Sähköiset palvelut – mörkö vai mahdollistaja?

Digiaika on nykyaikaa ja erilaisia sähköisiä palveluita onkin käytössä jo useissa eri paikoissa: on olemassa niin verkkopankkia, ruoan online-tilauspalveluita kuin lääkärichattiakin. Monien virastojen asioinnitkin hoituvat nykypäivänä kätevästi kotikoneelta käsin. Tulevaisuudessa sähköiset palvelut tulevat varmasti näkymään enenevissä määrin myös sosiaali- ja terveysalalla muun muassa erilaisten etävastaanottojen muodossa. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia?
Erilaiset sähköiset palvelut ovat mielestäni positiivinen lisä työntekoon, kunhan työ ei keskity pelkästään näiden ympärille. Esimerkiksi videovälitteinen etävastaanotto on kätevä tapa hoitaa vaikkapa terveystarkastuksia, mikäli laitteiden käyttäminen on hallussa ja vaadittava välineistö toimii kunnolla. Monille asiakkaille sähköisten palveluiden käyttäminen on nykypäivänä mielekkäämpää ja kätevämpää kuin fyysinen kasvokkainen kontakti vastaanottajan kanssa. Työntekijöille erilaiset sähköiset palvelut tuovat puolestaan vaihtelua ja monipuolisuutta työhön.

Sosiaali- ja terveysalalla sähköisten palveluiden lisääntyminen mahdollistaa asiakkaiden palvelemisen helpommin, nopeammin ja kustannustehokkaammin. Työntekijöiltä erilaisten palveluiden käyttäminen vaatii perehtymistä ja opettelua, mutta pitkällä tähtäimellä tämä on varmasti sen arvoista. Sähköisten palveluiden lisääntyminen on väistämätöntä nykypäivän digiyhteiskunnassa ja hyvä niin, sillä tällä tavalla pystytään tarjoamaan asiakkaille palveluita monipuolisemmin. Vaikka sähköiset palvelut ovatkin lisääntyneet ja tulevat varmasti lisääntymään myös jatkossa, kasvotusten tapahtuvaa asiakaskontaktia ei tulisi silti unohtaa.

Valmistuva terveydenhoitaja
Krista Karvinen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *