Artik­keli: Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat koulu­lais­ten hyvin­voin­tia ja terveyttä edistämässä

Pohjois-Karja­lassa toteu­tet­tiin Koulufysioterapia–pilotti vuosina 2020-2021. Tässä artik­ke­lissa kuva­taan pilotin koke­muk­sia ja tulok­sia. Koulu­fy­sio­te­ra­pia-pilotin tavoit­teena oli lasten ja nuorten hyvin­voin­nin, tervey­den ja toimin­ta­ky­vyn edis­tä­mi­nen.  Tarkoi­tuk­sena oli raken­taa koulu­fy­sio­te­ra­pian toimin­ta­malli Pohjois-Karja­lan alueen kouluille. Vuoden 2020 Move!-mittausten tulos­ten perus­teella pilo­tille oli tarvetta, koska Pohjois-Karja­lan lasten ja nuorten fyysi­nen kunto on valta­kun­nan tasoon verra­ten medi­aa­ni­tu­lok­sia heikom­paa (Opetus­hal­li­tus 2020). Pilotti suun­ni­tel­tiin ja toteu­tet­tiin yhteis­työssä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun fysio­te­ra­pian koulu­tuk­sen, Siun soten sekä Joen­suun seudun perus­kou­lu­jen kanssa. Koulu­fy­sio­te­ra­pian toimin­ta­mal­lin kehit­tä­mi­seksi rahoi­tusta saatiin Otsa­kor­ven Säätiöltä.

Moniam­ma­til­li­nen ohjaus fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joi­den kehit­ty­mi­sen tukena

Koulu­fy­sio­te­ra­pia-pilotin aikana Kare­lian fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat työs­ken­te­li­vät Joen­suun alueen ala- ja yläkou­luilla sekä lukioissa Siun soten koulu­ter­vey­den­hoi­ta­jien työpa­reina. Pilo­tissa fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat tekivät luku­kau­den aikana kahdek­san viikon harjoit­te­lun koulun toimintaympäristössä.

Tällä hetkellä Pohjois-Karja­lan alueen kouluilla ei toimi fysio­te­ra­peut­teja, joten opis­ke­li­joi­den harjoit­te­lun ohjauk­sen fysio­te­ra­pian näkö­kul­masta toteut­ti­vat Kare­lian ohjaa­vat opet­ta­jat yhdessä Siun soten fysio­te­ra­peut­tien kanssa. Keväällä 2020 ohjaa­vat opet­ta­jat ja fysio­te­ra­peu­tit pääsi­vät kier­tä­mään kaikilla harjoit­te­lu­pai­koilla. Näillä ohjaus­ker­roilla toteu­tet­tiin yksi­lö­vas­taan­ot­toa tuki- ja liikun­tae­li­noi­rei­sille lapsille ja nuorille. Korona-pande­mian vuoksi syksystä 2020 alkaen ohjaa­vien opet­ta­jien ja fysio­te­ra­peut­tien antama ohjaus opis­ke­li­joille toteu­tet­tiin etäoh­jauk­sena. Etäoh­jaus koet­tiin hyödyl­li­seksi ja amma­til­li­set keskus­te­lut näkö­kul­mia avar­ta­vaksi. Yksi­lö­vas­taan­ot­to­jen puut­tuessa opis­ke­li­jat kokivat, että ohjausta voisi olla harvem­min kuin kaksi kertaa viikossa.

Koulu­fy­sio­te­ra­peu­tin työn­ku­van kehit­tä­mi­nen koulufysioterapia-pilotissa

Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­joi­den työn­kuva kouluilla raken­tui Suomen Fysio­te­ra­peut­tien (2019) koulu­lais­ten ja opis­ke­li­joi­den fysio­te­ra­piasta koulu­ym­pä­ris­tössä -suosi­tusta nouda­tel­len. Kouluilta saadussa palaut­teessa tuotiin ilmi opis­ke­li­joi­den tärkeä rooli liikun­ta­tun­neilla mm. alku­läm­mit­te­lyn ja liik­ku­vuus­har­joit­tei­den ohjaa­mi­sessa, erityistä tukea tarvit­se­vien lasten ja nuorten ohjaa­mi­sessa ja Move!-mittauksissa. Opis­ke­li­jat ovat osal­lis­tu­neet koulu­ter­vey­den­hoi­ta­jan kanssa tehtyi­hin  terveys­tar­kas­tuk­siin ja anta­neet terveys­neu­von­taa lapsille ja nuorille.  Korona-pande­mian vuoksi lasten ja nuorten tuki- ja liikun­tae­lin­vas­taa­no­tot jäivät kouluissa toteu­tu­matta ja toiminta painot­tui ohjauk­seen sekä neuvon­taan pien­ryh­missä ja liikun­ta­tun­neilla. Opis­ke­li­joilta saadun palaut­teen perus­teella fysio­te­ra­peut­ti­nen ohjaus- ja neuvon­tao­saa­mi­nen kehit­tyi harjoit­te­lun aikana merkittävästi.

Kouluilta saadun palaut­teen perus­teella opis­ke­li­jat nähtiin oma-aloit­tei­sina ja inno­va­tii­vi­sina. Opis­ke­li­jat kehit­ti­vät kouluille mm. polvioi­reis­ten kuntou­tuk­sen ryhmän, rentou­tus­ryh­män, moto­riik­ka­ker­hoja, väli­tun­ti­toi­min­taa sekä terveys­neu­von­ta­tuo­kioita. “Fysio­te­ra­peut­tio­pis­ke­li­jat ovat hyvä lisä moniam­ma­til­li­seen toimin­taan koulul­lamme” (palaute yhteistyökouluilta).

Ylei­sesti koulu­fy­sio­te­ra­pia­pi­lotti on koettu tärkeänä lasten ja nuorten hyvin­voin­nin, tervey­den ja toimin­ta­ky­vyn edis­tä­mi­sessä. Kouluilta heräsi toive toimin­nan jatkosta. Koulu­fy­sio­te­ra­pia-pilotin päätyt­tyä toiminta jatkuu osana fysio­te­ra­peut­ti­kou­lu­tuk­sen kolmatta harjoit­te­lua. Jatkossa harjoit­telu toteu­tuu luku­kausit­tain 12 viikon aikana, kahtena päivänä viikossa. Harjoit­te­lun jakau­tu­mi­nen pidem­mälle aika­vä­lille nähdään tärkeänä toimin­nan jatku­vuu­den kannalta myös kouluilta tulleessa palaut­teessa. Tule­vai­suu­dessa toimin­taa laajen­ne­taan myös maakun­tiin hyödyn­täen osit­tain myös etäohjausta.

Kirjoit­ta­jat: Maiju Issa­kai­nen, opet­taja & Hilppa Musto­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Opetus­hal­li­tus 2020. Move!-mittaukset 2020: lasten ja nuorten kestä­vyys­kunto heiken­tyy, muu fyysi­nen toimin­ta­kyky ennallaan.

Suomen fysio­te­ra­peu­tit 2019. Suosi­tus koulu­lais­ten ja opis­ke­li­joi­den fysio­te­ra­piasta koulu­ym­pä­ris­tössä. https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2019/06/Fysioterapeutit-kouluilla.pdf

Kuva: manseok Kim Pixa­baystä