Joulusatu

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

Olipa kerran hanke. Se oli syntynyt kehittäjän ajatuksesta hetkenä, jolloin hän halusi pelastaa oman asuinpaikkansa kuihtumiselta.
– Matkailu, hän oivalsi, on se, joka tuo paikkakunnalle rahaa.
Viime aikoina näin oli monessa uutisessa sanottu, kun puhuttiin Suomen matkailun hyvistä kasvuluvuista.
– Matkailijat tulevat, majoittuvat, syövät ja tekevät ostoksia paikallisissa kaupoissa, hän kertoi ajatustaan paikallisille vaikuttajille, jotka innostuivat asiasta.
– Meillä on täällä kaunis luonto. Voi kulkea metsässä, polkea pyörällä pitkin rauhallisia kyläteitä puhumattakaan isosta järvestä, josta saa hyvin ahvenia iltaongella, he tuumivat yhdessä.
– Ja talvisin ladut pidetään auki, valotkin ovat päällä kymmeneen asti.
Kehittäjä osasi puhua ja perustella asiansa. Paikalliset päättäjät tilasivat konsultin, joka saisi tehdä suunnitelmat matkailun kehittämistä varten. Olihan vasta viime vuonna kunnan riesaksi jäänyt joitakin tuhansia neliöitä joutavia rakennuksia, ja niille pitäisi keksiä käyttöä.

Konsultti oli tunnettu ja tehnyt vastaavia kylpylähotelli-suunnitelmia jo useammalle paikkakunnalle. Raportti oli hyvä ja vaikuttava. Se lupasi tuhansittain turisteja, jotka nauttisivat alueen kauniista luonnosta. Pelkän kylpylähotellin sijaan rakentuisi keskus, jossa asiakkaita palveltaisiin monin elämyspalveluin.

Rahoittaja ymmärsi, että jotain olisi tehtävä. Lehdissä oli viime aikoina kirjoiteltu siitä, miten paljon Suomi kiinnosti maailmalla, ihan Kiinassa asti. Konsultin selvitys oli pitkä ja seikkaperäinen. Se maalasi kuvan matkailukeskuksesta, jossa majoituksen ja ravintoloiden lisäksi toimisi hyvinvointikylpylä lukuisine ohjeispalveluineen.
– Jotainhan niille tyhjille rakennuksille olisi keksittävä, ja tässä oli nyt selkeä visio, joten ei kun hanke käyntiin.

Kehittäjä oli iloinen saadessaan töitä kahdeksi vuodeksi. Sen aikana hänen tuli löytää investoijat uudelle kylpylähotellille sekä käyttöä tyhjille neliöille. Alkoi näyttävä kampanja, tehtiin videoita ja mainoksia, järjestettiin infotilaisuuksia ja käytiin neuvotteluja. Ensimmäiset ohjelmapalveluyrittäjät kiinnostuivat alueesta ja lupasivat järjestää elämyksiä matkailukeskuksen asiakkaille.

Paikkakunnalla innostuttiin uudesta matkailuhankkeesta toden teolla. Lähialueen maanomistajat mittailivat tiluksiaan ja miettivät, mitä he voisivatkaan tehdä sitten, kun tuhannet turistit tulisivat naapurikylpylään. Ihan se ei ollut selvää, mutta maan arvo oli heidän mielessään jo muuttunut moninkertaiseksi entiseen verrattuna.

Kunnassa käynnistettiin laaja kaavoitustyö, jonka seurauksena muutama maanomistaja mietti valitusta, sillä eihän alue alun perin ollut matkailukäyttöön suunniteltu. Parempi jokunen tuhat tyhjää neliötä kuin tuhannet turistit.

Kehittäjä huomasi melko pian, ettei matkailu ehken ollutkaan niin helppo laji, vaikka hän olikin käynyt joka talvi etelän auringon alla ja nähnyt, miten turistibisnes siellä toimii. Joku huomautti, ettei alueen väestöpohja riittänyt ylläpitämään kylpylää eikä tyhjilleen jääneiden rakennusten kunto saati sijainti ollutkaan ehken paras mahdollinen kauempana maakuntakeskuksesta. Hän sai houkuttelevan työtarjouksen toiselta paikkakunnalta ja muutti oman alansa työn perässä parinsadan kilometrin päähän.

Hanke etsi uutta vetäjää, ja saikin innokkaan ja tuoreen ihmisen töihin. Toinen vuosi alkoi kulua kiireesti edellisen hankevetäjän työhön ja hankesisältöön perehtyen. Sijoittajia ei ollut jonoksi asti, ensimmäistäkään vakavasti otettavaa ei ilmestynyt. Matkailu alkoi unohtua päättäjien puheista, paikallisten mielikuvista, ja lähimaanomistajatkin huomasivat maansa arvon laskeneen entisille euroille.

Eräänä kauniina päivänä kaksi vuotta tuli täyteen. Hanke päättyi.

Sen pituinen se.


Parasta maalla -blogissa käsitellään maaseutumatkailuun ja sen kehittämiseen liittyviä ajankohtaisia aiheita. Kirjoittajina toimivat niin hankkeen työntekijät kuin alan toimijat eri puolilta Suomea. Mikäli palat innosta päästä kertomaan omia ajatuksiasi matkailun kehittämisestä, niin ota yhteyttä meihin päin (tero.taatinen(a)karelia.fi)

Lisätietoa Rural Finland -koordinaatiohankkeesta: http://ruralfinland.karelia.fi/
Twitter: https://twitter.com/RuralFinland
Facebook: https://www.facebook.com/RuralFinland/

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCJgdB-HqV9S7lNT6VieEUhQ

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *