Teini-iän ohittanut avoin AMK lisää suosiotaan

Mervi Lätti

Vuosi 2017 on monella tapaa juhlavuosi – Suomi täyttää 100 vuotta ja Karelia-ammattikorkeakoulu 25 vuotta. Mutta tiesitkö, että avoin ammattikorkeakoulu täyttää tänä vuonna 20 vuotta? Näin on, sillä avointa ammattikorkeakouluopetusta on Suomessa järjestetty vuodesta 1997 alkaen.

Avoimen AMK:n perustehtävänä on koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen ja elinikäisen oppimisen mahdollisuuksien tarjoaminen. Tässä tehtävässä ollaankin onnistuttu etenkin viime vuosina erittäin hyvin, sillä avoimen ammattikorkeakoulun suosion kasvu on ollut opiskelijamäärissä ja opiskelijoiden suorittamina opintopistemäärinä huimaa Suomessa viime vuosina. Myös Kareliassa avoimen AMK:n suosio on lisääntynyt. Vuonna 2016 opiskelijoita oli yli 800 ja opiskelijat suorittivat reilut 8000 opintopistettä.

Opiskelijoiden kokemukset Karelian avoimesta AMK:sta

Karelian avoimen AMK:n toiminnan kehittämiseksi pyydettiin vuonna 2016 opiskelleita kertomaan näkemyksensä siitä, mikä avoimessa ammattikorkeakoulussa on parasta ja mikä puolestaan kaipaa kehittämistä.  Lähes sata avoimen AMK:n opiskelijaa tarttui tilaisuuteen ja antoi toiminnasta palautetta. Vastaukset on koottu alla oleviksi TOP3-listoiksi.

Mikä on parasta avoimessa AMK:ssa?

  1. Joustava opiskelumahdollisuus työn ohella – erityisesti verkko- ja monimuoto-opinnot
  2. Polkuopinnot ja opintojen tutkintotavoitteisuus
  3. Avointa kaikille ja vapaus valita itseä kiinnostavat opinnot

Miten avoimen AMK:n toimintaa voitaisiin kehittää?

  1. Verkko- ja monimuoto-opintojen kehittäminen määrää lisäämällä ja laatu huomioiden
  2. Monipuolisempi opintotarjonta, selkeämpiä opintokokonaisuuksia ja opintojen toteuttamista myös maakunnassa
  3. Tiedottamisen lisääminen avoimen AMK:n opintomahdollisuuksista

Yllä olevien kysymysten lisäksi pyydettiin arviota avoimen AMK:n toiminnasta antamalla yleisarvosana asteikolla 1-5. Vastausten perusteella muodostui yleisarvosanaksi 4,2. Arvosana on loistava palaute onnistuneesta toiminnasta koko ammattikorkeakoulun henkilöstölle. Saatuihin parannusehdotuksiin kiinnitetään huomiota ja toimintaa kehitetään niiden suuntaisesti.

Mervi Lätti, erikoissuunnittelija
Karelia-ammattikorkeakoulu

747 Artikkelin näyttökerrat