Moniammatillisuus Voimalassa

Kuvitellaanpa tilanne, jossa opiskelijapari saapuu ikäihmisen luo kotikäynnille. Mieli on ollut maassa jo muutaman kuukauden, eikä mikään tunnu innostavan. Ruokavalio on yksipuolista, eikä säännöllistä liikuntaakaan tule harrastettua iänikuisten nivelkipujen takia yhtään. Myös rahahuolet painavat, sillä pieni eläke ei riitä juuri mihinkään muuhun kuin välttämättömiin asumiskustannuksiin.

Olen Riikka, kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelija Karelia-ammattikorkeakoulusta. Tämä tilanne on keksitty, mutta en väitä, etteikö se voisi olla jollekin täysin totta. Aikaisempien harjoitteluiden, sekä työkokemuksen myötä olen huomannut, että ihmiset kärsivät yhä enemmän monialaisimmista vaivoista ja ongelmista. Näiden ongelmien ratkaisemiseen ei enää yhden asiantuntijan taidot riitä.  Sosiaali- ja terveyspalvelujen alati kasvavat kustannukset käyvät taakaksi yhteiskunnallemme, joten tässä kaikessa olisi saatava vielä taloudellisesti kannattavia ratkaisuja.

Onneksi moniammatillinen yhteistyö ei ole mikään uusi käsite. Aihetta tutkitaan paljon, ja se on nostettu meille esiin myös opintoihin. Moniammatillisuuden avulla eri alojen ammattihenkilöt pääsevät hyödyntämään toistensa asiantuntijuutta. Olen iloinen siitä, että ikäosaamisen harjoitteluni Voimalassa tarjosi monipuolisen ympäristön moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen. Kokemusta tästä sain enemmän, kuin missään muussa harjoittelussa aikaisemmin.

Voimalassa tuotetaan paljon erilaisia produkteja, joten suunnittelua on paljon. On todella hienoa, että olen saanut hyödyntää muiden alojen ideoita ja asiantuntemusta jo suunnitteluvaiheessa. Mielestäni tällainen projektiluonteinen työskentely edellyttää monialaista osaamista, sillä kokonaisuudet ovat laajoja. Otetaanpa esimerkkinä Kuvapuhelut. Tarkoituksena olisi tuottaa perhekotien asukkaille jotain kognitiivisia ja motorisia toimintoja tukevia aktiviteetteja. Hoitotyön näkökulmasta tiedämme paljon ikäihmisen muistiin ja sen prosessointiin liittyvistä asioista. Mutta kuinka tulisi huomioida asiakkaan motorinen osaaminen? Jotta virkistävä taukojumppa onnistuisi, tarvitsemme apua fysioterapeutilta, jolla on osaamista jumppien ohjaamisesta ja tietoa ikäihmisen motorisesta kehityksestä sekä esimerkiksi tasapainon tukemisesta.

Monesti me opiskelijat opintojen edetessä alamme miettiä sitä, kuinka tulemme pärjäämään oikeassa työelämässä. Pohdimme sitä, kuinka ammatillinen osaamisemme riittäisi ratkaisemaan esimerkiksi alussa kuvailemaani tilannetta. On lohdullista, että voin kutsua itseäni tulevaisuudessa hoitotyön ammattilaiseksi, vaikka minulla ei olisikaan kaikkia vastauksia ihmisten ongelmiin. Moniammatillisesta näkökulmasta katsoen, opin harjoitteluni aikana paljon fysioterapeutin työskentelystä ja heidän käyttämistä ”työkaluista”. Pääsin myös tutustumaan sosiaalialla hyödynnettäviin menetelmiin.

Kun minulta kysyttiin arviointikeskustelussa, mitä annettavaa minulla oli hoitotyön opiskelijana muiden alojen opiskelijoille, en aluksi osannut vastata kysymykseen. Tuntui hankalalta nostaa esille asioita, joita minä ja muut hoitotyön opiskelijat olemme kenties voineet opettaa muiden alojen osaajille. Hetken mietittyäni oivalsin, että oma työskentelyni myötä olen opettanut hoitotyön auttamismenetelmien lisäksi asiakkaan arvostavan ja kunnioittavan kohtaamisen. Moniammatillisuus on siis myös sitä, että kykenen itse tunnistamaan omia vahvuuksiani hoitajana ja sitä, mitä minulla on annettavaa muille osaajille.

Riikka, terveydenhoitajaopiskelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *