Asiakkaan kohtaaminen ja mielenterveyden häiriöt

Olen toisen vuoden fysioterapeuttiopiskelija Minna ja suoritan Voimalassa toista harkkaani, joka kestää viisi viikkoa. Nyt harkkani alkaa olla ohitse ja tässä blogipostauksessa keskityn pohtimaan mielenterveyshäiriöiden vaikutusta asiakastilanteissa omien kokemuksieni pohjalta.

Itselläni on yksi AULIS- asiakas, jonka kanssa mielenterveyshäiriö näkyy asiakastapaamisilla jonkin verran ja hän tuo puheissaan ilmi omia hankaluuksia. Lisäksi on ollut ryhmiä, joissa on ollut mielenterveyskuntoutujia, esimerkiksi osasto 23L. Asiakastilanteisiin olen mennyt avoimin mielin ja kannustankin kaikkia välttämään ennakkoluuloja ja kohtaamaan mielenterveyshäiriötä sairastavan ihan samalla tavalla kuin kenet tahansa muun.

Mielenterveyshäiriö ei aina näy ulospäin, mutta joillakin voi olla esimerkiksi hankaluutta lähteä kotoa tai kohdata uusia ihmisiä. Itse en ole kohdannut asiakastapaamisissa vielä paniikkikohtausta, vaikka siihen niin sanotusti riski onkin ollut. Kuitenkin on tärkeää kysyä, miten asiakas haluaa, että häntä autetaan ja miten tilanteessa voi toimia, sillä jokainen ihminen on oman itsensä asiantuntija. Kannattaa myös ottaa huomioon oma suhtautuminen asiaan ja miettiä, millä tavalla oma ulosanti vaikuttaa henkilöön. Mielenterveydenhäiriöt ovat kuitenkin suhteellisen yleisiä ja niitä on erilaisia, ja samatkin sairaudet saattavat ilmetä eri henkilöillä monin eri tavoin.

Itse olen huomannut, että tilanne saattaa muuttua nopeastikin saman tapaamisen aikana ja aina on hyvä varautua siihen, ettei tapaaminen mene niin, kuin on suunniteltu. Omalla kohdalla oma käytös ja helposti lähestyttävänä ihmisenä oleminen on asiakastilanteissa tärkeää ja helpottanut toimintaa ja onkin ollut tärkeää muodostaa asiakkaalle positiivinen ilmapiiri, jossa hän saa olla oma itsensä, eikä hänen tarvitse hävetä omaa sairauttaan.

Minna, fysioterapeuttiopiskelija

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *