Fysioterapian opiskelija

Peda­go­giikka tärkeä osana oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ristö TARMOssa

Kare­lian hyvin­voin­tiin liit­ty­vät oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­töt Fysio­tikka ja Voimala yhdis­tyi­vät vuoden 2021 alussa yhteen TARMO-nimen alle. Yhdis­ty­mi­nen entistä useam­man alan yhtei­seksi oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­töksi on mahdol­lis­ta­nut moni­puo­li­sem­man asiak­kai­den ja yhteis­työ­kump­pa­nei­den kanssa toimimisen.

Tikka­rin­teen kampuk­selle keski­te­tyt TARMOn oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­töt ovat olleet jo vuosia Kare­lian hyvin­voin­nin ja tervey­den kehit­tä­mi­sen fyysi­nen tuki­kohta opis­ke­li­jayh­tei­sön toiminnalle. 

Liik­keelle lähdet­tiin ikäosaa­mi­sen kehit­tä­mi­sestä, ja toiminta laajeni vähi­tel­len lapsiin ja työi­käi­siin. Niissä opis­ke­li­jat ovat saaneet oppia opis­ke­li­jayh­tei­sössä, jossa tärkeänä osana on yhtei­sop­pi­mi­nen. Opis­ke­li­jat ovat tehneet moniam­ma­til­li­sesti tiimi­työtä ja projek­ti­luon­toi­sesta työtä harjoi­tel­len todel­li­sissa tilan­teissa yhteis­työ­kump­pa­nien kanssa.

Oleel­li­sen tärkeää moniam­ma­til­li­sessa oppi­mi­syh­tei­sössä on se, että opis­ke­li­jat oppivat työs­ken­te­le­mään moniam­ma­til­li­sesti ja tunnis­ta­vat toisen ammat­ti­hen­ki­lön osaa­mi­sen ja asiantuntijuuden. 

Sosi­aali- ja tervey­salla eri ammat­ti­kun­nissa on erilai­sia toimin­ta­kult­tuu­reita, joten yhteis­työn onnis­tu­mi­seksi on tärkeää, että opis­ke­li­jat tunnis­ta­vat eroa­vai­suu­det. Lisäksi yhtei­sen kielen ja käsit­tei­den löytä­mi­nen on osa dialo­gista keskustelukulttuuria.

Vastuu lisää opis­ke­li­joi­den työelämävalmiutta

TARMOssa mahdol­lis­tuu peda­go­gi­sesti koke­muk­sel­lista oppi­mista tukeva ympäristö.

Opis­ke­li­jayh­tei­sössä opis­ke­li­joi­den osaa­mi­nen tulee esiin tiimi­työs­ken­te­lyn ja itse­näi­sen päätök­sen­teon kautta työelä­mästä saatu­jen tehtä­vien avulla. Oppi­mi­nen tapah­tuu sosi­aa­li­sen vuoro­vai­ku­tuk­sen kautta. Ohjaa­jien ja opet­ta­jien rooli on valmen­tava, ja opis­ke­lija on aktii­vi­nen toimija.

Osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sellä vahvis­te­taan opis­ke­li­joi­den työelä­mä­val­miuk­sia ja itse­näistä päätök­sen­te­ko­val­miutta. Tiimi­työs­ken­te­lyllä voidaan vahvis­taa opis­ke­li­joi­den arjen inno­va­tii­vista toimin­taa yhteis­työssä kump­pa­nei­den kanssa. Tämä mahdol­lis­taa työn kehit­tä­mi­sessä uusia arjen innovaatioita.

Opis­ke­li­joilta saadun palaut­teen mukaan TARMOssa anne­taan vastuuta opis­ke­li­jalle työn tekemisessä.

TARMOssa yhdis­ty­vät Fysio­ti­kan ja Voima­lan oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­töt. Voima­laa alet­tiin luomaan vuonna 2011. Se raken­net­tiin moniam­ma­til­li­seksi hyvin­voin­nin vahvis­ta­jaksi, jonka toiminta on perus­tu­nut aina aktii­vi­siin opis­ke­li­joi­hin, käyt­tä­jä­läh­töi­syy­teen ja toimin­nan kehit­tä­mi­seen yhdessä kump­pa­nei­den kanssa. Fysio­ti­kassa hyvin­voin­nin edis­tä­mi­nen, sen tutki­mi­nen ja kokei­le­mi­nen on keskit­ty­nyt toimin­ta­ky­vyn tukemiseen.

Yhdis­ty­mi­nen koet­tiin oikeana ratkai­suna, kun Kare­liassa halut­tiin mahdol­lis­taa entistä moni­puo­li­sempi terveyttä edis­tä­mi­nen yksilö- ja ryhmä­asiak­kai­den kanssa toimimisessa. 

Kare­lian tarjoa­mien hyvin­voin­ti­pal­ve­lui­den määrä kasvoi ja opetuk­seen liit­tyvä ohjaus tehos­tui. Samalla avat­tiin opis­ke­li­joille lisää mahdol­li­suuk­sia harjoit­te­lu­paik­koi­hin. Myös hyvin­voin­tiin liit­ty­viin projek­tei­hin osal­lis­tu­mi­nen muuttui helpommaksi.

Toimin­taa paljon oppi­lai­tok­sen ulkopuolella

TARMOn toiminta sisäl­tää moniam­ma­til­li­sesti toteu­tet­tua kuntou­tu­mista ja yksi­löl­listä ohjausta tervey­teen ja hyvin­voin­tiin liit­ty­vissä asioissa. Toiminta voi sisäl­tää yksi­lö­ta­paa­mi­sia Tikka­rin­teen tiloissa, koti­käyn­tejä, palve­lu­kes­kusyh­teis­työtä, ryhmä­toi­min­taa ja työs­ken­te­lyä yhteis­työ­kump­pa­nei­den tiloissa. 

Toimin­taan osal­lis­tu­vat opis­ke­li­jat suun­nit­te­le­vat ja toteut­ta­vat erilai­sia hyvin­voin­ti­pal­ve­luita ja projek­teja moniammatillisesti.

Isona apuna toimin­nassa ovat Kare­lian nyky­ai­kai­nen toimin­ta­ky­ky­la­bo­ra­to­rio, etäkun­tou­tus­tek­no­lo­gia ja digi­taa­li­set oppi­mi­sym­pä­ris­töt. Toimin­ta­ky­ky­la­bo­ra­to­riossa on väli­neis­töä, joita ei ole vielä työelä­män ammat­ti­lais­ten käytössä. Tämän takia on tärkeää jalkaut­taa toimin­toja myös oppi­lai­tok­sen ulkopuolelle.

Sosi­aali- ja tervey­salla eri ammat­ti­kun­nissa on erilai­sia toimin­ta­kult­tuu­reita, joten yhteis­työn onnis­tu­mi­seksi on tärkeää, että opis­ke­li­jat tunnis­ta­vat eroavaisuudet.

Iso osa näky­västä toimin­nasta tapah­tuu asiak­kai­den välit­tö­mässä lähei­syy­dessä, mutta TARMOssa tehdään myös kehit­tä­mis­työtä, jonka avulla paran­ne­taan ja tuote­taan uusia palve­luita, jotka pääty­vät opis­ke­li­joi­den mukana työelä­mään. Kehit­tä­mis­työ­hön ovat vaikut­ta­neet aikai­sem­pina vuosina merkit­tä­västi lukui­sat hank­keet, joihin on osal­lis­tu­nut lukui­sia opis­ke­li­joita sekä Voima­lan että Fysio­ti­kan kautta.

Hyvin­voin­nin oppimis- ja palve­lu­ym­pä­ris­tössä työs­ken­te­lee yleensä toisen tai kolman­nen vuoden fysio­te­ra­pian, hoito­työn ja sosi­aa­lia­lan opis­ke­li­joita ammat­ti­lais­ten ohjauksessa. 

Opis­ke­li­jat paran­ta­vat amma­til­lista osaa­mis­taan, mutta myös lukui­sat työelä­mässä tarvit­ta­vat taidot, kuten johta­mis­tai­dot, orga­ni­soin­ti­tai­dot, tiimi­työs­ken­tely, vies­tintä, kump­pa­nei­den kanssa toimi­mi­nen, vastuun otta­mi­nen ja jaka­mi­nen sekä esiin­ty­mis­tai­dot kehittyvät.

TARMOn turvin opis­ke­li­joi­den oma osaa­mi­nen asettuu näin ollen parem­min työelä­män tarpeisiin.

Väli­neet ja opis­ke­li­jat hyödyksi koko lähiseudulle

Asia­kas­läh­töi­sen TARMOn toiminta perus­tuu siis opis­ke­li­jayh­tei­söi­hin, moniam­ma­til­li­suu­teen ja yhteistyökumppanuuksiin.

Erilaa­jui­set yhteis­työ­kump­pa­nuu­det ovat synty­neet paikal­lis­ten järjes­tö­jen, sote­pal­ve­lui­den tuot­ta­jien, kuntien, hank­kei­den ja yritys­ten kanssa. Kump­pa­nuuk­sien tavoit­teena on, että yhteis­työ­kump­pa­nit edis­ty­vät omissa pyrki­myk­sis­sään ja opis­ke­li­jat saavut­ta­vat oppimistavoitteensa.

Keväällä 2021 TARMOlla oli 31 aktii­vista kump­pa­nia. Jotkut kump­pa­nit ohjaa­vat asiak­kaita TARMOn yksi­lö­asiak­kaaksi, jotkut ovat puoles­taan kump­pa­nina yksit­täi­sen tapah­tu­man järjes­tä­mi­sessä. Joiden­kin kanssa yhteis­työ on viikoit­taista ja hyvin­kin tiivistä. Kump­pa­neista valtaosa on kolman­nen sekto­rin toimi­joita eli yhdis­tyk­siä ja vajaa kolman­nes on julki­sen sekto­rin toimi­joita. Mukana on myös yksit­täi­siä yrityskumppaneita.

TARMOn toimin­nan kautta Karelia voi mahdol­lis­taa väli­neis­tö­jen ja opis­ke­li­joi­densa asian­tun­te­muk­sen käytön laajem­min koko Pohjois-Karja­lan väestöä palve­le­vana ja hyödyn­tä­vänä toimintana.

TARMOssa opis­ke­lee luku­vuo­den aikana noin 600 opis­ke­li­jaa, ja heille kertyy noin 18 000 työtun­tia. Se on yhteensä noin 2 250 työpäi­vää. On järke­vää hyödyn­tää toiminta pohjois­kar­ja­lais­ten hyvin­voin­nin tuke­mi­seen ja kehit­tä­mi­seen yhteis­työssä työelä­män kanssa.

Kirjoit­ta­jat:
Anna-Riitta Mikko­nen, koulu­tus­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Risto Salmi­nen, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu