Karelia maahan­muut­ta­ja­työn vastuukorkeakouluna

SIMHE-toimin­nan tavoit­teena on varmis­taa, että Suomeen saapu­vien korkeasti koulu­tet­tu­jen maahan­muut­ta­jien aiemmat opinnot tunnis­te­taan ja tunnus­te­taan suju­vasti, ja että maahan­muut­ta­jat löytä­vät oman paik­kansa suoma­lai­sesta koulu­tus- ja työelämästä.

SIMHE-toiminta (Suppor­ting Immi­grants in Higher Educa­tion) käyn­nis­tet­tiin Suomessa Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön ohjauk­sessa vuonna 2016. Toiminta koet­tiin erit­täin tärkeänä, sillä korkeasti koulu­te­tut maahan­muut­ta­jat ovat moni­puo­li­sia osaajia, joiden panosta tarvi­taan työvoi­man saata­vuu­den ja elin­voi­man turvaa­mi­seksi koko Suomessa. 

SIMHE-kokeilu käyn­nis­tyi kahden OKM:n nimeä­män pilot­ti­kor­kea­kou­lun toimesta, ja seuraa­vana vuonna mukaan liittyi neljä uutta toimi­jaa. Pilot­ti­kor­kea­kou­lut olivat Metro­po­lia-amk ja Jyväs­ky­län yliopisto. Seuraa­vassa vaiheessa mukaan tuli kaksi uutta ammat­ti­kor­kea­kou­lua: Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu ja Oulun ammat­ti­kor­kea­koulu sekä kaksi uutta yliopis­toa: Helsin­gin yliopisto ja Turun yliopisto.

Maahan­muut­ta­jien integroi­tu­mi­nen osaksi suoma­laista yhteis­kun­taa ja työelä­mää on yksi valta­kun­nal­lista tavoit­teista, jonka toteut­ta­mi­sessa myös korkea­kou­lut ovat vahvasti mukana.

Kare­lian tehtä­vänä on vuodesta 2017 alkaen ollut kehit­tää SIMHE-toimin­taa Itä-Suomen alueella sekä olla aktii­vi­sena toimi­jana kansal­li­sessa kehit­tä­mis­työssä. Perus­ra­hoi­tus toimin­taan osoi­tet­tiin OKM:n stra­te­gi­sesta rahoituksesta.

Kare­lian tiimi on hakenut hanke­ra­hoi­tusta alusta alkaen toimin­nan keskeis­ten toimen­pi­tei­den kehit­tä­mi­sen tueksi SIMHE-Karelia toimin­ta­suun­ni­tel­man mukaisesti. 

Maahan­muut­ta­jat halu­taan mukaan työelämään

Maahan­muutto on globaali ilmiö, joka kohden­tuu aalto­mai­sin liik­kein yhä enemmän myös Suomeen. Maahan­muut­ta­jat halu­taan huomioida paitsi humaa­nin kohtuul­li­sen elämän turvaa­mi­sen näkö­kul­masta, mikä on hyvin­voin­ti­val­tion velvoite, myös työvoi­ma­re­surs­sina, jolla voidaan turvata erityi­sesti liike­ta­lou­den, metal­lia­lan ja hoitoa­lan tulevaa työvoimavajetta.

Näin ollen maahan­muut­ta­jien integroi­tu­mi­nen osaksi suoma­laista yhteis­kun­taa ja työelä­mää on yksi valta­kun­nal­lista tavoit­teista, jonka toteut­ta­mi­sessa myös korkea­kou­lut ovat vahvasti mukana.

Maahan­muut­ta­ja­joukko on moni­nai­nen, ja maahan­muu­ton takana on erilai­sia syitä. Osa maahan­muut­ta­jista tarvit­see haavoit­tu­van asemansa vuoksi erityis­osaa­mista ja tukea, jota pitää pystyä tuomaan ohjauk­sen osaksi. 

Voima­va­rais­ten maahan­muut­ta­jien ohjauk­sen keskei­siä työka­luja taas ovat moni­kult­tuu­ri­suus­osaa­mi­nen ja suoma­lai­sen toimin­taym­pä­ris­tön tuntemus.

Vastuu­kor­kea­kou­lu­toi­min­nan toteu­tuk­seen kytkey­tyy myös tutki­muk­sel­li­nen näkö­kulma, jossa on kaksi ulot­tu­vuutta. Toisaalta tarkas­tel­laan erityistä osaa­mista edel­lyt­tä­vien haavoit­tu­vassa asemassa olevien maahan­muut­ta­jan ohjauk­sessa tarvit­ta­via taitoja, ja toisaalta moni­kult­tuu­ri­suus­osaa­mi­sen tuomista syste­maat­ti­seksi osaksi ohjaa­jien ja opet­ta­jien osaamista. 

Suun­ni­tel­mal­lista kehit­tä­mistä viidestä näkökulmasta

SIMHE-toimin­nan kehit­tä­mi­seen nimet­tiin kolmen asian­tun­ti­jan tiimi, joka laati kehit­tä­mistä ohjaa­van SIMHE-Karelia 2017 – 2020 toimin­ta­suun­ni­tel­man (Timonen, Häkki­nen ja Niska­nen 2017).

SIMHE-kehit­tä­mi­nen jaet­tiin viiteen näkö­kul­maan: koor­di­nointi, toimin­ta­mal­lin raken­ta­mi­nen, ohjaus­mal­lin ja -palve­lun raken­ta­mi­nen, koulu­tuk­sen kehit­tä­mi­nen sekä tutki­muk­sel­li­nen kehit­tä­mi­nen ja TKI-rahoitushaku.

Suun­ni­telma on ohjan­nut kehit­tä­mistä jo useiden vuosien ajan, ja tulok­set ovat olleet jopa odotet­tua parem­mat. Karelia on vakiin­nut­ta­nut paik­kansa kansal­li­sena maahan­muut­ta­ja­työn osaa­jana ja kehit­tä­jänä. Lisäksi koulu­tus- ja työpe­räi­sen maahan­muu­ton edis­tä­mi­nen on yksi keskei­nen juonne uutta Karelia 2030 -strategiaa.


Kirjoit­ta­jat
Liisa Timonen, kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Hannele Niska­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu