Sote-alan yrittäjät ja järjestöt Digikiihdyttämöä käynnistämässä

Digikiihdyttämö on Pohjois-Karjalan Digisote-hankkeen toteuttama valmennus- ja kehittämisohjelma sote-alan yrityksille ja järjestöille. Se koostuu kokonaisuudesta, johon kuuluvat mm. työpajatyyppiset valmennustilaisuudet, palveluprosessien kehittämiskokeilut ja yhteiskehittäminen monialaisessa verkostossa ja asiantuntijoiden sparrauksessa.  Valmennuksen tavoitteena on tarjota osallistujille tukea uusien palveluiden ja asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittämiseen sekä digitaalisten välineiden hyödyntämiseen niissä. Valmennuksen teemat suunnitellaan osallistujien tarpeita kuunnellen.

Digikiihdyttämön Starttiin 21.3.2018 osallistui 11 järjestöjen, yritysten ja julkisten palvelujen edustajaa. Tilaisuuden aluksi Digisote-hankkeen projektiasiantuntija Vesa Huttunen avasi digitalisaation muuttuvaa kenttää sekä sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia ja haasteita sosiaali- ja terveysalan yrityksille ja järjestöille. Keskeisenä viestinä oli mm. asiakkaan ja ammattilaisten roolien muuttuminen digitalisaation myötä. Asiakkaalla on yhä enemmän tietoa käytettävissään mm. omasta terveydestään, ja sen myötä myös ammattilaisten roolin on muututtava entistä enemmän valmentamisen suuntaan. Digitaaliset ratkaisut laajentavat potentiaalista asiakaskuntaa yli alueellisten ja kansallistenkin rajojen synnyttäen uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja palvelutarpeita. Asiakkaan näkökulmasta tarjolla olevien palvelujen määrä verkossa antaa laajemmat mahdollisuudet valita juuri itselle kulloinkin sopivimmat.

Tilaisuuden vierailija teknologia-asiantuntija ja biohakkerinakin tunnettu Teemu Arina esiintyi videoluennon välityksellä. Esitys herätti osallistujissa monia kysymyksiä, joista muutamiin Teemu myös vastasi videoesityksen jälkeen puhelinyhteyden välityksellä. Osallistujia kiinnostivat mm. onko  digitaalisen terveydenhuollon kehittymiseen Suomessa mahdollisesti joitain esteitä ja voiko digitaalisten laitteiden, kuten sensoreiden, älypuhelimien jne. käytöstä olla vaaraa ihmisten terveydelle, kun ihmiset ovat kytkettynä erilaisiin laitteisiin yhä useammin ja jopa jatkuvasti? Myös yhdenvertaisuus teknologian saavutettavuuden osalta nostettiin esiin. Esitettiin myös huoli siitä, osaammeko toimia, jos (ja kun) teknologiset ratkaisut ja systeemit toisinaan pettävät? Onko työntekijöillä riittävästi tietoa, miten toimia, jos vaikkapa ensihoitoyksikön tietojärjestelmään tulee katkos? Kysyttiin myös, edellytetäänkö tulevaisuudessa ehkä kaikilta kansalaisilta joihinkin sensoreihin ”kiinnittymistä”, ja miten ja kuka tätä tietoa tulee käyttämään? Onko meidän kaikkien lopulta mentävä teknologian ehdoilla,? Paljon hyviä kysymyksiä esitettiin, vastauksia niihin joudumme pohtimaan varmasti myös jatkossa.

Pienryhmien työskentelyssä lähdettiin liikkeelle ”organisaation X” tyypillisen asiakkaan tai käyttäjän tarpeista, mitä ne ovat? Näiden pohjalta osallistujat ideoivat asiakkaan keskeisimpien tarpeiden saavuttamista edistäviä palveluita, joissa myös digitaalisuutta voitaisiin hyödyntää. Jo hyvin lyhyessä ajassa ideoita syntyi runsaasti. Mm. palveluiden saatavuuden helppous, vertaistuki verkossa ja yksilölliset tarpeet huomioiva, monipuolinen ”palvelupaletti” nousivat esiin asiakkaan tarpeita vastaavien palvelujen suunnittelussa. Parhaat palvelut tuottavat onnistumisen, helpotuksen ja ilon kokemuksia sekä auttavat asiakkaita löytämään mielekkyyttä elämässä. Esimerkiksi kriisissä tai uudessa ja hämmentävässä tilanteessa olevan henkilön toivon vahvistamiselle, sekä tuen jatkuvuudelle digikanavat voisivat tuoda tarvittavaa vahvistusta. Digitaalisuutta voitaisiin hyödyntää myös vertaistuen saatavuuden parantamisessa esimerkiksi videoklippien avulla. Pohdittiin myös, miten tuen jatkuvuutta voitaisiin vahvistaa ehkä hyvin pieninkin ja perinteisempiä keinoja täydentävin menetelmin, kuten videoyhteyksillä tai chat-palvelulla. Teknologiat ovat olemassa, mutta työtä tarvitaan ennen kaikkea niiden saattamiseen osaksi sujuvaa palveluprosessia organisaatio- ja yrityskohtaisesti.

Seuraava Digikiihdytys 3.5.2018 klo 13-16. Paikka on sama kuin Startissa, eli Karelia-amk:n Wärtsilä-kampuksella, Karjalankatu 3, Dynamo Lounge.  Tutustumme esimerkkeihin erilaisista digitaalisista ratkaisuista sosiaali- ja terveys-alalla, esim. etäyhteys, somekanavat, verkkosivut, sensorit, chat, jne.  Pohditaan ja työstetään yhdessä näiden ratkaisujen soveltuvuutta omaan organisaatioon tai yritykseen. Mitä toimenpiteitä tms. tarvitaan käyttöön ottamisessa? Suunnittelemme lopuksi seuraavan tapaamisen teemoja.  Tilaisuuteen ovat tervetulleita myös uudet osallistujat!

Seuraa tietoja Digikiihdyttämön verkkosivuilta ja Digisote-hankkeen Facebook-sivuilta.