TKI-yhteis­työllä inno­vaa­tioita ja ylihuo­mi­sen osaamista

Ammat­ti­kor­kea­kou­lut ovat linkki korkea­kou­lun, tutki­muk­sen ja työelä­män välillä. Ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on rooli alueen kehit­tä­jänä paitsi tuot­ta­malla osaavia asian­tun­ti­joita työelä­mään niin myös kehit­tä­mällä yrityk­sissä ja työor­ga­ni­saa­tioissa käyt­töö­no­tet­ta­via innovaatioita. 

Nämä ovat uusia tuot­teita, palve­luita ja toimin­ta­mal­leja, jotka osal­taan paran­ta­vat orga­ni­saa­tion uusiu­tu­mista, kilpai­lu­ky­kyä, tuot­ta­vuutta ja työl­li­syyttä. Ammat­ti­kor­kea­koulu tarjoaa tähän työhön kehit­tä­mi­sa­lus­toja, asian­tun­ti­joita ja tule­vai­suu­den osaajia.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan valin­nat synty­vät tunnis­te­tuista yhteis­kun­nal­li­sista haas­teista, alueel­li­sista kehit­tä­mis­tar­peista sekä aktii­vi­sesta kump­pa­nuusyh­teis­työstä eli keskus­te­lusta yritys­ten ja elin­kei­noe­lä­män kanssa. Vuosit­tain tähän yhteis­työ­hön osal­lis­tuu noin 800 yritystä ja orga­ni­saa­tiota sekä useita tuhan­sia työn­te­ki­jöitä ja asian­tun­ti­joita työelä­mästä, ammat­ti­kor­kea­kou­lusta ja kump­pa­nior­ga­ni­saa­tioista. Yhteis­työ uuden luomi­sessa ja hyödyn­tä­mi­sessä on vält­tä­mä­töntä koska muutos ja vaikut­ta­vuus lähtee sitou­tu­neista toimi­joista ja jaetusta osaamisesta.

TKI-toimin­nan vaikut­ta­vuus syntyy siitä, että tutkit­tua tietoa kokeil­laan, sovel­le­taan ja otetaan käyt­töön yrityk­sissä ja työor­ga­ni­saa­tioissa. Toisi­naan vaikut­ta­vuus näkyy välit­tö­mästi, kun syntyy vaik­kapa uuden­lai­nen palve­lu­malli eri ikäi­sille asiak­kaille tai uusi ominai­suus teol­li­selle tuot­teelle. Toisi­naan vaiku­tamme osal­tamme isom­piin yhteis­kun­nal­li­siin kehi­tys­haas­tei­siin kuten hiili­neut­raa­lius­ta­voit­tei­siin, koulu­tus­pe­räi­sen maahan­muu­ton edis­tä­mi­seen tai harvaan asutun alueen kehityshaasteisiin.

Inno­vaa­tio­haas­tei­den lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtävä on varmis­taa, että yritys­ten ja elin­kei­noe­lä­män tarpee­seen on tarjolla uutta osaa­mista ja innovaatiokyvykkyyttä.

Olemme koon­neet TKI-teema­jul­kai­suun ja Kare­lian Puls­siin näkymää ja esimerk­kejä siitä missä kaikissa teemoissa asian­tun­ti­juutta ja inno­vaa­tioita on pitkä­jän­tei­sesti ja yhteis­työssä kehi­tetty ja millaista osaa­mista Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa ja sen kump­pa­nior­ga­ni­saa­tioissa on otettu käyt­töön. Vaikka TKI-työtä toteu­te­taan projek­teina jokai­nen projekti edistää osal­taan laajem­paa stra­te­gista tavoi­tetta ja pitkä­jän­teistä asian­tun­ti­juu­den kehit­tä­mistä ammat­ti­kor­kea­kou­lun, valmis­tu­vien opis­ke­li­joi­den, alueen yritys­ten ja työyh­tei­sö­jen sekä yhteis­kun­nan käyttöön.

Tällä hetkellä vahvoja signaa­leja ja stra­te­gi­sia tavoit­teita, joihin TKI-toimin­nan avulla inno­vaa­tioita haetaan ovat mm. eri toimia­lo­jen tarvit­se­mat digi­taa­li­set ja tekno­lo­gi­set ratkai­sut, muut­tuva työ ja osaa­mi­nen, kestä­vän kehi­tyk­sen edis­tä­mi­nen, ikära­ken­teesta aiheu­tu­vien palve­lui­den uudel­leen­muo­toilu sekä koulu­tus­pe­räi­sestä maahan­muu­tosta ja kansain­vä­lis­ty­mi­sestä haet­ta­vat ratkai­sut osaa­ja­pu­laan yrityksissä. 

Inno­vaa­tio­haas­tei­den lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtävä on varmis­taa, että yritys­ten ja elin­kei­noe­lä­män tarpee­seen on tarjolla uutta osaa­mista ja inno­vaa­tio­ky­vyk­kyyttä. Siksi olemme mukana aktii­vi­sesti ja pitkä­jän­tei­sesti kehit­tä­mässä elin­kei­noe­lä­mää ympä­ril­lämme ja varmis­ta­massa että koulu­tus­si­säl­tömme kehit­tyy opis­ke­li­joi­demme eli ylihuo­mi­sen osaa­jien osaa­mis­pää­omaksi ja inno­vaa­tio­ky­vyk­kyy­deksi, joita työelä­mässä ja yhteis­kun­nassa hyödynnetään.

Kirjoit­taja:
Anne Ilvonen, tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Kirjoi­tus on julkaistu alun perin 8/2021 julkais­tussa ”Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun tutki­mus – ja kehit­tä­mis­toi­min­taa EU-ohjel­ma­kau­della 2014–2020”-julkaisussa.