Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet opetuksessa ja yritystoiminnassa

Kävimme Digi2Market hankkeen tiimoilta Oulussa Virtual Reality Nordic 2020 tapahtumassa tutustumassa virtuaalitodellisuuden (VR) tarjoamiin mahdollisuuksiin erityisesti opetuksessa ja yritystoiminnassa. Esitykset tarjosivat erilaisia näkökulmia sekä esimerkkejä aiheeseen.

Virtuaalitodellisuus opetuksessa ja kirurgiassa

Virtuaaliteknologiaa on hyödynnetty kirurgiassa ja siihen liittyvässä opetuksessa ja harjoittelussa. Reaalimaailman esimerkkien simuloinnilla päästään lähemmäs todellista leikkauskokemusta. Varjo on luonut yhdet kehittyneemmistä virtuaalilaseista ammattilaisten käyttöön, joissa hyödynnetään muun muussa silmän liikkeen seurantaan liittyvää teknologiaa. Kirurgiassa painottuu erityisesti suuren resoluution virtuaalilasit, jotta työskentely leikkauksissa olisi mahdollisimman tarkkaa. Tutkimuksen mukaan kirurgit, jotka ovat harjoitelleet leikkausta virtuaaliteknologian avulla ovat pystyneet menemään laboratorioympäristöön minimaalisella ohjeistuksella. Varjon virtuaalilaseja tarkemmin esitteli Kim Härkönen.

Virtuaaliteknologian mahdollisuuksia opetuksessa esitteli Pekka Ouli. Esimerkiksi uusille opiskelijoille järjestettävät kampuskierrokset voidaan korvata virtuaalisilla kampuskierroksilla. Virtuaalikierrokset voidaan toteuttaa 360 kuvalla ja käyttäen esimerkiksi thinklink alustaa.

XR teknologialla lisäarvoa yrityksen toimintaan

Pääpuhujana toiminut Sami Heinonen Zoanilta esitteli kuinka luoda todellista liikearvoa immersiivisillä teknologioilla. Immersiivisillä teknologioilla tarkoitetaan XR teknologioita, joita ovat muun muassa virtuaalitodellisuuden (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) teknologiat. Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää esimerkiksi opetuksessa, koulutuksessa, yritysten markkinoinnissa, matkustuksessa, vähittäiskaupassa ja virtuaaliostoksien tekemisessä.

Miten yrityksissä löydetään virtuaaliteknologian käyttökohteet?

Virtuaaliteknologian käyttöönoton suunnittelu lähtee liikkeelle yrityksen strategiasta, arvoista ja visiosta. Näistä lähtökohdista määritellään virtuaaliteknologian käyttöönotolle tavoitteet ja käyttökohteet sekä toimenpiteet, kuinka nämä tavoitteet saavutetaan. Suunniteltaessa tulee miettiä, mitä lisäarvoa virtuaaliteknologia tarjoaa yritykselle.

Tavoitteita virtuaaliteknologian käytölle yrityksissä voi löytyä esimerkiksi HR:stä, hallituksen työskentelystä, tuotekehityksestä, asiakaspalvelusta tai myynnistä ja markkinoinnista. Tavoitteita voi olla esimerkiksi työntekijöiden nopeampi perehdyttäminen, hallituksen matkakulujen vähentäminen, kustannustehokkaampi tuotesuunnittelu, parempi asiakaskokemus asiakaspalvelussa tai myynnissä ja markkinoinnissa tehokkaampi myyntiputki.

Ratkaisuja näihin tavoitteisiin voi olla esimerkiksi virtuaalikierros uusille työntekijöille, virtuaaliympäristöjen käyttäminen hallituksen kokouksiin, tuotetestaukset virtuaaliympäristössä, etätuen tarjoaminen käyttäen virtuaalista assistenttia, kuluttajien sitouttaminen aikaisemmassa vaiheessa hyödyntäen immersiivistä sisältöä.

Suunnitteluprosessi

XR teknologian käyttöönoton suunnitteluprosessi lähtee liikkeelle tavoitteiden suunnittelusta. Seuraavaksi ideoidaan XR teknologialla toteutettavat kohteet ja priorisoidaan ne liiketoiminnan tavoitteiden mukaisesti. Teknologialla toteutetaan prototyyppi ja laaditaan mittarit, joita seurataan suhteessa alussa määriteltyihin tavoitteisiin. Toteutuksesta kerätään dataa ja sitä arvioidaan liiketoiminnan kannalta. Datan perusteella tehdään liiketoimintaan vaikuttavat päätökset.

Etäyhteistyötä virtuaalitodellisuudessa

Etäyhteistyö mahdollisuuksia virtuaalitodellisuudessa esitteli Jonas Rajanto. Virtuaalitodellisuudessa voidaan järjestää esimerkiksi etäkokouksia tai tapaamisia asiakkaiden kanssa. Kokouksissa toimitaan virtuaalihahmojen eli avattarien välityksellä ja kommunikoidaan osallistujien kanssa kuten normaalissa elämässä.

Etuna perinteisiin videokokouksiin on se, että kaikki osallistujat voidaan nähdä samassa tilassa virtuaalilasien välityksellä. Avattarien eleet ja ilmeet välittyvät myös kuuntelijoille. Virtuaalikokouksissa häiritsevää voi olla alkeelliset hahmot ja niiden kankeat ja robottimaiset liikkeet. Haasteita voi tulla vastaan verkon hidastelusta ja virtuaalitekniikan käyttäminen voi vaatia tehokkaammat kokouslaitteet. Kokouksien osalta virtuaalilasien ja ohjelmistojen käyttöönotto vaatii enemmän ennakkosuunnittelua ja testausta kuin perinteisten videoneuvotteluohjelmistojen ja laitteiden.

Virtuaalimaailmoja on hyödynnetty jo pitkään opetuksessa. Esimerkiksi Second Life on virtuaalimaailma, jossa on pidetty virtuaalisia luentoja ja ohjauksia. Virtuaalilasien käyttäminen tuo tähän vielä uuden ulottuvuuden, jolloin opetustilanteesta saadaan luotua aidompi ja vaikuttavampi kokemus.

Kirjoittaja: lehtori, Mikko Hyttinen

Yhtä aikaa läsnä verkossa

Etä- ja verkko-opiskelun suosio on kasvanut huomattavasti viimevuosina ja nyt poikkeustilan päällä ollessa entisestään. Luokkahuoneessa tapahtuva, perinteinen opetus on nyt estynyt. Siirtyminen etä- ja verkko-opiskeluun on Kareliassa mahdollista muun muassa Moodle-oppimisympäristöä käyttäen.

Karelian oppimisympäristöt tuovat vapautta, mutta samalla myös vastuuta jokaiselle niiden käyttäjälle ja osaamista kartuttavalle. Opiskelijat ovat vastuussa oman opiskeluaikataulun järjestämisestä monessa kohtaa enemmän kuin luokkahuoneessa, oppilaitoksen tiloissa opiskeltaessa. Vastuunotto omista opinnoista ja myös vertaisten edistymisestä opinnoissa kasvaa yksilötasolla huomattavasti. Etä- ja verkko-opiskelussa oma-aloitteisuus ja itsenäinen vastuunotto korostuu. Hatunnosto jokaiselle opiskelijalle sekä opettajalle eri digivälineiden pikaisesta haltuunotosta.

Karelian Moodle-oppimisympäristössä Collaboraten kautta etä- ja verkko-opetus toteutuu näin:

Ennakkoon:

  1. Luo opintojakson Moodle-tilaan Collaborate-aktiviteetti.
  2. Tiedota opiskelijoille, että opetus toteutetaan Collaboraten kautta.

Online:

  1. Avaa esitettävät materiaalit (dokumentit / verkkosivut / jne.) Firefox-selaimeen.
  2. Avaa tietokoneelta Chrome-selain ja sitä kautta Moodle ja siellä oleva Collaborate kurssihuone.
  3. PowerPoint-esityksen tai PDF-dokumentin jakaminen:
    • Collaborate kurssihuoneen avautuduttua avaa näytön oikeasta alakulmasta ”Collaborate-paneeli / Open collaborate panel”.
    • Valitse ”Jaa sisältöä / Share content”.
    • Valitse ”Jaa tiedostoja / Share Files”.
    • Valitse ”Lisää tiedostoja / Add Files”  ja lataa koneeltasi haluamasi tiedosto.
    • Tiedoston latauduttua, valitse oikeasta alakulmasta ”Jaa nyt / Share Now”.
  4. Laita mikrofoni päälle Collaborate ikkunan alaosasta.

Tarvittaessa opettajan voit tallentaa verkkosession. Ohjeet Moodlen opettajan ohjeessa.

Lopettaaksesi Collaboraten sulje kaikki ikkunat. Collaborate sulkeutuu automaattisesti samalla.

Opettaja voi halutessaan käyttää myös muita reaaliaikaisia yhteyksiä. Osa opettajista hyödyntää AC:ta tai Teams:a opetuksessaan.

Kirjoittajat monimuotopedagogiikan suunnittelija Maarit Ignatius ja opetusteknologia-asiantuntija Minna Rokkila

Digiaikanakin tarvitaan… yhteisiä tiloja oppimiseen!

Karelia–ammattikorkeakoulun oppimisympäristöjen kehittämishanke ja siihen liittyvä pedagogisen kehittämisen hanke tarjosivat iskuryhmällemme (Pilvi Dufva, Mikko Hyttinen, Päivi Sihvo, Marika Turkia ja minä) syyn pakata laukkumme ja suunnata askeleet kohti Hollantia ja Delftin teknillistä yliopistoa. Tavoitteenamme oli tutustua korkeakoulun digitaalisten opetusmateriaalien tuotantoympäristöihin sekä Teaching Lab –toimintaan, joka keskittyy opettajien pedagogisen osaamisen kehittämiseen.

TU Delft onkin maailman ykkösiä MOOC–tuotannossa. Kurssituotannossa he eivät enää yritä kilpailla määrällä, vaan löytää aiheet, joille on suuri kysyntä. Tavoitteena on koulutuksen vaikuttavuuden kehittäminen ajatuksella “Educate the World”. TU Delftin suosituin kurssi liittyykin tällä hetkellä sähköautoihin – toki robotisaatio ja kiertotalouskin ovat vahvasti esillä. Kurssitarjonnasta esimerkki.

MOOC–tuotantoa on opettajan tukena toteuttamassa yhdeksän henkilön tuotantotiimi, josta löytyy asiantuntemusta mm. käsikirjoittamiseen, tekijänoikeuksiin ja videomateriaalien tuotantoon. Digitaalisen materiaalin tuotantotiloja löytyy aina ammattimaisista studioista yksinkertaisiin ja helppokäyttöisiin tee-se-itse-studioihin, joissa opettaja voi huolehtia nauhoituksesta yhtä nappia painamalla. Toki yliopistolta löytyvät myös laajat AR/VR-tekniikan tuotantotilat.

Hienojen digitaalisten tuotantotilojen sijaan ehkä suurimman vaikutuksen itseeni tekivät kampuksen monipuoliset oppimisympäristöt. Erilaisia tiloja löytyi runsaasti niin yksinopiskeluun kuin ryhmätöihinkin eri puolilta kampusta – ja ne olivat aivan täynnä opiskelijoita. Monimuoto-opetukseen panostaminen on nostanut pinnalle tarpeen erilaisten fyysisten oppimisympäristöjen rakentamiseen. Digitaalisuus ei suinkaan tarkoita, että fyysisten oppimisympäristöjen tarve katoaa: sen sijaan tarvitaan monipuolisia ja viihtyisiä tiloja yksin ja yhdessä oppimiseen!

Kirjoittaja Koulutuksen kehittämispäällikkö, Marjo Nenonen

Työkalu digiohjauksen laadun itsearviointiin – Tulossa

Vaikka eAMK-hankkeen päätösseminaari onkin jo takana, kehittämistyö hankkeessa jatkuu vielä kevään ajan. Viimeisteltävänä ovat vielä muun muassa digiohjauksen laatukriteerit ja niihin liittyvä työkalu, jonka avulla voidaan arvioida digiohjauksen laatuaSaimme eAMK–hankkeen päätösseminaarissa tammikuussa jo testailla, miten työkalu toimii ja samalla antaa palautetta kysymyksistä. 

Itsearviointityökalun avulla voi ohjaustoimintaa tekevä itse arvioida omaa toimintaansa. Samalla työkalua voidaan hyödyntää myös organisaatiotasolla tapahtuvassa itsearvioinnissa. Työkalua voivat hyödyntää niin ohjaus- kuin neuvontatyötä tekevät henkilöt. Näin työkalu palvelee meillä Kareliassa aika suurta osaa henkilöstöä. 

Digiohjauksen laatukriteerit on jaettu neljään teemaan:  

  • digiohjauksen palvelukokonaisuus  
  • digiohjaus toimintoina – prosessi ja tapahtuma  
  • digiohjaajan osaaminen ja ohjauksen menetelmät sekä ympäristöt   
  • tietosuoja, tietoturva ja eettisyys.

Vastaan tuli muun muassa seuraavia arvioitavia väitteitä: 

  • Ohjauspalveluissa huomioidaan koulutuksen kansainvälistymisen tuomat ohjaustarpeet (mm. aikaero, palvelukieli ja palvelukulttuuri). 
  • Ohjaaja on varmistanut sovitun ohjausympäristön toimivuuden ja varautunut miten toimia tarkoituksenmukaisesti teknisissä häiriötilanteissa. 
  • Digitaalisesti tuotettuja hyvinvointipalveluita (esim. terveys, liikunta, mielenterveys) on integroitu ohjausprosessiin. 
  • Video- ja äänimateriaaleissa on huomioitu tekstiraita tai erillinen tekstitiedosto. 

Kysymykset koskevat digiohjausta hyvinkin monesta näkökulmasta. Ainakin näin ensi kokeilulta työkalu vaikuttaa oikein hyvältä välineeltä digiohjauksen ja –neuvonnan kehittämiseen. Kunhan työkalu valmistuu, tiedotamme siitä lisää – stay tuned. Työkalu on viimeistelyssä ja valmis maaliskuussa, mutta voit halutessasi tutustua laatukriteereihin ja työkaluun jo nyt.

Lisätietoja eAMK:n digiohjaussivulta.

eAMK–terveisin,
kirjoittaja Marjo Nenonen, koulutuksen kehittämispäällikkö   

Yhdessä huipulle -seminaarissa yhdessä

eAMK-hankkeen Yhdessä huipulle -päätösseminaari järjestettiin viikolla 3 Jyväskylän ammattikorkeakoulun kampuksilla (Rajakatu ja Lutakko), kolla oli toista sataa eamkilaista. Karelia on ollut aktiivisena toimijana erityisesti hankeen teemassa 3. Seminaari ryöpsähti käyntiin JAMK:n digikeskukseen tutustumisella.

KUVA: Digikeskusemäntä verkkopedagogi Mari Varonen, JAMK

KUVA: Digikeskuksen Toberoom White -tila sai karelialaisten kasvot hymyyn

Seminaaripäivien aikana jaettiin hyviä käytänteitä ja tuloksia niin avajaisissa kuin teemasessioissa. Tässä meidän poimintamme seminaarin annista:

Joukkoistamalla sisältöä ja vuorovaikutusta

Tästä aiheesta teemaan osallistujille kertoivat kokemuksia Anne Hakala, JAMK & Heidi Varpelaide, SAMK. Kun ryhdyt joukkoistamaan niin lähde liikkeelle kysymyksillä Mitä haluat selvittää? Mikä on kysymyksesi? Mitä välinettä käytät?

Kuva: Minkälaista osaamista amk-tutkinnon suorittanut tarvitsee 2025?

Joukkoistamista erilaisissa opetustilanteissa ovat muun muassa:

  • Luokkahuoneissa, jossa niin kanava kuin aika on rajattu, toteutetut keskustelut, viittaaminen ja äänestäminen.
  • Verkkoluennoilla tai webinaareissa toteutetut viittaukset, äänestykset ja chat-työskentely. Usein verkossa aika on rajattu, mutta kanava antaa joustoa enemmän, kuin luokkahuone.
  • Monipuolisempaa joukkoistamista on mahdollista toteuttaa verkkoalustalla esimerkiksi yhteisellä sisällöntuotannolla. Verkkoalustalla kanava on rajattu, mutta aika joustava.
  • Varsinaisilla joukkoistamistyökaluilla niin kanava kuin aika joustaa. Mahdollisuuksia

SAMK:ssa joukkoistamista toteutetaan liiketalouden Digitaliset työvälineet -oppintojaksolla.  Joukkoistamisvälineistä käytössä oli Answergarden, Tricider, Twitter sekä Microsoft Teams. Kaikkiin sovelluksiin oli pääsy opintojakson Moodle-työtilasta.

Joukkoistamisen mahdollisuuksia verkko-opintojaksolla työpajan vetäjien mukaan oli:

  • Sisällöntuotanto (tekstin, kuvien ja esitysten tuottaminen digialustalle).
  • Ideointi (ongelman ratkaisua joukolla, idean kehittelyä esim. Äänestämällä, peukuttamalla, sanapilvien ja miellekarttojen yhteistuotanto sekä ideoiden ja keskustelun jako verkossa.
  • Sisällön luokittelu esim. hashtagein ja avainsanoin, aineistojen järjestämisellä ja linkkilistojen koostamisella/ryhmittelyllä.
  • Kyselyjen toteuttaminen (mielipiteet, asioiden/ideoiden testaus ja äänestäminen).

Mikäli kiinnostuit joukkoistamisesta niin siitä on luettavissa lisää muun muassa JAMK:n verkkolehden artikkelissa ”Katso kanssamme tulevaisuuteen – joukkoistettu työelämän osaamistarpeiden ennakointi opetussuunnitelmatyössä”.

Nonstop-opintojaksojen toteuttaminen CampusOnlinessa

CampusOnlinesta löytyy lukuisia non-stop-opintojaksoja, jotka ylittävät perinteiset lukukausirajat ja ovat tarjolla vuoden ympäri. Tässä sessiossa saatiin vastauksia kysymykseen Mitä tällaisten opintojaksojen toteuttaminen käytännöissä vaatii opettajalta?DIAKin Katri Huoviselta ja Tanja Piiroselta, Novian Taina Sjöholmilta sekä OAMKin Leena Paasolta.

Vaatii paljon. Oppimisprosessin suunnittelu pitää hoitaa hyvin tarkkaan ja huolella, ja silti tyypillisesti joku yllätys matkan varrelta tupsahtaa eteen. Nonstop-toteutus ymmärretään niin eri AMK:ssa kuin jokaisen opettajien kesken eri tavalla.

Rajoituksia koetaan tulevan muun muassa järjestelmien taholta kuin henkilökunnan resurssointien ja vapaajaksojen/vuosilomien kautta. Perussuositus esittelijöiden mukaan on, että opintojakso suoritetaan 3 kk:n kuluessa aloitusajankohdasta. Toteutus ei ole loputtomiin suoritettavissa.

Nonstop-kursseilla pedagogiset ja muut ratkaisut on suunniteltava mielekkäiksi niin, että ei ylityöllistä itseään opettajan, eikä myöskään osallistujia. Opiskelijoiden sitouttaminen opiskeluun on koettu myös haastavaksi. Henkilökohtainen palaute – vaikka harvakseltaan – on tärkeää, se sitouttaa.

Oppimisanalytiikasta toivotaan apuja ja oman kalenterin ylläpito on oltava ajantasalla (esim. tehtävien tarkistukset ja arvioinnit). Hyvät itsensä johtamisen taidot auttaa niin organisoinnissa kuin ajoituksessa pysymisessä. Excelin käyttö on koettu prosessin hallinnassa hyväksi työkaluksi.

Nonstop-opintojaksoilla ei juurikaan ole ryhmätyöskentelyä eikä vuorovaikutusta. Niiden toteutus vie opettajan resursseja liiaksi, joten niiden käytöstä usein luovutaan. Arviointi on tyypillisesti hyväksytty/hylätty. Opiskelijat kyllä toivovat numeroarviointia, joka puolestaan työllistää opettajaa.

Haasteiksi on koettu oman organisaation ymmärtämättömyys siitä, mitä nonstop-opintojakson toteutus vaatii ja yleensäkin mitä nonstop tarkoittaa. Myös opiskelijoiden puutteelliset verkko-opiskeluvalmiudet koetaan työllistäväksi. Sähköisiä oppimateriaaleja ei ole kaikille saatavilla (esim. lisenssimaksuista johtuen) ja yhdeksi isoksi ongelmaksi muodostuvat kesäjaksojen ”verkkototeutusshoppailijat”.

Aiheesta enemmän esitysmateriaalissa.

Oppimisanalytiikan perusteet – cMOOC:n rakentaminen ja sen analytiikka

Kuinka ensimmäinen suomenkielinen oppimisanalytiikan cMOOC rakentui ja millaisen vastaanoton se sai?

Ensimmäinen cMOOC oppimisanalytiikasta rakennettiin yhdessä kuuden ammattikorkeakoulun kanssa. Toteutus rakennettiin hajautetusti niin, että kukin toimija otti oman osion cMOOC:sta vastuulleen. Lopullinen muotoilu tehtiin yhdessä. Työskentelyssä ja pedagogisessa muotoilussa yhteisön luoma tiimituki oli suuressa roolissa.

Kuva: Oppimisanalytiikan cMOOC, eAMK-hankkeen aikana rakennettu. Lähde eAMK-hanke.

cMOOC toteutettiin vuoden 2019 aikana. Osallistujille ei asetettu lähtövaatimuksia. cMOOC sisälsi kaksi webinaaria ja kaksi reaaliaikaista ohjausta. Tavoitteena oli jaettu asiantuntijuus, mikä konkretisoitui muodostetussa Oppimisanalytiikan LinkedIN ryhmässä. cMOOC:n aikana havaittiin, että oppimisanalytiikan perusteille on tarve!

Mikäli haluat tutustua ja osallistua cMOOC:iin, löydät tietoja eAMK:n sivuilta. Jatkossa cMOOC on itsenäisesti suoritettavissa, oman tahdin mukaisesti.

Verkko-opetuksen menetelmäkorttigalleria

Menetelmäkortit – työpajan toteuttajien kuvaamana (Jaana Kullaslahti, HAMK ja Merja Alanko-Turunen, Haga-HeliaAMK) – auttavat suunnittelemaan opetusta, joka perustuu:

  • aktiiviseen tiedonrakenteluun kannustaviin tehtäviin
  • motivaatiota tukevaan vuorovaikutukseen ja tehtäviin
  • tarkkaavaisuutta ylläpitävään palasteluun ja vaihteluuun
  • tietoisen ajattelun mahdollistavaan turvallisuuden kokemukseen.

Työpajassa luonnosteltiin menetelmäkortteja Padlet-alustalle ja käytiin keskustelua pajan annista vertaisten kanssa. Tällainen pienryhmätyöskentely oli tervetullutta vaihtelua melko passiiviseen seminaariesitysten kuunteluun.

Työpajan esitysaineistossa lisää aiheesta.

Lisätietoja eAMK-hankkeesta löydät eAMK – valitse – opi – erikoistu -sivuilta ja esitysmateriaalit seminaariohjelman sivulta.

Kirjoittajat monimuotopedagogiikan suunnittelija Maarit Ignatius ja opetusteknologia-asiantuntija Minna Rokkila

Kesätentit EXAM:ssa

EXAM:n kesätentit

Kesäkuussa 2019 Kareliassa siirryttiin uusinta- ja korotustenttien osalta EXAM-sähköiseen tenttijärjestelmään. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että EXAM:in Tenttitupa Tikkarinteellä oli auki läpi kesän arkipäivisin. Opiskelijat sopivat keväällä opettajien kanssa, mikäli halusivat tenttiä kesän aikana uusinta- ja korotustenttejä. Tentin julkaisun jälkeen opiskelijoilla oli mahdollista tenttiä haluamanaan ajankohtana.

Kesän aikana (kesä-, heinä- ja elokuussa) suoritettiin yhteensä 81 tenttiä. Tällä ajanjaksolla ilmeni vain muutamia yksittäisiä ongelmatapauksia, mitkä saatiin ratkottua joko tentin alkaessa tai heti sen jälkeen. Kesällä 2018 suoritettiin vain satunnaisia tenttejä, eikä Tenttitupa ollut lainkaan auki heinäkuussa. Alla kesän 2018 sekä 2019 kesätenttimäärät.

Kesätentit EXAM:ssa

Kesätentit EXAM:ssa 2018 sekä 2019

EXAM:in kesätentit toivat opiskelijoille lisää valinnan varaa tenttimisen ajankohtiin. Järjestelmällistä palautetta ei kesän tenttijöiltä kerätty, mutta muutama tenttijä kommentoi tämän tavan antaneen enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia tenttimiseen.

Minna Rokkila, EXAM-pääkäyttäjä

Kohtio 2019 – Opetusteknologia-alan konferenssi

Kohtio 2019 on uusi opetusteknologia-alan konferenssi: ”Suomen paras opetusteknologia-alan konferenssi. Kohtio on yhtä kuin Koulutus, Oppijat, Henkilöstö, Teknologia, Interaktiivisuus ja Osaaminen. Olemme ainutlaatuinen sekoitus kaikkea sitä mikä on kivaa ja kaunista, koodia ja koulutusta.”

Kontio 2019 konferenssi järjestettiin ensimmäisen kerran huhtikuussa Hämeenlinnan Verkatehtaalla. Kohtio oli kaksipäiväinen konferenssi, jossa pääosassa olivat opetusalan asiantuntijat ja kehittäjät. Puheenvuoroissa tarjottiin opetusalalle ajankohtaista tietoa opetusteknologiasta ja osaamisen kehittämisestä.

Kohtio2019

Osallistuin Kohtioon Karelia amk:n edustajana ja pääsin pitämään puheenvuoron aiheesta ”Automatisoitujen oppimispolkujen luonti Moodlessa”. Tämä aihe herätti runsaasti mielenkiintoa osallistujissa ja sali olikin täynnä viimeistä paikkaa myöten, osa jopa kääntyi ovelta pois. Esityksessä keskityin melko pitkälti Moodlessa olevaan PLD-työkaluun, jonka avulla voidaan luoda automaattisia sääntöjä, ohjata opiskelijan etenemistä Moodle-kurssilla automaattisesti sekä lähettää automatisoituja viestejä sekä opiskelijoille että opettajille. Puheenvuoron aikana kävimme hyvää keskustelua ja sain mukaan muutamia ideoita jatkokehitettäväksi.

Runsaasta ohjelmasta esille nousivat parhaiten ne puheenvuorot, joissa esiteltiin konkreettisesti tehtyjä ratkaisuja.

Savonia amk:n sairaanhoitajakoulutuksessa on hyödynnetty interaktiivisia videoita, jotka on tuotettu H5P-työkalulla Moodleen. Opiskelijat tutustuvat ennen laboraatioita aiheeseen, jolloin se on jo heille tuttu käytännön harjoitusten alkaessa.

EU:n saavutettavuusdirektiivi (2016/2102) on uusi haaste suomalaisille korkeakouluille. Se vaatii korkeakouluja tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi sekä valvomaan saavutettavuuden toteutumista. Saavutettavuus digitaalisessa ympäristössä ei tarkoita pelkästään teknologisia ratkaisuja vaan myös sisältöä, pedagogisia ratkaisuja ja viestintää. Saavutettavuus-työpajassa pääsimme tutustumaan tulevaan direktiiviin konkreettisesti ja saimme runsaasti tärkeää tietoa valmistautumiseen tämän osalta.

Mitä saavutettavuus tarkoittaa digitaalisissa ympäristöissä?

Mitä saavutettavuus tarkoittaa digitaalisissa ympäristöissä?

Tuleviin Kohtio-konferensseihin suosittelen osallistumista sekä opetus-, tuki- että johdon henkilöstölle!

Kirjoittaja
Minna Rokkila

Mitä Peppi tuo tullessaan?

Peppi – Winha – SoleOPS – muut

Winhan ja SoleOPSin jäädessä pois käytöstä korvaavaksi järjestelmäksi tulee Peppi. Järjestelmää kehittää Peppi-konsortio, joka on koulutusorganisaatioiden yhteenliittymä. Pepissä on tällä hetkellä mukana noin 80 prosenttia Suomen korkeakouluista. Ammattikorkeakoulujen FTE-opiskelijoista 94% ja yliopistojen FTE-opiskelijoista 80% on erilaisten Peppi-palveluiden piirissä. Tarkempaa tietoa konsortiosta löydettävissä konsortion sivuilta:
http://www.peppi-konsortio.fi/

Pepin työpöydät

 Pepin perusajatuksena on se, että käyttäjä saa erilaisten roolimäärityksien kautta käyttöönsä tarvittavat työpöydät. Näin ollen esim. lehtori / tuntiopettaja / yliopettaja nimikkeellä olevat henkilöt saavat kirjautumisen kautta automaattisesti käyttöönsä opettajan työpöydän. Samoin opiskelija saa käyttöönsä automaattisti opiskelijan työpöydän. Näiden nk. automaattisten roolien lisäksi on olemassa myös manuaalisesti tehtäviä rooleja, joilla annetaan oikeuksia tehdä tiettyjä yksilöidympiä toimenpiteitä Pepissä.

Pepin työpöydät ja palvelut

Pepin liitännäiset

Peppi itsessään on suljettu järjestelmä ja vaatii voimassa olevat käyttäjätunnukset. Jotta opetukseen liittyviä asioita saadaan näkyville myös ulospäin, tarvitaan liitännäisiä. Karelian osalta tällä hetkellä hankittuja liitännäisiä ovat:

Metropolia:                          Opinto-opas
https://opiskelija.testipeppi.karelia.csc.fi/opinto-opas/public/

Eduix:                                 Lukkarikone
https://opiskelija.testipeppi.karelia.csc.fi/lukkarikone/

Eduix:                                 Koulutushaku
https://opiskelija.testipeppi.karelia.csc.fi/koulutushaku/

Edellä olevista linkeistä avautuvat järjestelmät ovat vielä tällä hetkellä ulkoasultaan ja sisällöltään keskeneräisiä ja nämä asiat päivittyvät sitä mukaan, kun toimittajat saavat tehtyä päivityksiä.

Nykyisten käytössä olevien ”liitännäisten” säilyminen

Meerkado säilyy ainakin toistaiseksi käytössä.
SoleOPSiin kytketyn sähköisen asioinnin jatkuvuus on vielä keskustelujen alla ja lopullinen päätös asiassa tulee myöhemmin.
TimeEdit jää pois käytöstä 2019 vuoden lopulla ja sen sijalle tulee Pepin oma resurssisuunnittelu sekä edellä kuvattu Lukkarikone.

 Pepin koulutukset

 Jotta Pepin filosofia avautuisi riittävällä tarkkuudella, järjestetään eri käyttäjäryhmille koulutusta kevään ja syksyn 2019 aikana.

  • Koulutuspäälliköiden osalta koulutukset aloitettiin tammikuussa ja niitä jatketaan syksyllä 2019.
  • Opiskelijapalveluiden osalta koulutukset aloitettiin maaliskuussa ja ne jatkuvat osaltaan syksyyn 2019.
  • Opettajien osalta ensimmäiset koulutukset pidetään toukokuussa ja niitä jatketaan elokuussa.
  • Opiskelijaohjauksen osalta koulutukset alkavat kesäkuussa ja niitä jatketaan syksyllä 2019.
  • Muun henkilökunnan osalta koulutuksia toteutetaan tarpeen mukaan syksyllä 2019.
  • Opiskelijoiden osalta Peppiin tutustuminen aloitetaan syksyllä 2019, kun opiskelijat aloittavat uuden lukuvuoden.

Koulutuksien tarkemmat ajankohdat on löydettävistä Karelian intrasta:
https://intranet.karelia.fi/koulutus/OHOSprojektin%20aineisto/Materiaalia/Koulutukset.xlsx

Peppiin siirtyminen

Karelian osalta lopullinen siirtyminen Peppiin tapahtuu lokakuun lopulla ja marraskuun alussa 2019. Ensimmäisessä vaiheessa opetuksen suunnittelupuoli siirretään lopulliseen tuotantoympäristöön ja sen jälkeen tapahtuu opiskelijahallinnon siirtyminen.

Tuotantoon siirtyminen aiheuttaa katkon järjestelmien käytössä, mutta katson pituutta ei tässä vaiheessa pystytä vielä arvioimaan.

Peppiin siirtymisen yhteydessä huomioitavia seikkoja

Seuraavassa on lueteltu muutamia muutoksia, jotka tulee huomioida Peppiin siirtymisen yhteydessä:

  • Opintojen arvioinnit tulee huolehtia ajoillaan nykyiseen Winha -järjestelmään. Tämä tulee huomioida ennen kaikkea kesäopintojen osalta ja myös kesällä tehtävien harjoittelujen osalta.
  • Kevään 2020 opintojaksojen toteutuksille ilmoittautumiset joudutaan aikaistamaan nykyisestä lokakuusta niin, että ilmoittautumisaika on
    • 15.9. – 6.10.2019

Kirjoittaja:
Jukka Asp
OHOS-projekti, Peppi-pääkäyttäjä

SMErec: Virtuaalihologrammien tallentamisesta ja visualisoinnista

Aiemmissa blogimerkinnöissäni olen käsitellyt yleisesti syvyyskameroita, sekä niiden avulla rakennettavaa testiympäristöä virtuaalihologrammien tallennukseen. Sittemmin kiinnostusta hologrammiteknologian hyödyntämiseen on tullut esille myös opetusteknologian puolella (Hyttinen & Hatakka, 2019). Tässä blogimerkinnässäni käsittelen teknisestä näkökulmasta, miten virtuaalihologrammeja on mahdollista tallentaa ja esittää, kun käytettynä menetelmänä on jokaisen kameran erilliseen syvyystietoon perustuvien pistepilvien piirtäminen.  

Virtuaalihologrammeilla tarkoitetaan tässä yhteydessä kolmiulotteista, animoitua esitystä kohteesta, jota voi tarkastella monesta eri suunnasta. Virtuaalihologrammi tehdään tallentamalla useammalla syvyyskameralla kuva- ja syvyystieto esityksestä, joka puolestaan toistetaan erityisen sovelluksen avulla. Sovellus siirtää datan visualisointisovellukselle, josta voi tarkastella tallennettua kohdetta. Sinällään holotallenteen tekeminen ei eroa normaalin videon tekemisestä. Kamerat kytketään päälle, ja esiintyjä pääsee vauhtiin. Ero onkin lähinnä tekninen – kohteesta tallentuu samalla useampi kuvakulma syvyystietoineen.  

Miten tallennus tapahtuu?

Wärtsilä-kampuksen fyysisten laboratoriotilojen rajoitteiden vuoksi käytämme toistaiseksi virtuaalihologrammien kuvaamiseen pelkästään kahta Intel Realsense-syvyyskameraa. Intel Realsensekirjaston mukana tulevat apuohjelmat mahdollistavat kunkin kameran tuottaman pistepilven tallentamisen ROS bag-muotoon. Valitettavasti bag-muoto on optimoimaton, ja tallennettu pistepilvitieto pelkästään yhden kameran osalta vaatii noin 100 megatavua  / sekunti, joka tuottaa varsin reippaan kokoisia tiedostoja. Mikäli kameroita käytetäisiin useampia, vaadittu tallennustila kerrotaan kameroiden lukumäärällä.

Mikäli tallennustilavaatimus tuntuu hankalalta hahmottaa, niin kaksituntinen elokuva HD 1080p-tarkkuudella vie noin kaksi gigatavua pakattuna h264-koodekilla. Kaksituntinen holotallenne kahdella kameralla bag-muodossa veisi puolestaan 1440 gigatavua, eli 1.4 teratavua.

Kokovaatimusten takia kehitin uuden ratkaisun pistepilvitiedon tallentamiseen. Rajoitin tallennettavan metatiedon määrää, sekä sovelsin pakkausalgoritmeja siten, että saamme pienennettyä tallennettavan tilan määrää kahdessadasosaan alkuperäiseen nähden. Tällöin kolmen minuutin esitys pakattuna vie noin 65-90 megatavua, mikä voi todeta olevan hyvä tulos, sillä kaksituntinen holotallenne veisi enää noin 2.4 gigatavua. Ratkaisun osaltaan mahdollisti myös syvyyssuunnassa kuvattavan alueen sekä syvyystiedon tarkkuuden rajoittaminen, sillä tallenteilla kuvattavien kohteiden vaatima alue ei ole kovin suuri.

Tallennus tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa ohjelmisto tallentaa kameroiden tuottaman tiedon, sekä mikrofonin kaappaaman äänen levylle. Toisessa vaiheessa yhdistetään ääni-, kuva- ja syvyystieto yhdeksi virtuaalihologrammivideoksi. Sen jälkeen video onkin mahdollista toistaa 3D-mallina sitä tukevan erityisen visualisointiohjelmiston avulla.  

Miten visualisointi tapahtuu?

Virtuaalihologrammeja toistava visualisointiohjelmisto rakentaa katsojalle näkyvän 3D-pistepilven hologrammivideoon tallennetun datan perusteella. Virtuaalihologrammien tarkastelua varten käytämme Meta 2 AR–laseja, joille kehitetään sovelluksia Unity-pelimoottorilla. Virtuaalihologrammeja on toki mahdollista tarkastella myös VR-lasien avulla. 

Pistepilvien osien kalibrointi ja visualisointiparametrien asettaminen tehdään Unityssä.

Pistepilven tehokas renderöinti vaatii erikseen kehitetyn ratkaisun. Tätä varten olen rakentanut GPU-kiihdytetyn version Intel Realsense2-kirjaston visualisointilogiikasta. Realsense2-kirjasto on julkaistu avoimena lähdekoodina Apache License 2.0:n alla, joten siinä käytetyt ratkaisut ovat kehittäjien hyödynnettävissä. 

Visualisointitoteutusta tehdessä on kuitenkin huomioita muutamia seikkoja.  Jokaisen kameran tuottama syvyystieto on riippuvainen laitteen tallennuskomponenttien ominaisuuksista. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kukin hologrammitallenne vaatii myös tietyt ulkoiset kamerakohtaiset parametrit 3D-pistepilven tuottamiseen. Tallenteen tekemisen yhteydessä on siis ladattavia metatietoa laitteesta, jotta hologrammit piirtyvät oikein, ja nämä arvot on ladattava visualisointiohjelmistoon. 

Myös kameroiden sijoittelu ja orientaatio vaikuttaa hologrammien piirtämiseen. Tämän vuoksi visualisointiohjelmisto on kalibroitava kameroiden fyysisen sijoittelun mukaiseksi, että kaikki hologrammin osat toistuvat oikein suhteessa toisiinsa. Kalibrointi on toistaiseksi vielä tehtävä käsin, ja se on varsin aikaa vievää. Kun jatkossa käytämme useampaa kameraa, kalibrointi on rakennettava siten, että se on mahdollista tehdä vastaavilla menetelmillä, kuin mitä useamman kameran liikkeenkaappauslaitteistojen yhteydessäkin.  

Miten tästä eteenpäin?

Hologrammi ei ole täydellinen 3D-malli kohteesta, sillä yksinkertaistetun 3D-mallin muodostaminen pistepilvestä vaatisi enemmän kuva- ja syvyystiedon ohjelmallista käsittelyä. Esimerkiksi Microsoftin Holoportaatio-teknologia todennäköisesti tekee kuvanlaadun parantamiseksi vaativampaa laskentaa, mutta meidän tapauksessamme siihen ei ole syytä ryhtyä. Ratkaisumme on kuvanlaadultaan ehkä heikompi, sillä tuotetussa 3D-mallissa on vielä aukkoja joissain kohdin. Mutta toisaalta, ratkaisu on varsin suorituskykyinen ja toteuttavissa pienemmilläkin laitteistopanostuksilla, sekä lopputulos onnistuu välittämään esiintyjän kehonkielen katsojalle 3D-mallin puutteista huolimatta. 

Koska vaativimmat tekniset ongelmat tallennuksen ja visualisoinnin osalta on ratkaistu, pääsemmekin SMErec-hankkeen puitteissa esittelemään uutta teknologiaa Taitaja 2019-messuilla Joensuu Areenalla toukokuussa 2019. Lisäksi virtuaalihologrammien soveltamiselle opetusteknologian parissa on luotu pohjatyö, joten tuloksilla on mahdollisuus jäädä henkiin Kareliassa myös SMErec-hankkeen päättymisen jälkeen.

Kirjoittaja Anssi Gröhn, tietojenkäsittelyn lehtori

Yleisten tenttien siirtyminen EXAM-sähköiseen tenttijärjestelmään

Karelia amk:ssa käytössä oleva EXAM-sähköinen tenttijärjestelmä korvaa 1.6.2019 alkaen auditoriossa järjestettävät uusinta- ja korotustenttipäivät. Siirtyminen EXAM-järjestelmään liitty osana suurempaa järjestelmien muutosta, kun aikaisemmin käytetyt uusintatenttijärjestelyt ja ilmoittautuminen WinhaWillen kautta poistuvat käytöstä.

Tammikuusta 2018 alkaen EXAM-sähköinen tentti on otettu pikkuhiljaa aktiiviseen käyttöön. Kevään 2019 aikana yhä useampi opettaja on siirtänyt sekä opintojaksojen varsinaisia tenttejä että uusintatenttejä järjestelmään. Tämä näkyy positiivisena kehityksenä EXAM-tenttikertojen lukumäärässä.

EXAM-tenttien lukumäärän kehitys lukuvuosien 2018 ja 2019 aikana.

EXAM-tenttitila sijaitsee Tikkarinne-kampuksessa kirjaston vieressä (E226). Kun opiskelijalla on tarve uusintatenttiin, hän ottaa yhteyttä opinnon vastuuopettajaan ja sopii hänen kanssaan uusintatentistä EXAM-järjestelmässä. Vaihtoehtoisesti opettaja voi informoida opiskelijoita, että tentti on avoinna EXAM:ssa. Opiskelija varaan tenttiajan ja tenttitilan EXAM-tenttipalvelusta vasta em. keskustelun jälkeen. Opiskelijalla voi olla samasta tentistä vain yksi ilmoittautuminen voimassa. Opiskelija voi kuitenkin suunnitella jo ennakkoon useamman opintojakson tentteihin osallistumisen ja ilmoittautua näihin, jolloin hänellä on useampi varaus voimassa.

Tikkarinteen Tenttitupa on avoinna kesä-, heinä ja elokuussa. Opiskelija näkee reaaliaikaiset aukioloajat Tenttitupaan, kun hän ilmoittautuu tenttiin. Mikäli opiskelija tulee tenttiin Tikkarinteen kampuksen pääovien ollessa suljettuna, hänen on lunastettava pantillinen kulkutunniste. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus Karelian EXAM-oppaasta.

Opettajat hallinnoivat sitä, milloin opintojakso-, uusinta- ja korotustentit ovat avoinna. He voivat määrittää näille tenteille tietyt perioidit tai ne voivat olla auki läpi lukuvuoden.
Huomioitava on, että EXAM:ssa olevat tentit eivät voi olla materiaalitenttejä, joihin viedään kirjallinen materiaali mukana. Tenttimateriaalit voidaan liittää sähköisenä tentteihin.

EXAM-sähköinen tentti antaa opiskelijoille enemmän liikkumavaraa tenttien suorittamisen suhteen. He eivät ole enää sidottuja tiettyihin tenttiajankohtiin, vaan voivat suorittaa tentin haluamanaan ajankohtana. Samoin opiskelija voi varata tentin vaikka tunnin varotusajalla. Varatessaan tenttiä opiskelija näkee, kuinka monta konetta on jo varattuna. Tällöin hän voi valita ajankohdista esimerkiksi sellaisen, jossa on mahdollisimman vähän muita tentin tekijöitä.

EXAM-sähköinen tentti on valvottu tentti. Läpi kesän vastuuhenkilöt tarkastavat valvontakameran tallenteita / reaaliaikaista valvontakameran kuvaa. Opiskelijoita informoidaan välittömästi, mikäli sääntöjen vastaista toimintaa esiintyy. Tähän mennessä sääntöjen vastainen toiminta on pääsääntöisesti ollut ulkotakin tai repun mukaan ottaminen Tenttitupaan, mutta sitä ei ole hyödynnetty tenttivilppiin. Mikäli tenttivilppiä havaitaan, siitä tullaan ottamaan välittömästi yhteyttä tentin vastuuopettajaan.

Kirjoittaja Minna Rokkila
EXAM-pääkäyttäjä