Oppia opintomatkalta, osa 2

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

Osallistuin kahdelle opintomatkalle, joiden tarkoituksena oli selvittää hyviä malleja iäkkäämpien ihmisten palveluihin. Yhtenä tutustumiskohteena olivat matkailupalvelut. Iäkkäillä tarkoitetaan tässä yli 50-vuotiaita, jotka arjessa pitävät itseään nuorina ja notkeina enemmän kuin senioreina. Niin sanottu ”silver economy” kasvaa EU:n mukaan tasaisesti seuraavan 10 vuoden aikana ja sen kaupalliset mahdollisuudet ovat merkittävät. Vanhemmat asiakkaat muodostavat suuren ja kasvavan segmentin useilla kulutusalueilla ja väestörakenteen muutoksen odotetaan lisäävän kysyntää monilla aloilla, myös matkailussa.

Matkailussa hehkutetaan nuorta Z-sukupolvea, muttei toivottavasti unohdeta samalla, että yli viisikymppiset ovat tulevaisuudessa niitä, jotka voivat uudelleen määritellä markkinoinnin ja tuotteiden sisältöjä. Silver Tourism -asiakkaat ovat oivallinen asiakasryhmä muun muassa sesonkien ulkopuolelle. Heitä kiinnostavat luksus, terveys, hyvinvointi, risteilyt sekä matkustaminen sukulaisten ja ystävien luo. Heille oleellisia ovat ikäystävälliset palvelut aina matkustuksesta ja majoituksesta ohjelmiin ja aktiviteetteihin.

Saksasta löytyi 50+ asiakkaille romanttinen viikonloppu, joka huoneen lisäksi sisälsi pullon viiniä ja hotellin palvelut erilaisten lippujen tilaamiseen. Todellisuudessa hotelli, joka tätä markkinoi, ei näyttänyt olevan eikä ollut millään tavalla ikäystävällinen. Jos tuote ei olisi löytynyt heidän sivuiltaan, sen olemassaoloa ei olisi tiennyt paikan päällä. Hotellin vastaanottovirkailija kertoi, että he kyllä markkinoivat tuota viikonlopputuotetta, mutta se ei ole saavuttanut suurta suosiota. Ihmekös, sillä pelkkä pullo viiniä ja apu lippujen tilaamisessa ei ole ikäystävällisyyttä.

Toinen saksalainen esimerkki oli hotelli, joka löytyi 50+ asiakkaisiin erikoistuneesta katalogista ja markkinoi hyvinvointituotteitaan kylpylästä hierontoihin. Paikan päältä löytyi hotelli jyrkkine rappuineen, suljettuine kylpylöineen sekä palveluineen, joita oli lupauksista huolimatta mahdoton ostaa etukäteen. Vastaanottovirkailija kertoi, että naapurikylpylä oli suljettu kolme vuotta sitten ja että he ovat vain mukana esitteessä, mutta eivät ole muuten ikäystävällinen hotelli. Heiltä kyseissä 50+ esitteessä oli vain yksi hyvinvointituote, puolusteli nainen hotellin respassa olemattomia palveluja, ja sanoi etteivät he mitenkään erityisesti ole kyseiseen asiakaskohderyhmään erikoistunut hotelli. Pelkkä tuote esitteessä ei tee hotellista tai palvelusta ikäystävällistä tai ystävällisiä ylipäätään, jos niitä ei ole saatavilla paikan päällä.

Kolmas esimerkki on Englannista, jossa Silver Travel Advisor -sivuston kautta löytyi hotelli sekä suositukset kaupunkiohjelmista. Hotelli kapeine käytävineen ja ovineen sekä ravintolan hittiradioineen oli suunnattu kaikille tai jopa erityisesti nuorisolle. Suositeltu iltaohjelma oli tarjolla vain viikonloppuna, vaikka olimme kertoneet tulevamme viikolla. Old Trafford oli mykistävä stadion, mutta ikäystävällisyyttä palvelussa ei ollut eikä sitä sellaisena stadionkierroksena mainostettukaan. Matkanjärjestäjä vain markkinoi alueen käyntikohteita liittämällä niihin merkinnän 50+.

Ikäystävällinen matkailu on haastavaa, sillä harva haluaa viisikymppisenä matkustaa paikkaan, jossa olettaa olevan pelkkiä vanhuksia. Itsehän ei ole seniori ennen kuin täyttää 80, jos silloinkaan. Viime vuoden ITB Berlin -messuilla huomasin, että ikää ei markkinoinnissa suoranaisesti mainita, mutta kuvilla annetaan ymmärtää, että tuote tai matkailukohde on suunnattu iäkkäämmille ihmisille. Iloiset, hyväkuntoiset, hoikat, aktiiviset ja hyvätuloiset ihmiset ihailivat maisemia, patikoivat, pyöräilivät, istuivat illallisella tai lilluivat kylpyläaltaissa antaen ymmärtää, etteivät suinkaan ole vanhoja, saati vanhuksia. Sellaisiahan me kaikki 50+ haluamme olla?

Vetrein matkailuterveisin
Raija

RSS
FACEBOOK
FACEBOOK

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *