Ikäosaa­mi­nen on ollut yksi Kare­lian pain­opis­teistä jo yli kymme­nen vuotta

Kare­lian visiossa Pohjois-Karjala on kehit­ty­nyt ikäosaa­mi­sen kärki­maa­kun­naksi jo yli kymmene vuoden ajan.  Samaan suun­taan raken­tui myös oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö Voimala, joka erityi­sesti alku­vai­heessa keskit­tyi ikäih­mis­ten hyvin­voin­tia tuke­vaan toimin­taan ja kehittämistyöhön.

Ikäosaa­mista ja ikäys­tä­väl­li­syyttä on edis­tetty alusta alkaen alueel­li­sissa ja kansain­vä­li­sissä TKI-hank­keissa ja koulu­tuk­sessa yhteis­työssä järjes­tö­jen, kuntien ja sittem­min Siun soten kanssa. Ikä- ja muis­tiys­tä­väl­li­sen yhteis­kun­nan raken­ta­mi­sessa Karelia on osa kansain­vä­listä kehittämissuuntausta.

Ikäosaa­mi­seen liit­ty­vissä hank­keissa on kehi­tetty muun muassa ikätek­no­lo­giaa yhteis­työssä koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den ja työelä­mä­kump­pa­nei­den kanssa. Viimei­sim­pänä on kokeiltu ja testattu puet­ta­via senso­ri­lait­teita Siun soten ikään­ty­nei­den kuntou­tus­pro­ses­seissa.

Ikäjoh­ta­mista ja moni­nai­suu­den johta­mista sekä uniter­veyttä on edis­tetty yritys­ten ja julki­sen sekto­rin orga­ni­saa­tioi­den kanssa, ja yritys­ten ikäys­tä­väl­li­syyttä on kehi­tetty vastaa­maan ikään­ty­vän väestön tarpeita.

Karelia on toimi­nut sekä hanke­kump­pa­nina että -koor­di­naat­to­rina useissa kansal­li­sissa ja alueel­li­sissa palvelu- ja toimin­ta­mal­lien kehit­tä­mis­hank­keissa, viimeksi Siun soten AVOT-hank­keessa toteut­ta­malla osaa­mista kehit­tä­viä työpa­joja ja tuettua itsear­vioin­tia. Kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä Karelia on ollut mukana ikäih­mis­ten kanssa tehtä­vän työn kompe­tens­sien määrit­te­lyssä. Parhail­laan Karelia koor­di­noi yhtei­seu­roop­pa­lai­sen mais­te­rioh­jel­man kehittämistä.

Opis­ke­li­jat tuovat muka­naan työelä­mä­kump­pa­nuu­det sekä oppi­mis­teh­tä­viin että opin­näy­te­töi­hin, joissa osal­lis­ta­van tutki­muk­sel­li­sen kehit­tä­mis­toi­min­nan keinoin etsi­tään uusia tapoja toimia.

Muis­tiys­tä­väl­li­syy­den edis­tä­mi­sessä Kare­lian tärkeä kump­pani on Pohjois-Karja­lan Muisti Ry. Muis­tiyh­dis­tyk­sen toimin­nan­joh­taja Leena Knuut­tila arvos­taa Kare­lian kanssa tehtyä pitkä­jän­teistä ja vaikut­ta­vaa kehittämistyötä.

– Kansal­li­nen muis­tioh­jelma päättyi 2020, ja onkin sen vuoksi erityi­sen hyvä, että ikäys­tä­väl­li­sessä Pohjois-Karja­lassa on muisti otettu näinkin vahvasti mukaan. Jos ei olisi tätä Kare­lian kehit­tä­mis­vas­tuuta ja -panosta, niin eipä olisi asialle eteen­päin viejää. Tehtävä on oikeassa orga­ni­saa­tiossa sisällä, koska näin järjes­tö­kump­pa­nilla on mahdol­li­suus olla mukana vaikut­ta­massa erityi­sesti tuomalla ihan käytän­nön ja joka­päi­väi­sen elämän koke­muk­sia vahvan tiedon ja osaa­mi­sen maail­maan. Muis­tiyh­dis­tyk­sen Muis­ti­luotsi toimii lähellä ihmisiä ja on nähtä­vissä, että jo kehit­tä­mis­ko­kei­lut tuovat jotain hyvää ihmi­sille, Knuut­tila kertoo.

Uusilla koulu­tuk­silla vahvis­te­taan ikäystävällisyyttä

Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mis­työn kauas­kan­toi­nen tuotos on moniam­ma­til­li­nen Ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mi­nen ja johta­mi­nen YAMK-koulu­tus. Koulu­tus käyn­nis­tet­tiin vuonna 2015, ja vuodesta 2018 alkaen se on toteu­tettu koko­naan verkossa. Verk­ko­kou­lu­tus lisää veto­voi­maa ja mahdol­lis­taa opis­ke­lun pitkien­kin väli­mat­ko­jen takaa. Opis­ke­li­jat kerto­vat myös Kare­lian kehit­tä­mis­toi­min­nan vaikut­ta­neen koulu­tuk­seen hakeutumiseen.

YAMK-koulu­tuk­sen opetus­suun­ni­telma on raken­nettu vahvis­ta­maan ikäys­tä­väl­listä yhteis­kun­taa, laaja-alaista kuntou­tusta sekä aktii­vi­sen ikään­ty­mi­sen edel­ly­tyk­siä. Opis­ke­li­jat tuovat muka­naan työelä­mä­kump­pa­nuu­det sekä oppi­mis­teh­tä­viin että opin­näy­te­töi­hin, joissa osal­lis­ta­van tutki­muk­sel­li­sen kehit­tä­mis­toi­min­nan keinoin etsi­tään uusia tapoja toimia.

Vuonna 2022 alkava Gero­nomi (AMK) -koulu­tus tuo merkit­tä­vän lisän Kare­lian koulu­tus­tar­jon­taan ja muodos­taa Ikäosaa­mi­sen YAMK-koulu­tuk­sen kanssa innos­ta­van koulu­tuk­sel­li­sen jatkumon.

Parhail­laan kehi­te­tään yhtei­seu­roop­pa­laista digi­pe­da­go­gista mais­te­rioh­jel­maa laajassa kansain­vä­li­sessä yhteis­työssä: Kare­lian koor­di­noi Erasmus+ EMMA (Euro­pean Master in Age Friendly Society and Active Ageing) -hanketta, jonka kump­pa­ni­kor­kea­kou­lut ja -yliopis­tot ovat Itäval­lasta, Slove­niasta, Krei­kasta, Portu­ga­lista ja Irlannista. 

Ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­nen nojaa verkostoihin

Karelia on mukana nosta­massa Pohjois-Karja­laa ikäys­tä­väl­li­syy­den edis­tä­mi­sen kärki­maa­kun­naksi. Siun sote on yksi tärkeim­mistä kump­pa­neista tässä työssä. Siun soten kehit­tä­mis­joh­taja Heli Aallon mukaan ikäys­tä­väl­li­sen maakun­nan raken­ta­mi­nen on koko Pohjois-Karja­lalle tärkeä asia, ja Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun rooli on siinä keskeinen.

– Jokai­sen mahdol­li­suus elää toimin­ta­ky­vystä riip­pu­matta hyvää ja oman­nä­köistä elämää on kiinni paitsi tahto­ti­lasta ja resurs­seista, myös osaa­mi­sesta. Ikään­ty­vän väestön tarpei­den huomioi­mi­nen, kehit­tä­mis­osal­li­suus sekä uusien, rohkei­den­kin, inno­vaa­tioi­den kehit­tä­mi­nen vaatii pitkä­jän­teistä työtä, mitä maakun­nas­samme on jo tehty­kin eri toimi­joi­den keski­näi­sessä vuoro­vai­ku­tuk­sessa. Tule­vai­suu­den kehi­ty­stren­dit, erityi­sesti palvelu-, väestö- ja kunta­ra­ken­tei­siin liit­tyen, haas­ta­vat meitä yhteis­työ­hön edelleen.

Ikäys­tä­väl­li­sen maakun­nan raken­ta­mi­nen on koko Pohjois-Karja­lalle tärkeä asia.

Aallon mukaan ikäys­tä­väl­li­syy­den kehit­tä­mi­sessä sote­pal­ve­lui­den merki­tys on toki huomat­tava, mutta ei missään nimessä ainoa tärkeä näkökulma.

– Sote­pal­ve­lui­den kehit­tä­mi­nen tarvit­see osaavat verkos­tot tuek­seen. Hyvin­voin­nin ja tervey­den edis­tä­mi­nen vaik­kapa muis­tiys­tä­väl­li­sen asui­nym­pä­ris­tön näkö­kul­masta on esimerkki lähi­vuo­sien yhtei­sestä ponnis­tuk­sesta, mihin tarvi­taan kehit­tä­mis­osaa­mista ja koke­musta, vahvaa tieto­pe­rus­taa ja kykyä raken­taa eri toimi­joi­den välistä yhteis­työtä. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on ikäosaa­mi­sen kentällä kansal­li­sesti ja kansain­vä­li­ses­ti­kin merkit­tävä koko­nai­suus opin­to­mah­dol­li­suuk­sia, vahva kokemus ikäke­hit­tä­mi­sen sisäl­tö­alueista ja ekosys­tee­meistä sekä erin­omai­nen visio meidän kaik­kien pohjois­kar­ja­lais­ten hyvästä ikään­ty­mi­sestä, Aalto kertoo.

Ikäys­tä­väl­listä tule­vai­suutta tekemässä

Karelia2030 -stra­te­gian lähtö­koh­dissa maini­taan ikään­ty­mi­nen globaa­lina megat­ren­dinä. Yhtenä stra­te­gian toimeen­pa­non osapro­jek­tina on KAFS-osaa­mi­syh­tei­sön (Karelia Centre for Age Friendly Society) raken­ta­mi­nen yhteis­työssä työelä­män toimi­joi­den ja kansain­vä­lis­ten kump­pa­nei­den kanssa. KAFS-kehit­tä­mi­sen mahdol­lis­ta­vaan EAFS-hank­kee­seen Karelia sai vuonna 2020 opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riöltä erit­täin merkit­tä­vän profilaatiorahoituksen.

Ikäys­tä­väl­listä tule­vai­suutta raken­ne­taan pitkä­jän­tei­sen yhteis­ke­hit­tä­mi­sen ja laajan osal­li­suu­den pohjalle. Tarvi­taan työelä­män toimi­joi­den, kehit­tä­jien, tutki­joi­den, opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien vuoro­pu­he­lua – päähen­ki­löitä eli ikään­ty­viä ja ikäih­mi­siä unohtamatta.

Kirjoit­ta­jat:
Tuula Kukko­nen, yliopet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Arja Jämsén, opet­taja, EAFS-hank­keen asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu