Arkistot kuukauden mukaan: helmikuu 2020

Stressaako opiskelu? 5 vinkkiä kuinka palautua

Joululomat ovat vietetty ja kevätlukukausi alkaa. Kalenteri näyttää toistaiseksi melko tyhjältä. Tilanne kuitenkin muuttuu nopeasti kouluun palatessa, sillä yllättäen huomaat mustekynän merkintöjä kalenterissasi pitkin kouluviikkoa. Kurssit ovat alkaneet, mahdolliset työt täytyy sovittaa kalenteriin, koulutehtävien ja tenttien lukuun täytyy jättää aikaa ja siihen väliin vielä oma henkilökohtainen elämä mahduttaa. Kuulostaako tutulta?

Opiskelua ei usein nähdä ”rankkana”, eikä välttämättä ymmärretä, miksi se voisi aiheuttaa stressiä. Eihän opiskelijat ole töissä. Me opiskelijat kuitenkin tiedämme, että koulussa käyntiä voidaan samalla tapaa rinnastaa työssä käyntiin. Joissain määrin opiskelu on jopa raskaampaa, kuin normaalin työssäkäyvän arki. Ajatuksia koulusta emme voi jättää sikseen, kun tulemme kotiin. Tällöin usein alkaa vasta koulutöiden teko, niitä kun ei itse luennoilla tehdä. Monilla myös vapaa-aika menee osa-aikatöissä, jotta pystyy kattamaan osan opiskelu- ja elämiseen menevistä kustannuksista.

Opiskelu ja opiskelijan elämä voi siis olla aika ajoin rankkaa sekä stressaavaa. Jotta jaksaisimme koulussa ja arjessamme olla tehokkaita, on tärkeää pitää huolta itsestämme ja terveydestämme. Olen listannut alle 5 kohtaa, jotka voivat auttaa stessinhallinnassa.


kuva: pixabay.com

Harrastukset / mielekäs tekeminen

Kuka meistä ei haluaisi vapaa-ajallaan tehdä meille mielekkäitä asioita? Harrastukset antavat hyvää vastapainoa opiskelulle ja työnteolle. Niiden avulla saamme hetkeksi irtaantua tulossa olevilta deadlineilta ja ajatuksilta työnteosta. Lähde luontoon liikkumaan, maalaa tai piirrä, soita instrumenttia, valokuvaa tai tee vaikka ristikoita. Etsi se oma juttu, ja toteuta itseäsi sen parissa!

Ihmiset ympärillä

Meille ihmisille on tyypillistä, että kaipaamme ajoittain seuraa. On tärkeää saada jakaa omia ajatuksia ja mahdollisia paineitaan ystävälle tai perheenjäsenelle. Osa meistä vaatii sosiaalisia kontakteja päivittäin. Enemmän introvertiksi itseään kutsuvat taas viihtyvät omassa rauhassa. Oma itsenäinen aika on myös tärkeää, mutta myös introvertit kaipaavat välillä toisen ihmisen läsnäoloa ja puhekaveria.

Pidä vapaapäivä

Joka päivä ei ole pakko tehdä hommia! Ole itsekäs, pyhitä itsellesi esimerkiksi yksi vapaapäivä viikossa tai kahdessa. Älä tee mitään. Pyykit ovat siinä vielä huomennakin. Koulutehtäviä kerkeää tehdä myöhemmin. Muista huolehtia omasta hyvästä olostasi. Jos tänään tuntuu siltä, että haluat katsoa koko päivän televisiota, etkä jaksa kiinnostua koti- tai koulutöistä, tee se! Ajoittainen laiskottelu ei miestä (tai naistakaan) pahenna.


kuva: pixabay.com

Liikunta

Välillä voi olla vaikeaa löytää aikaa liikunnalle. Joskus taas ajan löytämisellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä, vaan yksinkertaisesti liikunta ei voisi vähempää kiinnostaa. Jokainen kuitenkin on varmasti kokenut sen tunteen, kun liikunta ei ole kiinnostanut, mutta on lopulta väkisin lähtenyt lenkille ja kotiin virkeänä palatessa miettinyt ainoastaan sitä, miksei lenkille lähtenyt jo aiemmin. Liikuntaa voi olla monenlaista. Jos salille ei jaksa aina lähteä, voi kotona tehdä vaikka lyhyen joogan tai lenkin. Kaikenlainen liikunta on tärkeää ja edesauttaa jaksamista sekä terveyttä. Voin taata, että liikunnan pitämisellä mukana arjessa kouluhommatkin sujuvat varmasti paremmin!

Uni

Viimeisenä vinkkinä haluan tuoda esille unensaannin. Palautuminen on tärkeää, ja hyvin nukkunut opiskelija on paljon tehokkaampi ja jaksaa keskittyä paremmin. Univaje taas vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi oppimiseen ja mielialaan. Muistetaan siis nukkua vähintään suositeltu 7-9 tuntia yössä.

Nämä vinkit auttavat itseäni jaksamaan koulussa ja arjessa paremmin. Olen varma, että näistä on hyötyä myös sinulle, jos kärsit stressistä tai haluat oppia hallitsemaan stressiä ennakoiden. Tuleeko sinulle muita vinkkejä mieleen, joita haluat jakaa? Kerro, ja kirjoita vinkkisi alas kommenttikenttään!

Super ihanaa ja talvista viikonloppua kaikille!
– Promotiimin Marjukka