Voimaannuttavaa stressinhallintaa

Terve! Olen Jessika, ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelija Riveriasta. Suoritan Voimalassa kuntoutumisen tukemisen harjoittelua, joka kestää 6 viikkoa. Työajat ovat joustavia, ne sovitaan oman tiimin kesken. Harjoittelu Voimalassa opettaa mm. oman ajankäytön suunnittelua. Moniammatillisessa ympäristössä ja tiimissä työskentelyt tulevat myös tutuiksi. Voimala tukee hyvin harjoitteluani hyvinvointia edistävän ja kuntoutumista tukevan ryhmätoiminnan kautta.

Voimalassa olen päässyt mukaan erilaisten projektien suunnitteluihin, joista yksi on Voimaannuttavaa stressinhallintaa-ryhmä. Ryhmän tarkoituksena on tarjota työkaluja ja keinoja stressinhallintaan, ja se on suunnattu työikäisille (opiskelijat ja työssäkäyvät). Tämä kevät 2018 on ryhmän pilotti, ja sen suunnittelu on käynnistetty kahden fysioterapeuttiopiskelijan toiminnallisena opinnäytetyönä syksyllä 2017. Voimaannuttavaa stressinhallintaa-ryhmä kokoontuu viikoilla 7-14 keskiviikkoisin 1,5h ajan, ja asiakkaita on nyt viisi. Ryhmäkertoja suunnittelemme yhdessä tiimin kanssa, johon kuuluu lisäkseni toinen lähihoitajaopiskelija, kaksi sairaanhoitajaopiskelijaa ja fysioterapeuttiopiskelija. Osalla suunnittelukerroista on mukana myös musiikinopiskelijoita.

Ryhmäkerroilla annamme asiakkaille tietoa stressistä ja stressin vaikutuksista, ohjausta ja neuvontaa stressinhallinnan eri menetelmistä sekä levon ja ajanhallinnan merkityksestä. Lisäksi käymme läpi rentoutus- ja kehotietoisuusmenetelmien käyttöä, omien vaikutusmahdollisuuksien tiedostamista, liikunnan laadun ja määrän vaikutuksista stressinhallintaan sekä Green Care-menetelmiä. Green Caressa luonto on osana stressinhallintaa; tutustumme luontomenetelmiin ja luonnon elvyttäviin vaikutuksiin. Käymme ryhmissä keskustelua ja olemme tehneet mm. hengitys- ja kehotietoisuusharjoituksia. Annamme jokaisella ryhmäkerralla pienen kotitehtävän, minkä voi halutessaan tehdä ja soveltaa omaan arkeen sopivaksi. Ryhmän tila valmistellaan joka kerralle rennoksi. Kaikkia valoja ei pidetä päällä, ja on vilttejä sekä säkkituoleja ja jumppamattoja, joissa saa ottaa mahdollisimman rennon asennon.

Niistä ryhmäkerroista, missä olen ehtinyt olla mukana, on jäänyt hyvä fiilis. Asiakkaiden palaute on ollut positiivista ja heidän toiveitaan otetaan huomioon. Hengitysharjoitusta on saatettu hyödyntää omassa arjessa. Vaikka osa ryhmäkerroilla käydyistä asioista on saattanut olla asiakkaille jo entuudestaan tuttuja, niin osa asioista toimii hyvänä muistutuksena, kuten pysähtymisen ja läsnäolon merkitys. Nämä asiat koetaan arjessa haastaviksi. Tavoitteena on vähentää stressiä ja suorittamista, sekä sisällyttää omaan arkeen stressiä helpottavia harjoitteita. Ensimmäisellä ryhmäkerralla tunnelma tuntui aluksi jännittyneeltä, mutta jännitys on helpottanut, kun asiakkaat ja me ohjaajat olemme päässeet tutustumaan toisiimme. Me ohjaajatkin olemme jakaneet myös omia kokemuksia stressiin liittyen. Keskustelua ja nauruakin on syntynyt ja seuraavia tapaamiskertoja odotellaan. Ryhmätoiminta jatkuu, vaikka ohjaajat välillä vaihtuvatkin.

Opin itsekin näistä kerroista mm. sen, että olisi hyvä muistaa välillä pysähtyä ja elää hetkessä, keskittyä kuuntelemaan omaa kroppaa. Aina ei tarvitse olla suorittamassa.

 

Jessika, lähihoitajaopiskelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *