Peliprojekti: Memory of Light

Moikka taas kaikille!

Tänään ajattelin kertoa teille meidän media-alan 2. vuoden opiskelijoiden peliprojektista hieman tarkemmin. Kyseinen projekti on ollut iso osa arkeani jo muutaman kuukauden ajan, ja ajattelin, että teitäkin saattaisi kiinnostaa, millaista peliprojektin tekeminen on.

Aloitimme pelin tekemisen lokakuussa. Tätä edelsi ryhmätyöhön keskittyvä kurssi, jossa opeteltiin palaverien pitämistä ja kaikkea sitä, mitä hyvä tiimityöskentely edellyttää (muiden kuuntelua, omien ajatuksien jakamista jne.). Meillä oli myös pelintekokurssi, jossa käytiin läpi peliohjelma Unityn käytön perusteita ja koodaamista.

Saimme melko pian yhteisen käsityksen siitä, millaisen pelin tahtoisimme yhdessä tehdä. Tavoitteenamme oli toteuttaa 2D-tasohyppelypeli fantasiateemalla. Yhteinen näkemyksemme oli ainakin se, että tahtoisimme pelin olevan visuaalisesti miellyttävä ja tunnelmallinen.

Pelin aiheeksi kehkeytyi nuoren tytön seikkailu maailmassa, jossa valo ja pimeys ovat menneet epätasapainoon. Pelin nimeksi valittiin Memory of Light, ja päätimme nimetä pelistudiomme Rerun Studiosiksi.

Konseptitaidetta.

Oma osuuteni projektissa on markkinointi, ja olenkin projektin aikana alkanut ymmärtää, miksi yritykset palkkaavat somevastaavia yrityksilleen. Sosiaalisessa mediassa markkinoiminen onkin yllättävän haastavaa ja aikaa vievää, jos laadusta ei tahtoisi tinkiä! Lisäksi olen huomannut, kuinka haastavaa on mainostaa tuotetta, joka ei ole vielä valmis.

Toisaalta olen myös oppinut paljon projektin aikana, ja samaa sanovat tiimini muutkin jäsenet. Lähdimme toteuttamaan peliä lähes täysin ilman kokemusta, joten esimerkiksi ohjelmoijamme ovat joutuneet opettelemaan ohjelmointia kantapään kautta, aivan alusta alkaen.

Itse opin lähinnä markkinoinnista ja sen toteuttamisesta virtuaaliympäristössä. Erilaisten someympäristöjen kokeilemisen kautta olen myös huomannut, että jotkut kanavat sopivat paremmin markkinointiin kuin toiset. Ahaa-elämykset ovat palkitsevia, mutta samalla huomaan jatkuvasti, kuinka paljon opittavaa vielä olisi.

Jatkossakin olisi kivaa päästä kokeilemaan muitakin rooleja vastaavanlaisissa projekteissa. Onnekseni olen saanut kokeilla muitakin asioita markkinoinnin ohella jo tämän projektin aikana. Pääsin esimerkiksi äänitiimin mukaan tekemään ääniä pelimme päähahmolle, mikä oli todella hauskaa (vaikkakin myös todella haastavaa)!

Ja koska projektissamme viedään viimeisiä ja olen vielä markkinointitehtävissä… Jos kiinnostuit pelistä ja sen etenemisestä, voit tosiaan käydä seuraamassa blogiamme osoitteessa http://rerunstudios.tumblr.com! Sieltä löydät myös linkit muihin sometileillemme, kuten Instagramiin ja Facebookiin. Varsinainen peli julkaistaan todennäköisesti Itch.ioon, mistä mainitsemme sitten somekanavillamme kunhan saamme demon pelattavaan kuntoon. 🙂

 

Iloista joulukuun jatkoa kaikille!

– Siiri