Palvelujärjestelmäharjoittelu Voimalassa

Olen Sonja, ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelija. Voimalassa suoritin palvelujärjestelmäharjoittelua. Harjoittelun tavoitteena on tutustua sosiaalialan palvelujärjestelmään ja sen toimintaan. Tavoitteena on myös tutustua ylipäätään sosionomin mahdollisiin työtehtäviin ja käytettäviin työmenetelmiin. Voimalassa on 2 työtiimiä, joista toinen keskittyy lapsiin, nuoriin ja perheisiin ja toinen työikäisiin ja ikäihmisiin. Itse olin ykköstiimissä, eli Voimalatyöskentelyni keskittyi lapsiin ja perheisiin.

Olen ymmärtänyt, että Voimalassa harvoin on sosionomiopiskelijoita harjoittelussa, joten olikin erikoisempi tilanne, kun samaan aikaan kanssani aloitti kaksi muuta sosionomiopiskelijaa. Ensimmäinen viikko meni sekavissa tunnelmissa, sillä aika meni siihen, että tutustui projekteihin ja ylipäätään Voimalan toimintaan. Työskentely alkoi kuitenkin sujua, kun sai hahmotettua projektien aikatauluja sekä omaa ajankäyttöään.

Ensimmäisellä viikolla pääsin olemaan mukana Nuorisoverstaalla. Kaksi muuta Voimalaharjoittelijaa oli suunnitellut sinne ohjelmaa ja itse olin toisen sosionomiharjoittelijan kanssa seurailemassa toimintaa. Viimeisellä harjoitteluviikolla oli vielä yksi Nuorisoverstaskäynti, jonka aiheena oli itsetunto. Tälle kerralle otimme vastuullemme suunnitella ja toteuttaa ohjelman sinne tämän toisen sosionomiopiskelijan kanssa.

Olin myös mukana Lehmon koulun hyvinvointipäivillä, jotka kestivät kaksi päivää. Käytännössä pidimme toisten harjoittelijoiden kanssa siellä erilaisia rasteja, joita luokat sitten kiersivät. Itse pidin rastia ravitsemuksesta ja energiajuomista.

Vietin yhden viikonlopun Alisa-yökylän parissa. Viikonloppu oli siis suunnattu perheille, joissa lapsi on päätynyt omaishoitajan asemaan erinäisistä syistä johtuen. Olimme yötä Lieksan Kestikievari Herranniemessä perheiden kanssa ja vietimme rentoa aikaa. Järjestimme perheille yhteiseksi tekemiseksi rastitapahtuman, jossa perheet tekivät rasteilla leikkimielisiä tehtäviä. Viikonloppuun kuului myös mm. askartelua ja leikkimistä lasten kanssa, sillä aikaa, kun vanhemmat saivat ottaa rennommin.

Työskentelin myös Oma aika –palvelussa toisen opiskelijan kanssa. Palvelun tarkoituksena on antaa vanhemmalle hetkeksi omaa aikaa, kun opiskelijat ovat lapsen tai lasten kanssa. Perheessä, jonka kanssa työskentelimme, oli yksivuotias lapsi. Käynneillä huolehdimme lapsen perustarpeista, kävimme ulkoilemassa ja leikimme.

Näiden edellä mainittujen projektien lisäksi olin mukana myös joissain yksittäisillä käyntikerroilla, kuten Siilaisen projektin kotikäynnillä kakkostiimiläisten kanssa. Voimalassa harjoittelun suorittaminen vaatii mielestäni yhteistyötaitoja, oma-aloitteellisuutta sekä rohkeutta mennä erilaisiin projekteihin mukaan.

Sosionomiopiskelija Sonja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *