Sähäkkä(ä)!

Olen Taru, kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelija ja tein ikäosaamisen harjoittelun Voimalassa. Olin mukana monessa ryhmässä, mutta tässä blogipostauksessa kerron Siun soten kanssa yhteistyössä tehdystä Sähäkkä-kiertueesta.

Sähäkkä-kiertueella esiteltiin erilaisia sähköisiä palveluita, kunkin edustajan toimesta. Esillä oli DigiSote, miunpalvelut.fi, pankkipalvelut, kirjasto, järjestöjen toimintaa tukevat palvelut, kylätietokanta jne. Tapahtuma järjestettiin kevään aikana kahdeksalla eri paikkakunnalla, ja minä olin mukana edustamassa Siun soten sähköisiä palveluita Juuassa ja Enossa.

Siun soten sähköiset palvelut pitävät sisällään esimerkiksi Medinetin. Kerroin kiinnostuneille tämän sähköisen palvelun tuomista mahdollisuuksista ja suosittelin rekisteröitymistä käyttäjäksi. Medinet tarjoaa käyttäjälleen mahdollisuuden ylläpitää omia terveystietojaan; asiakas voi itse merkitä verensokeri- ja verenpainearvojaan ja kirjoittaa PEF-puhalluksien lukemat ylös. Sovitusti sairaanhoitaja voi käydä säännöllisin väliajoin seuraamassa asiakkaan tuloksia ja kommentoida niitä.

Tarvittaessa asiakas pystyy täydentämään omia tietojaan ja seurata laboratoriotuloksiaan.

Miunpalveluiden kautta asiakas ohjautuu oman kotikunnan sivuille ja pystyy tätä kautta varaamaan ajan muun muassa laboratorioon, sairaanhoitajan vastaanotolle tai röntgeniin. Miunpalveluiden alle on koottu tärkeitä linkkejä, jotka auttavat asiakasta löytämään oikeat palvelut yhden sivuston alta. Tämän sivuston kautta asiakas voi tehdä toimeentulo- sekä vammaispalveluhakemuksen.

Päivät sujuivat mukavasti ja oli kivaa tavata uusia ihmisiä. Harmillista kuitenkin oli, että tämä tapa saada ihmisiä yhteen löytämään uusia kanavia oman terveyden seurantaan ja terveystietojen päivittämiseen, ei saavuttanut suuria kävijämääriä. Jäin myös pohdiskelemaan miten helposti Kelan ylläpitämä Kanta-palvelu sekoitetaan Siun soten Medinettiin.

Sairaanhoitajaopiskelija Taru

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *