oikeita tuotteita aiheista Vaellus ja pyöräily. Tärpit löytyivät ulkomaan osastoilta ja hyvää materiaalia sain talteen Ugandasta, Costa Ricasta ja Portugalista. Ja sähköpostiakin on tullut sieltä jo jälkihoitona. Mutta tarpeeni on löytää matkakohde Suomesta. Aletaan siis jo hommiin ja myytävää markkinoille.

    Vastaa
  3. Timo Kukkonen

    Matkailuhankkeiden rahoittajana olen ollut jo monta vuotta huolestunut kirjoituksessa kuvatusta ilmiöstä. Kiinnostavaa oli, että itse tein viime vuonna matkamessuilla ihan samoja havaintoja. Olen itse pyrkinyt ohjaamaan hankkeita isompiin kokonaisuuksiin, mutta siinä ei oikein aina onnistu, kun jokainen organisaatio haluaa oman alueellisen hankkeensa ja kaikki eivät halua tehdä yhteistyötä. Yhteistyön tekemiselle on paljon tilausta ja sen ymmärtämistä, mitä hankkeissa oikeastaan tulee saada aikaan. Tiukempaa linjaa siis ilmeisesti tarvitaan yhteisten matkailuhankkeiden tekemiseen -ja tulosten aikaansaamiseen.

    Vastaa
  4. Hanna Ollikainen

    Aktiviteettimatkakohteen löytyvät nykyisin paremmin GoExpo-messuilta, joiden markkinoinissa matkailukohteet -ja tuotteet jäävät uusien välineiden ja fitnesin varjoon.

    Vastaa
  5. Tiina Koivu

    Ongelmia on paljon ja yksi suurimmista on yhteistyön tekeminen. Lisäksi tarvitaan enemmän rakentavaa kritiikkiä palveluiden tasosta. Tuntuu kuin asiakas on täysin unohdettu. Ei haluta eikä uskalleta kysyä mitä asiakas haluaa ja miksi. Hankkeissa pitäisi ottaa tiukempi linja tekemisissä ja tulosten tavoitteissa. Tanskassa ja Ruotsissa on erittäin otollista benchmarking -toimintaa miten asioita tehdään oikein. Suomalaisilta puuttuu ylpeys tekemiseen ja pelätään naapureiden kateutta. Paikoilleen on jämähdetty eikä tajuta, että apua saa, mutta muutos pitää lähteä itsestä. Pitää selvittää mitä haluaa ja mitä asiakas haluaa. Niillä pääsee jo pitkälle jos on intohimoa tehdä ja toteuttaa!

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *