Ulkoi­nen ohjaus

Ulkoi­nen ohjaus

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ulkoi­nen ohjaus voidaan jakaa kansain­vä­li­seen, kansal­li­seen ja alueel­li­seen ohjauk­seen. Toimin­taan keskei­sesti vaikut­ta­via ulkoi­sia teki­jöitä ovat euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lu­tusa­lu­een (Euro­pean Higher Educa­tion Area, EHEA) raken­ta­mi­nen, kansal­li­nen korkea­kou­lu­po­liit­ti­nen ohjaus, ammat­ti­kor­kea­kou­lun toiminta-alueen työelä­män tarpeet sekä sidos­ryh­mä­suh­teet ja kumppanuudet.

Kansal­li­sen koulu­tus­po­li­tii­kan muutok­sen lisäksi kansain­vä­li­nen koulu­tus­po­li­tiikka vaikut­taa entistä enemmän maamme korkea­kou­lu­jen toimin­taan ja korkea­kou­lu­jen laadun­var­mis­tus­jär­jes­tel­mien kehit­tä­mi­seen. Kansain­vä­li­nen kilpailu on kiris­ty­nyt myös korkea­kou­lu­tuk­sen alueella. Euroo­pan tasolla tähän haas­tee­seen on vastattu Bolog­nan-proses­sin avulla, minkä tavoit­teena on yhte­näi­sen euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lu­tusa­lu­een (EHEA) luomi­nen. Yksi keskei­sim­mistä tavoit­teista on korkea­kou­lu­jen laadun­var­mis­tuk­sen kehittäminen.

Suomen korkea­kou­lu­tuk­sen kansal­li­nen laadun­var­mis­tus koostuu kolmesta osasta, joita ovat kansal­li­nen korkea­kou­lu­po­liit­ti­nen ohjaus, korkea­kou­lu­jen oma laadun­hal­linta ja kansal­li­nen arvioin­ti­toi­minta. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö vastaa kansal­li­sesta korkea­kou­lu­po­liit­ti­sesta ohjauk­sesta. Ohjaus perus­tuu lain­sää­dän­töön, toimi­lu­pa­pää­tök­siin sekä minis­te­riön, ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen ja ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen yllä­pi­tä­jien väli­seen tavoitesopimusmenettelyyn.

Lain­sää­dän­nön perus­teella kaikilla korkea­kou­luilla on itse­hal­linto ja sen mukai­nen tehtävä ja vastuu koulu­tuk­sen järjes­tä­mi­sestä ja laadusta. Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­lain mukaan korkea­kou­lun tehtä­vänä on vastata järjes­tä­mänsä koulu­tuk­sen ja muun toimin­nan laatu­ta­sosta, jatku­vasta kehit­tä­mi­sestä ja osal­lis­tua määrä­vä­lein ulko­puo­li­seen laatu­jär­jes­tel­män audi­toin­tiin. Jokai­nen korkea­koulu voi raken­taa omiin tarpei­siinsa parhai­ten sopivan laatujärjestelmän.

Kansal­li­nen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus (KARVI) vastaa koulu­tuk­sen ulkoi­sesta arvioin­nista Suomessa. Keskuk­sen yhtey­dessä toimii korkea­kou­lu­jen arvioin­ti­jaosto, joka päättää korkea­kou­lu­jen arvioin­tiin liit­ty­vistä asioista ja hyväk­syy audi­toin­tien tulok­set. Suoma­lai­nen kehit­tä­vän arvioin­nin peri­aat­teita noudat­tava audi­toin­ti­malli on raken­nettu euroop­pa­lais­ten laadun­hal­lin­ta­pe­ri­aat­tei­den mukai­sesti, jolloin se edistää näiden peri­aat­tei­den siir­ty­mistä ja sovel­ta­mista suoma­lais­ten korkea­kou­lu­jen laadunhallinnassa.

Euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lu­tuk­sen laadun­hal­lin­nan peri­aat­teet (ESG)

Kansal­li­nen koulu­tuk­sen arvioin­ti­kes­kus (KARVI)