Veto­voi­maa, pito­voi­maa, elinvoimaa!

Ammat­ti­kor­kea­kou­luilla on tärkeä rooli toiminta-alueensa elin­voi­man vahvis­ta­jana mones­ta­kin eri näkö­kul­masta. Arvos­tettu korkea­koulu ja sen tarjoa­mat kiin­nos­ta­vat koulu­tus­vaih­toeh­dot lisää­vät alueen veto­voi­maa nuorten aikuis­ten parissa. 

Korkea­kou­lun tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­minta sekä aktii­vi­nen panos­tus alue­ke­hi­tyk­seen tukevat alueen yrityk­siä ja yhtei­söjä sekä autta­vat synnyt­tä­mään alueelle uusia inno­vaa­tioita ja uutta yritystoimintaa.

Miltä Joensuu tai Pohjois-Karjala mahtai­si­vat­kaan näyttää ilman korkea­kou­lu­jaan? Aika erilai­silta, veik­kaan. Ammat­ti­kor­kea­koulu ei pysty toimi­maan ilman aktii­vista kump­pa­nuus­toi­min­taa. Tiivis yhteis­työ alueen työelä­män kanssa on tärkeää niin koulu­tuk­sen suun­nit­te­lun ja toteu­tuk­sen kuin tutki­mus- ja kehit­tä­mis­toi­min­nan­kin näkökulmasta.

Työelä­män murros, alati kiih­tyvä digi­ta­li­saa­tio ja nuori­soi­kä­luok­kien piene­ne­mi­nen ovat koros­ta­neet jatku­van oppi­mi­sen merki­tystä. Olemme kaikki elini­käi­siä oppi­joita: osaa­mi­sen täyden­tä­mi­nen on osa arki­päi­vää ja meis­tä­kin yhä useampi tulee vaih­ta­maan työtä ja koulut­tau­tu­maan uudelleen.

Tarvit­semme entistä suju­vam­pia ratkai­suja osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen ja yllä­pi­tä­mi­seen. Osaavan työvoi­man saata­vuu­den varmis­ta­mi­nen Pohjois-Karja­lassa edel­lyt­tää myös aiempaa suju­vam­pia ja nopeam­pia polkuja työelä­mään – kuiten­kin vaaran­ta­matta osaamista.

Olemme kaikki elini­käi­siä oppi­joita: osaa­mi­sen täyden­tä­mi­nen on osa arki­päi­vää ja meis­tä­kin yhä useampi tulee vaih­ta­maan työtä ja koulut­tau­tu­maan uudelleen.

Kare­lian hanke­toi­min­nassa on kehi­tetty työka­luja ja sisäl­töjä koulu­tus­pol­ku­jen suju­voit­ta­mi­seen ja opis­ke­li­joi­den työelä­mään siir­ty­mi­sen tueksi. Olemme kehit­tä­neet sujuvaa väylää toiselta asteelta ammat­ti­kor­kea­kou­luun, opis­ke­li­joi­den uraoh­jausta sekä synnyt­tä­neet kipinää yrittäjyyteen. 

Hank­keet ovat mahdol­lis­ta­neet kette­riä kokei­luja, joiden kautta on synty­nyt pysyviä toimin­ta­mal­leja. Hank­kei­den avulla olemme pysty­neet kehit­tä­mään oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jämme työelämä- ja sidos­ryh­mäyh­teis­työn aktii­vi­siksi alueiksi, jotka tarjoa­vat moni­puo­li­sia palve­luja alueen väestölle.

Samalla olemme uudis­ta­neet oppi­mi­sen tapoja. Oppi­mi­sen digi­ta­li­saa­tio, uudet opetus­tek­no­lo­giat ja tiimi­pe­da­go­giikka ovat esimerk­kejä kehit­tä­mis­työstä, jota olemme vieneet eteen­päin hanke­toi­min­taa hyödyntäen.

Kirjoit­taja:
Marjo Nenonen, koulu­tuk­sen kehit­tä­mis­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu