Koulu­tus­osaa­mi­selle avataan uusia markkinoita

Koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­nen, yrity­syh­teis­työ ja koulu­tus­vienti kulke­vat Kare­liassa käsi kädessä. Koulu­tus­vien­nin lippu­laiva on Kiinan Harbi­nin tutkin­to­kou­lu­tus, mutta taus­talla on auottu myös muita­kin ovia eri puolilla maail­maa. Koulu­tus­vien­nin kehit­tä­mi­sessä tulee huomioida poten­ti­aa­lis­ten koulu­tus­tuot­tei­den lisäksi eri toimi­joi­den välisen yhteis­työn ja henki­lös­tön osaa­mi­sen edistäminen.

Päät­ty­neellä ohjel­ma­kau­della hyödyn­net­tiin useita erilai­sia TKI-hank­keita koulu­tus­vien­nin kehit­tä­mi­sen ja tuot­teis­ta­mi­sen työka­luna. Kehit­tä­mistä tehtiin esimer­kiksi tutkin­to­kou­lu­tuk­sen, henki­lös­tön osaa­mi­sen, yrity­syh­teis­työn ja kump­pa­nuus­työn parissa.

Kare­lian koulu­tus­vien­nin päätuote on energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan kansain­vä­li­nen tutkinto Kiinan Harbi­nissa. Se kehi­tet­tiin kahdessa Aasia-ohjel­man hank­keessa, DOREssa ja ProPe­dassa, vuosina 2014 – 2017.

Kare­lian koulu­tus on tullut tutuksi myös Kiinan Xianista vieraaksi saapu­neille opiskelijoille.

DORE-hank­keen (Double Degree in Renewables) tulok­set hyödyn­net­tiin suoraan koulu­tus­ten kehit­tä­mis- ja toteu­tus­työssä. Hank­keessa suun­ni­tel­tiin kansain­vä­li­sen tutkin­non opetus­suun­ni­telma ja kehi­tet­tiin peda­go­gi­sia käytän­teitä, joita on otettu käyt­töön Kare­lian energia- ja ympä­ris­tö­tek­nii­kan koulu­tuk­sessa, kiina­lai­sen kump­pa­nin uusiu­tu­van ener­gian koulu­tuk­sessa sekä tietysti uuden tutkin­non toteu­tuk­sessa. Yhdessä luota­vat sisäl­löt ja käytän­teet integroi­tiin uuteen tutkinto-ohjel­maan niin pitkälti kuin mahdollista.

ProPeda-hank­keessa (Promo­ting Teac­hers’ Peda­go­gical Exper­tise in Multicul­tu­ral Context) puoles­taan keski­tyt­tiin opet­ta­jien peda­go­gis­ten taito­jen kehit­tä­mi­seen. Proses­sista syntyi PedaCamp- ja InnoCamp-koulu­tus­vien­ti­pal­ve­lu­mal­lit henki­lös­tön täydennyskoulutukseen.

Hank­keessa viimeis­tel­tiin myös uuden tutkinto-ohjel­man vali­doin­ti­pro­sessi Kiinan opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riössä. Uusi tutkinto-ohjelma käyn­nis­tyi Kiinassa 2018, ja meneil­lään on jo kolmas sisään­otto. Vuosit­tain ohjel­man aloit­taa noin 100 uutta opis­ke­li­jaa. Peda- ja InnoCam­peja on toteu­tettu jo useita.

Ovi auki Lähi-itään

Kare­lian koor­di­noi­massa Finpetra-hank­keessa tuet­tiin liike­toi­min­taansa Lähi-idän mark­ki­noille avaavia ja mark­ki­nasta kiin­nos­tu­neita yrityksiä.

Vuosina 2016–2019 toimi­neessa hank­keessa kehi­tet­tiin ensi­si­jai­sesti pohjois­kar­ja­lais­ten pk-yritys­ten vien­ti­mah­dol­li­suuk­sia ja Lähi-idän liike­toi­min­ta­kult­tuu­rin tunte­musta, mutta lopulta synty­neessä verkos­tossa ja toimen­pi­tei­den kohteena oli noin 70 vähä­hii­lis­ten tekno­lo­gioi­den, niin sanot­tu­jen frugaa­lien inno­vaa­tioi­den ja koulu­tus­vien­nin parissa työs­ken­te­le­vää yritystä ja orga­ni­saa­tiota ympäri Suomen. 

Tulok­sena syntyi yritys­ten, oppi­lai­tos­ten, kehit­tä­mi­sor­ga­ni­saa­tioi­den ja muiden toimi­joi­den muodos­tama verkosto, joka tavoit­teli yhteis­voi­min pääsyä kansain­vä­li­sille markkinoille.

Pilotin kohde­maana oli Jorda­nia. Synty­nyt verkosto kehitti yhdessä uusia avauk­sia kuten suoma­laista ”show­roo­mia” Jorda­ni­aan sekä teki yhteis­tar­jouk­sia kansain­vä­li­siin tarjous­kil­pai­lui­hin. Yhteis­työssä pyrit­tiin löytä­mään vähä­hii­li­syyttä edis­tä­viä inno­vaa­tioita sekä ratkai­suja vesi­pu­lan, ympä­ris­tön saas­tu­mi­sen sekä konflik­tien runte­le­mien aluei­den kehittämiseen. 

Koulu­tus­vien­nille on raken­nettu innovaatioekosysteemi

Koulu­tus­vien­tiä on edis­tetty monissa eri konsor­tioissa ja hank­keissa. Koulu­tus­vien­nin inno­vaa­tio­eko­sys­tee­min yhtei­nen raken­ta­mi­nen Pohjois-Karja­lassa eteni kahden peräk­käi­sen EduPark -EAKR-hank­keen toimen­pi­teinä 2016–2020.

Yritys­ten, korkea­kou­lu­jen ja amma­til­li­sen koulu­tuk­sen ekosys­teemi kehi­tet­tiin ulko­puo­li­sen rahoi­tuk­sen avulla. EduPark-hank­keet toimi­vat moni­puo­li­sina yhteis­ke­hit­tä­mi­sen alus­toina. Pilot­tia­lue oli Lati­na­lai­nen Amerikka ja siellä erityi­sesti Chile, Peru ja Uruguay. Hank­keissa raken­net­tiin osaa­mista, myyn­ti­ka­na­via ja tuot­teita (ks-taulukko 1). 

Taulukko 1: EduPark hank­kei­den tuot­teet ja mate­ri­aa­lit lyhyesti (Niva­lai­nen et. al. 2021; Timonen 2021) 

Karelia 2030 -stra­te­giassa koulu­tus­vien­nin kehitys painot­tuu kansain­vä­li­sen koulu­tuk­sen ja TKI-toimin­nan syner­gioi­den ja tavoit­teel­li­sen yrity­syh­teis­työn entistä vahvem­paan raken­ta­mi­seen. Pohjois-Karjala tarvit­see uusia osaajia ja myös osaa­mi­selle uusia mark­ki­noita. Näissä onnis­tu­mi­nen on yksi alueen elin­voi­man vahvis­ta­mi­sen avaintekijöistä. 

Kirjoit­ta­jat:
Liisa Timonen, kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Helena Puhakka-Tarvai­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu