Jatku­vaa oppi­mista Kare­lian työvoi­ma­kou­lu­tuk­silla ja -valmennuksilla

Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu valmen­taa ja koulut­taa vuosit­tain kymme­niä nuoria ja aikui­sia Älyk­käästi töihin -työvoi­ma­kou­lu­tuk­silla. Osal­lis­tu­jat ovat iältään 17 -60 -vuotiaita ja tulevat koulu­tuk­siin hyvin erilai­sista lähtö­koh­dista ja monilta eri aloilta.

Koulu­tus­ten ja valmen­nus­ten kestot ovat osit­tain yksi­löl­li­siä yhdestä kuukau­desta kolmeen kuukau­teen ja osit­tain määri­tel­tyjä kolmesta kuukau­desta puoleen vuoteen. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu vastaa osal­taan näillä koulu­tuk­silla ja valmen­nuk­silla maakun­nan jatku­van oppi­mi­sen tarpee­seen ja on mukana paran­ta­massa mahdol­li­suuk­sia työn ja työn­te­ki­jöi­den kohtaamiseen.

Työelä­män murros ja sen moni­muo­toi­suus sekä työteh­tä­vät, jotka vaati­vat yhä moni­puo­li­sem­paa osaa­mista, edel­lyt­tää hyvää ja laajaa perus­kou­lu­tusta. Tämä ei kuiten­kaan riitä, vaan osaa­mi­sen kehit­tä­mi­sen on jatkut­tava vähin­tään­kin koko työuran ajan. Osaa­mi­nen ja koulu­tus vaikut­taa myös tulo­ta­soon, hyvin­voin­tiin ja sillä on yhteys myös kansan­ta­lou­teen. (Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö (OKM) 2018)

Tarve jatku­valle oppi­mi­selle voidaan perus­tella talou­del­li­silla seikoilla sekä muut­tu­van työelä­män tarpeilla. Siihen liittyy kuiten­kin useita muita­kin seik­koja kuten henki­lö­koh­tai­nen kehit­ty­mi­nen, syrjäy­ty­mi­sen ehkäisy, työl­li­syy­den paran­tu­mi­nen ja yleinen aktii­vi­suus. (OKM 2018)

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa alkoi kevään 2021 aikana kaksi Älyk­käästi työuralle -valmen­nus­ryh­mää ja kaksi työvoi­ma­kou­lu­tusta. Toinen työvoi­ma­kou­lu­tuk­sista on ensim­mäistä kertaa aloi­tettu Tule­vai­suu­den työn osaaja -koulu­tus ja toinen jo kolmatta kertaa toteu­tet­tava Älyk­käästi töihin -projek­tio­saa­ja­kou­lu­tus. Syksyllä 2021 jatkuu Tule­vai­suu­den työn osaaja -koulu­tus kahdella ryhmällä. Lisäksi Karelia on osato­teut­ta­jana Itä-Suomen yliopis­ton hallin­noi­massa verk­ko­pe­da­go­gii­kan työvoimakoulutuksessa.

Valmen­nuk­sesta askel­mer­kit tulevaisuuteen

Työvoi­ma­kou­lu­tuk­sina toteu­tet­ta­vat valmen­nuk­set on suun­nattu nuorille alle 30-vuotiaille, vailla amma­til­lista koulu­tusta oleville ja myös niille, jotka halua­vat vaihtaa alaa tai miet­ti­vät yrit­tä­jyyttä. Valmen­nuk­sissa osal­lis­tu­jat saavat paljon tietoa koulu­tus­mah­dol­li­suuk­sista ja eri amma­teista. He oppivat, ei pelkäs­tään tunnis­ta­maan omaa osaa­mis­taan, vaan myös tuot­teis­ta­maan osaamistaan.

Tärkeä elementti Älyk­käästi työuralle -valmen­nuk­sissa on jokai­sen osal­lis­tu­jan saama oma valmen­taja ja yksi­löl­li­nen ohjaus. Monet nuoret eivät vielä tiedä mille alalle haluai­si­vat suun­tau­tua tai heillä ei yksin­ker­tai­sesti ole tietoa kaikista mahdol­li­suuk­sista. Näissä tilan­teissa valmen­ta­jien asian­tun­ti­juus tuo nuorelle kullan arvoi­sia neuvoja ja tietoa, jotka voivat johtaa oival­luk­siin ja jopa sen oman kiin­nos­tuk­sen kohteen löyty­mi­seen. Valmen­taja kulkee nuoren mukana ja auttaa löytä­mään vastauk­sia, voima­va­roja ja vahvuuk­sia oman polun raken­ta­mi­seen. Tavoit­teena on konkreet­ti­nen ja realis­ti­nen etene­mis­suun­ni­telma askel­merk­kei­neen, jonka mukaan voi jatkaa valmen­nuk­sen jälkeen.

Yksi valmen­nuk­seen osal­lis­tu­jista kommen­toi valmen­nusta näin:

”Koin kurs­sista olleen minulle paljon hyötyä erityi­sesti omien ajatus­ten ja toivei­den selkeyt­tä­mi­sen kannalta. Yksi­lö­val­men­nuk­sen jälkeen on helppo jatkaa konkreet­ti­sesti kohti tavoitteita.”

Tämä palaute kertoo, että valmen­ta­jat ovat onnis­tu­neet työs­sään ja nuori on saanut itsel­leen sitä mitä on siihen hetkeen tarvinnut.

Projek­ti­mai­nen työ yleistyy

Lain mukaan työvoi­ma­kou­lu­tus­ten tavoit­teena on osal­lis­tu­jien sijoit­tu­mi­nen työelä­mään sekä se, että alueella toimi­vat yrityk­set saavat osaavaa työvoi­maa. Työvoi­ma­kou­lu­tuk­sissa huomioi­daan­kin enna­koi­dut työelä­män koulu­tus­tar­peet. Koulu­tuk­siin voivat osal­lis­tua työi­käi­set, työt­tö­mät ja työt­tö­myy­su­han alla olevat. (OKM 2018)

Älyk­käästi töihin -projek­tio­saaja -koulu­tus on hyvä esimerkki lakiin kirja­tun tavoit­teen saavut­ta­mi­sesta. Keväällä alkanut projek­tio­saa­ja­kou­lu­tus on jo kolmas toteu­tus tästä koulu­tuk­sesta ja sitä on jatku­vasti paran­nettu saadun palaut­teen pohjalta. Koulu­tus on tarkoi­tettu korkea­kou­lu­tut­kin­non suorit­ta­neille. Projek­ti­mai­nen työs­ken­tely on lisään­ty­nyt monilla aloilla joten projek­tio­saa­mista tarvi­taan työelä­mässä yhä enemmän. Älyk­käästi töihin -projek­tio­saaja -koulu­tus perus­tuu tiimi­pe­da­go­giik­kaan, jossa jokai­nen osal­lis­tuja on osa oppi­mis­tii­miä. Kaikilla on mahdol­li­suus vaikut­taa tiimin ilma­pii­riin ja oppi­mi­sen edis­ty­mi­seen. Tiimissä tehdään muun muassa yhtei­siä projek­teja ja harjoi­tel­laan vertais­men­to­roin­tia sekä oman kehit­ty­mi­sen reflek­toin­tia yhdessä ryhmän kanssa. Tiimi­pe­da­go­gii­kan valmen­tava ote haastaa, aktivoi ja motivoi osal­lis­tu­jia. Tiimi­pe­da­go­gi­sen mene­tel­män onnis­tu­mi­sesta projek­tio­saaja -koulu­tuk­sessa kertoo yhden osal­lis­tu­jan työl­lis­ty­mi­nen nime­no­maan saamiensa tiimi­tai­to­jen ja -osaa­mi­sen perustella.

Tule­vai­suu­den osaa­mis­vaa­ti­muk­set haastavat

Yhteis­kunta muuttuu yhä enemmän sähköi­seksi. Digi­ta­li­saa­tion vaiku­tuk­set kosket­ta­vat kaikkia ihmisiä eikä se rajoitu vain työelä­mään. Digi­ta­li­soi­tu­mi­nen edel­lyt­tää kykyä toimia ja hankkia tietoa sekä palve­luja erilais­ten sähköis­ten järjes­tel­mien kautta. (OKM 2018)

Maalis­kuussa 2021 start­tasi uutena työvoi­ma­kou­lu­tuk­sena Tule­vai­suu­den työn osaaja -koulu­tus. Koulu­tuk­sen tavoit­teena on kehit­tää tule­vai­suu­den työn tietoja ja taitoja vastaa­maan niihin osaa­mis­vaa­ti­muk­siin, joita digi­taa­li­suus ja työn murros aset­ta­vat korkea­kou­lu­te­tuille. Koko­nai­suu­dessa yhdis­ty­vät keskei­set nyky- ja tule­vai­suu­den osaa­mis­tee­mat akti­voi­vaan toteu­tuk­seen. Koulu­tus on herät­tä­nyt mielen­kiin­toa ja myös ELY-keskus rahoit­ta­jana toivoo sen jatku­van. Tälle syksylle onkin suun­ni­teltu kaksi uutta ryhmää, joista ensim­mäi­nen käyn­nis­tyy syys­kuun lopulla.

Tule­vai­suu­den työn osaaja -koulu­tuk­sella tavoi­tel­laan työl­lis­ty­mi­se­del­ly­tys­ten paran­tu­mista ja sitä, että koulu­tuk­seen osal­lis­tu­jat työl­lis­tyi­si­vät omaa osaa­mis­taan ja mielen­kiin­to­aan vastaa­viin työteh­tä­viin. Koulu­tuk­seen voivat hakea yliopisto- tai ammat­ti­kor­kea­kou­lu­tut­kin­non suorit­ta­neet työn­ha­ki­jat eri aloilta. Koulu­tus raken­tuu kolmesta moduu­lista, joista ensim­mäi­sen sisäl­tönä on omien kehit­ty­mis­tar­pei­den ja mahdol­li­suuk­sien tunnis­ta­mi­nen sekä osaa­mi­sen esille tuomi­nen. Toisessa moduu­lissa kehi­te­tään työelä­män digi­tai­toja, opitaan jatku­vaa paran­ta­mista Lean Six Sigma Yellow Beltin perus­teilla sekä tutus­tu­taan palve­lu­muo­toi­luun. Kolman­nessa moduu­lissa on valin­nai­sena kaksi opin­to­jak­soa, joista toinen liittyy digi­ta­li­saa­tioon ja toinen tiedolla johta­mi­seen. Koulu­tuk­seen osal­lis­tu­jilla on mahdol­li­suus 1-2 kuukau­den mittai­seen oman osaa­mi­sen näyt­töön yrityk­selle tehtä­vällä kehit­tä­mis­teh­tä­vällä. Niin Projek­tio­saaja-koulu­tuk­sen kuin Tule­vai­suu­den työn osaaja -koulu­tuk­sen sisäl­tö­jen tarkoi­tuk­sena on lisätä osaa­mista ja vastata uuden­lai­siin osaa­mis­vaa­ti­muk­siin, joita korkea­kou­lu­te­tut työn­ha­ki­jat kohtaa­vat työmark­ki­noilla, sekä edistää työllistymistä.


Kirjoit­taja:

Ulla Kallio, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riö. 2018.  Työn murros ja elini­käi­nen oppi­mi­nen: Elini­käi­sen oppi­mi­sen kehit­tä­mis­tar­peita selvit­tä­vän työryh­män raportti. Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön julkai­suja 2018:8 http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-552-5

Artik­ke­li­kuva: Andrea Piacqua­dio palve­lusta Pexels