Voimaannu Voimalasta

Voimaannu Voimalasta –tapahtuma oli ikäihmisille suunnattu pelipäivä, joka toimi non-stop -tyyppisenä rastitapahtumana. Tapahtuma järjestettiin 12.5.2016 klo 13-15 Ylämyllyn monitoimitalolla Liperissä. Tapahtumaa oli järjestämässä Karelia AMK:n Voimalassa harjoittelua suorittavia fysioterapeutti- ja sairaanhoitajaopiskelijoita ja kaksi vaihto-opiskelijaa sekä PKKY:n Outokummun lähihoitajaopiskelijaryhmä yhdessä Ikääntyvien neuvontakeskuksen ja Liperin vapaa-aikatoimen kanssa. Tapahtumassa kävi 24 ikäihmistä tutustumassa erilaisiin peleihin. Lisäksi tapahtuman rasteja kiersi useampi viereisen päiväkodin lapsiryhmä.

Ensimmäinen palaveri tapahtumaan liittyen oli 5.4., jossa kuulimme vastuuopiskelijaparini kanssa toimeksiantajan (Ikääntyvien neuvontakeskus sekä Liperin vapaa-aikatoimi) toiveita tapahtuman suhteen. Vastuuopiskelijaparini kanssa jaoimme Karelian opiskelijat sekä PKKY:n opiskelijat neljään tiimiin suunnittelemaan erilaisia pelirasteja, koska uskoimme suunnittelun olevan helpompaa pienemmissä ryhmissä. Erilaiset toimintatavat eri koulujen välillä sekä kiireinen aikataulutus toivat haasteita suunnittelun aikana, mutta tiimit saivat suunniteltua rastit ajallaan.

Tapahtumassa oli useita eri rasteja, joita tiimit pyörittivät mallikkaasti. Sisällä keittiötiloissa oli SPR:n järjestämä kahvio, josta sai ostettua kahvia ja pullaa. Kahvion yhteydessä sai täyttää ristisanatehtäviä, sudokuja sekä palautelomakkeita. Toisessa huoneessa sai tutustua IkäOTe -hankkeen teknologiasalkkuun, joka sisälsi paljon erilaisia pienapuvälineitä. Yhdellä rastilla osallistujat pääsivät tutustumaan ja pelaamaan tablet-tietokoneilla sekä ikäihmisille suunnatulla Memoeralla. Samassa huoneessa osallistujat pääsivät pelaamaan myös wii-pelikonsolilla mm. keilausta ja tennistä. Aulatilassa oli useita eri kortti- ja lautapelejä, esimerkiksi Huojuva torni, Alias, Musta Pekka, sekä hernepussin tarkkuusheitto sankoon.

Voimaannu111

Ulkona rasteja oli enemmän. Osallistujat pääsivät kokeilemaan frisbeen heittämistä frisbeekoreihin tai vanteisiin sekä keilan kaatoa erilaisilla välineillä kuten saappailla. Mölkky, sulkapallon pelaaminen isoilla mailoilla ja sulkapallolla, ihmisveistosten teko sekä yhteisen taideteoksen maalaus isolle kankaalle olivat myös rasteina. Lisäksi vaihto-opiskelijoilla oli oma rastinsa, jossa he pääsivät esittelemään omaa kulttuuriaan (Iso-Britannia ja Belgia) pelin ja leikin avulla.

Voimaannu2Olimme tehneet osallistujille pelipassit, joihin he saivat kerätä merkintöjä eri rasteilta. Vähintään viisi merkintää kerättyään osallistujat saivat osallistua tapahtuman lopussa järjestettävään arvontaan, jossa arvoimme Karelia AMK:lta saatuja tuotepusseja. Pelipassit motivoivat osallistujia kiertämään ja kokeilemaan useampia rasteja.

Voimaannu3Pienistä haastesita, joita tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa ilmeni, huolimatta tapahtuma oli kaikin puolin onnistunut. Olimme varautuneet suurempaan kävijämäärään, koska toimeksiantaja kertoi ensimmäisessä palaverissa, että yleensä heidän tapahtumissaan on ollut vähintään noin 40 osallistujaa. Onneksi ikäihmisten lisäksi myös päiväkotiryhmät tulivat kiertämään rasteja, minkä ansiosta ikäihmiset pääsivät pelaamaan myös pienempien lasten kanssa. Palaute osallistujilta oli positiivista ja he pitivät mm. aivovoimistelua vaativista rasteista sekä kädentaitoja vahvistavista rasteista. Osallistujien mielestä nuorten järjestämät tapahtumat ovat mieluisia ikäihmisille. Myös toimeksiantaja oli tyytyväinen tapahtumaan ja sen järjestelyyn.

Heli, fysioterapeuttiopiskelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *