Finna Facebook

UKK

Kysy ja anna palautetta

Vastaamme kaikkiin yhteystiedoilla varustettuihin palautteisiin henkilökohtaisesti. Palaute käsitellään luottamuksellisesti. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin ja palautteeseen julkaistaan myös tällä palstalla (ilman lähettäjätietoja).

Voit antaa palautetta tai lähettää kysymyksiä kirjastoon palautelomakkeella tai sähköpostitse osoitteella
kirjasto(at)karelia.fi.

Mikä on Omatoimikirjasto?

Kirjaston tilat ja kokoelmat ovat käytössäsi ma-pe klo 8-20, eli myös silloin, kun kirjastossa ei ole asiakaspalvelua eikä kirjastohenkilökuntaa paikalla. Kirjastossa on tallentava kameravalvonta. Kirjoja voi lainata ja palauttaa automaateilla: palautushylly on kirjaston alakerrassa, lainausautomaatti on ala- ja yläkerrassa.

Huomioi, että Tikkarinteen kampuksen E-talon pääovi on avoinna ma klo 18 saakka, ti-pe klo 16.15 saakka. Sen jälkeen tarvitset kulkuluvan päästäksesi sisälle rakennukseen. Kulkulupa on maksullinen ja niitä saa vahtimestarilta. Kulkulupa myönnetään vain Karelian opiskelijoille, ei ulkopuolisille asiakkaille.

Sain viestin asiakastietojeni vanhenemisesta

Voit jatkaa asiakastietojesi voimassaoloa ottamalla yhteyttä kirjastoon. Asiakastietojen voimassaoloaika tallennetaan asiakkaaksi-ilmoittautumisen yhteydessä, jotta asiakastiedot poistuisivat automaattisesti tietokannasta niiden voimassaolon päätyttyä. Voimassaoloaika on yleensä noin viisi vuotta.

Lähetämme voimassaolon päättymisen lähestyessä sähköpostiviestin, jossa pyydetään ottamaan yhteyttä kirjastoon, mikäli asiakastietojen halutaan edelleen olevan voimassa. Yhteyttä voi ottaa sähköpostitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti käymällä kirjastossa. Samalla päivitämme mahdolliset muutokset asiakastietoihin.

Kirjastomme on kaikille avoin, joten asiakkuus ei edellytä opiskelua Karelia-amk:ssa.

Mihin palautan lainat kirjaston ollessa kiinni?

Palautusluukku toimii 24/7-periaatteella ja sijaitsee Tikkarinteellä rakennuksen ulkoseinässä, pääsisäänkäynnistä katsoen oikealla, alaspäin vievän pyörätien varrella (sijainti kartalla). Huomaathan, että automaatti ei ole käytössä päivittäin n. klo 22 - 23 järjestelmän varmuuskopiointien vuoksi.

En voi uusia lainojani

Jos lainan uusiminen ei onnistu, todennäköisin syy on siihen kohdistuva varaus.

Lainaa voi uusia 20 kertaa peräkkäin, joten myös uusintakertojen maksimimäärän täyttyminen voi estää lainan uusinnan.

Joka päivä n. klo 22 - 23 kirjastotietokanta ei ole käytettävissä varmuuskopiointien vuoksi.

Jos uusiminen toistuvasti epäonnistuu, kannattaa tyhjentää selaimen evästeet, sivuhistoria ym. ja yrittää sitten uudellen.

Kuinka teen varauksen?

Voit varata kirjoja Finnassa. Katso video. Vain lainassa olevaa aineistoa voi varata, tarkista siis ensin saatavuustiedot. Mikäli niteitä on hyllyssä saatavana, pyydä kirjastohenkilökuntaa tekemään varaus (sähköpostitse/puhelimitse/chatissa).

Saatuasi saapumisilmoituksen voit noutaa niteen itse kirjaston varaushyllystä (asiakaspalvelutiskin vieressä oikealla). Mikäli et halua varaustasi tietosuoja- tms. muista syistä noudettavaksi itsepalveluhyllystä, ilmoita siitä kirjastohenkilökunnalle.

Kuinka varaan ryhmätyötilan?

Kirjastossa on 3 ryhmätyötilaa, joita voi varata netissä (lisäohjeita varaussivulla) http://web.karelia.fi/kirjastontilavaraus/.

E-aineistot kyselevät käyttäjätunnusta ja salasanaa

Menithän e-aineistoihin Finnan kautta? Jos olet kotona tai muualla koulun verkon ulkopuolella, kirjaudu ensin Finnaan. Mikäli kirjautumisessa on ongelmia, tyhjennä selaimen sivuhistoria, evästeet ym. ja yritä uudelleen. Katso ohjevideo etäkäytöstä.

Opinnäytetyöni on valmis. Mitä pitikään tehdä?

Kaikista opinnäytetöistä on oltava julkinen versio (Theseus-verkkojulkaisu tai kansitettu opinnäytetyö), minkä lisäksi kaikki opinnäytetyöt tallennetaan pdf-tiedostona Karelia-amk:n sähköiseen arkistoon.

Theseuksessa opinnäytetyönsä julkaiseva opiskelija tallentaa itse opinnäytetyönsä Theseukseen. Theseuksessa julkaistavaa opinnäytetyötä ei tarvitse erikseen lähettää kirjastoon sähköisessä muodossa. Kirjasto tallentaa opinnäytetyötiedoston e-arkistoon samalla kun hyväksyy opiskelijan Theseus-tallennuksen.

Kun opinnäytetyö on hyväksytty ja tallennettu arkistoon, se löytyy Theseuksesta.

Jos et halua julkaista opinnäytetyötäsi Theseuksessa, toimita kansitettu versio opiskelijapalveluihin ja lähetä koko opinnäytetyöstäsi arkistoversio (kopiosuojaamaton pdf-tiedosto) osoitteeseen opinnayte(at)karelia.fi.

Opiskeluni päättyy. Voinko jatkaa asiakkaana kirjastossa?

Voit jatkaa asiakkaana, vaikka olisitkin jo päättänyt opintosi tai eronnut amk:sta. Kirjastomme on kaikille avoin. E-aineistoja voit käyttää kirjastossa paikan päällä, koska etäkäyttö on mahdollista vain Karelian opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Ilmoita kirjastoon muuttuneet yhteystietosi, sillä esim. koulun sähköposti lakkaa toimimasta opintojen päättyessä.

Mikäli et halua jatkaa asiakkaana, sinun ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, koska jos maksuja, lainoja tms. ei enää ole, asiakastiedot poistuvat automaattisesti niiden vanhennuttua. Voit myös ottaa kirjastoon yhteyttä ja pyytää asiakastietojesi poistamista (sähköpostitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti kirjastossa).