Ajankohta: 26.2.–27.5.2024
Opintojakson laajuus: 5 op
Koulutuksen sisältö
- sähköisten palvelujen käyttöä ohjaavat ja määrittävät tekijät: mm. asiakaslähtöisyys, lainsäädäntö, teknologia, turvallisuus, eettisyys,yritysyhteistyö ja toimintaympäristö
- erilaiset sähköiset palvelut terveydenhuollossa, kuntoutuksessa ja sosiaalialalla kansallisesti ja kansainvälisesti (mm. e ja m maailmat sähköisissä palveluissa, applikaatiot,pelit, puettava teknologia, sensorit, robotiikka)digitalisaatioon ja sähköisiin palveluihin liittyvä ICT ja ohjelmistotuotanto
- asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen innvointi, kehittäminen ja toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä
- asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen rooli ja osaaminen palvelujen kehittäjinä ja toteuttajina
- sähköisten palvelujen arviointi (käytettävyys, toimivuus, miten voidaan hyödyntää asiakastyössä, vaikuttavuusjne.)
Tavoitteet
- saat kokonaiskuvan sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja sen tuomista mahdollisuuksista
- ymmärrät sähköisten palvelujen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tunnet millaisia sähköisiä palveluja on käytössä tai ollaan ottamassa käyttöön
- osaat ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti
- tiedät palvelujen toteuttamisen ja kehittämisen lainsäädännölliset ja tekniset reunaehdot sekä
- osaat ottaa huomioon eettiset kysymykset
- ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaat arvioida sähköisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden soveltuvuutta ja hyödyllisyyttä asiakastyön prosesseissa/ asiakastyössä
Lisätietoja
Ilmoittautumiseen ja opintojen aloittamiseen liittyvissä mahdollisissa kysymyksissä ota yhteyttä [email protected].