Kansain­vä­li­siä osaajia tarvi­taan lisää

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu vastaa väestön ikään­ty­mi­sen, työvoi­man saata­vuu­den ja työn murrok­sen haas­tei­siin vahvis­ta­malla myös korkea­kou­lun ja koko Pohjois-Karja­lan kansainvälisyyttä.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu lisää uudella stra­te­gia­kau­della työelä­mä­tar­peita vastaa­vaa englan­nin­kie­listä tutkin­to­kou­lu­tusta ja vahvis­taa koulu­tus­pe­räistä maahan­muut­toa yhteis­työssä alueen yritys­ten, koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den ja muiden kump­pa­nien kanssa. 

Karelia tarjoaa tällä hetkellä englan­nin­kie­listä koulu­tusta Inter­na­tio­nal Busi­ness ja Industrial Mana­ge­ment -koulu­tuk­sissa. Jatkossa englan­nin­kie­li­sen koulu­tuk­sen tarjon­taa laajen­ne­taan muun muassa ICT- ja sosi­aali- ja terveys­aloilla. Lisäksi Karelia on mukana kansain­vä­li­sessä INVEST-hank­keessa, jossa kehi­te­tään useita englan­nin­kie­li­siä yhteis­kou­lu­tus­oh­jel­mia yhdessä viiden euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun liittymässä.

Kansain­vä­li­set opis­ke­li­jat markkinointitehtävissä

Kun englan­nin­kie­li­set tutkin­toon johta­vat koulu­tuk­set lisään­ty­vät, tarve kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den rekry­toi­mi­seksi kasvaa. Tarvetta lisää alueen nuorten ikäluok­kien pienen­ty­mi­nen. Lisäksi alueella on kasva­vaa tarvetta korkeasti koulu­te­tuille osaa­jille työi­käi­sen väestön vähentyessä.

Rekry­toin­ti­työ aloi­tet­tiin määrit­tä­mällä poten­ti­aa­li­sia rekry­toin­nin kohdea­lueita ja lisää­mällä yhteis­työtä kansain­vä­lis­ten kump­pa­nei­den, kuten paikal­lis­ten kieli­kou­lu­jen, kanssa. Vuonna 2018 Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa aloitti myös ensim­mäi­nen kansain­vä­li­sistä opis­ke­li­joista koos­tuva opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin tiimi.

Tiimin opis­ke­li­jat ovat mark­ki­noi­neet Kare­liaa poten­ti­aa­li­sille uusille opis­ke­li­joille erityi­sesti heidän kotimaissaan.

Kare­liassa kaksi vuotta Inter­na­tio­nal Busi­ness -ohjel­massa opis­kel­lut Alla Vokhta kertoo, että toimi­mi­nen kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den rekry­toin­ti­tii­missä on paran­ta­nut myös työelä­mässä tarvit­ta­via taitoja.

– Kare­liasta saa laadu­kasta koulu­tusta, ja täällä on miel­lyt­tävä ja kannus­tava opis­ke­luil­ma­piiri. Kare­lian opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läänä toimi­mi­nen on kehit­tä­nyt valta­vasti mark­ki­noin­ti­tai­to­jani tule­vai­suu­den työelä­mää varten. Minun on pitänyt hyödyn­tää käytän­nössä niitä asioita, joita olen oppinut Inter­na­tio­nal Busi­ness -opinnoissa.

Alla Vokhta,

Opis­ke­li­jat ovat muun muassa esitel­leet koulu­tuk­sia, kehit­tä­neet Kare­lian kansain­vä­listä yhtei­söä sosi­aa­li­sessa mediassa sekä lisän­neet Kare­lian näky­vyyttä kohde­mai­den sosi­aa­li­sen median kanavissa.

– Opis­ke­li­joi­den työ messuilla, tapah­tu­missa ja sosi­aa­li­sen median kana­vissa on mahdol­lis­ta­nut, että Karelia tavoit­taa parem­min asiak­kai­taan ja jatkaa brändin raken­ta­mis­taan, Vokhta sanoo.

Koke­muk­set ovat olleet siis posi­tii­vi­sia. Toimin­taa kehi­te­tään tule­vina vuosina lisää­mällä vuoro­vai­ku­tusta poten­ti­aa­lis­ten haki­joi­den ja opis­ke­li­ja­lä­het­ti­läi­den välillä erityi­sesti digi­taa­li­sissa kanavissa.

Mark­ki­noin­tia myös poten­ti­aa­lis­ten haki­joi­den vanhemmille

Tule­vai­suu­dessa kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den rekry­toin­nissa kiin­ni­te­tään aiempaa enemmän huomiota kohdea­lueilla toimi­mi­sen erityis­piir­tei­siin. Samalla lisä­tään aktii­vi­suutta kansain­vä­li­sen rekry­toin­nin yhteistyöverkostoissa.

Jotta hakijan digi­taa­li­nen asia­kas­ko­ke­mus hakiessa ja sitou­tu­mi­nen Kare­li­aan jo ennen hake­mista olisi­vat parem­pia, kehi­te­tään Kare­liassa näihin vaikut­ta­via vuoro­vai­kut­tei­sia palve­luita. Jatkossa kiin­ni­te­tään myös enemmän huomiota poten­ti­aa­lis­ten haki­joi­den vanhem­piin ja heille suun­nat­ta­vaan vies­tin­tään. Englan­nin lisäksi mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lia tuote­taan myös valit­tu­jen kohdea­luei­den kielillä.

Teksti:
Sini-Tuuli Saaristo, kansain­vä­li­sen opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­nin suun­nit­te­lija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Tarja Tuono­nen, mark­ki­noin­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu