Tulevat restonomit oppivat työelämätaitoja matkamessuilla

Kaisa Varis

Helmikuussa Karelian matkailun opiskelijat perehtyivät matkailutuotteiden tuotteistamiseen ja myymiseen Tuotteistaminen ja markkinointi 2 -opintojaksolla. Osana opintojaksoa järjestettiin matkamessutapahtuma, jossa opiskelijat myivät rakentamiaan matkailutuotteita asiakkaille. Asiakkaan roolissa messuille osallistui Karelian opiskelijoita ja henkilöstöä. ”Matkamessusimulaatioharjoituksen” oli ideoinut Kareliassa opetusharjoittelua suorittanut matkailun ammattilainen Anna Jetsu, joka toimii Karelia Expertin Destination Marketing Managerin tehtävässä.

Erilaiset messutapahtumat ja matkailutoimijoiden verkostoitumistilaisuudet ovat arkipäivää matkailun parissa työskenteleville.  Ne ovat matkailuyrityksille hyviä asiakkaiden kohtaamispaikkoja. Messuille tullaan hakemaan tietoja uusista matkailukohteista ja -palveluista sekä vinkkejä tulevien matkojen suunnitteluun.

Opiskelijat valmistautuivat matkamessuille luomalla kuvitteelliseen matkailutuotteen, jolla oli selkeä sisältö ja hinnoittelu. Tuotteesta oli tehty havainnolliset posterit. Messuilla esiteltyjä matkailutuotteita olivat mm. Päivä Lieksassa, Ohjattu lumikenkäretki ja Viikonloppumatka Reykjavikiin.

Messuilla oli myynnissä monenlaisia matkapaketteja.

Asiakkaille oli annettu ennakkoon rooli, jossa he ovat matkailutuotteita ostamassa, esim. uusia seikkailumatkakohteita etsivä matkanjärjestäjä tai opettajayhdistykselle sopivaa virkistysmatkaa hakeva opettaja. Näistä rooleista käsin asiakkaat arvioivat myyntitilanteen onnistumista. Keskustelun jälkeen asiakas täytti kohtaamisesta palautelomakkeen.

Matkamessuharjoituksen ideoinut Anna Jetsu oli tyytyväinen tapahtumaan. Matkailutuotteiden suunnitteluun oli panostettu ja myyjät ja asiakkaat kävivät aktiivista keskustelua.  Opiskelijat saivat näkökulmaa siihen mitä matkailupalvelujen tuotteistaminen ja myynti on käytännössä, ja varmasti hyviä eväitä tulevaan työelämään.

Myyjät ja asiakkaat keskustelivat aktiivisesti tarjolla olevista matkailutuotteista.

Kaisa Varis
julkaisukoordinaattori
Karelia-ammattikorkeakoulu

832 Artikkelin näyttökerrat