EXAM Mahdollisia ongelmia ja ratkaisuja

 

Suorituksen aikaista teknistä tukea ei ole saatavilla.

Jos näyttö on musta tai kiinni, tietokone on lepotilassa tai sammutettu:

  1. heilauta hiirtä
  2. käynnistä näyttö
  3. käynnistä tietokone
  4. ODOTA RAUHASSA

Jos selain kaatuu tai suljit sen vahingossa, käynnistä EXAM –selain uudelleen ja tenttisi jatkuu.

Jos tietokone tai oheisohjelma kaatuu, odota käynnistymistä tai käynnistä se uudelleen. Käynnistä myös EXAM –selain uudelleen ja kirjaudu. Tenttisi todennäköisesti jatkuu.

Tentin keskeytymisilmoitus

Jos tenttisi keskeytyy teknisen vian, tenttitilassa tapahtuvan häiriön tms. syyn vuoksi: kirjaudu ulos koneelta ja poistu luokasta ja raportoi häiriöstä sähköpostilla (Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.) mahdollisimman pian. Sähköpostissa tulee olla seuraavat asiat:

  • Opiskelijan nimi
  • Opiskelijanumero
  • Opiskelijan sähköposti
  • Tenttikoneen numero
  • Keskeytyneen tentin nimi
  • Keskeytyneen tentin päivämäärä ja kellonaika
  • Keskeytyksen kellonaika
  • Keskeytyksen tai ongelman kuvaus

Ammattikorkeakoululla ei ole tentinaikaista teknistä tukea. Muista, että sähköisten tenttien suorittaminen on aina omalla vastuullasi. Tutustu sen vuoksi käyttöohjeisiin ja suorita EXAM-harjoitustentti!

Mahdollisia ongelmia ja ratkaisuja

Ongelma: Selain kaatui tai suljit vahingossa selaimen.
Ratkaisu: Käynnistä EXAM uudelleen ja kirjaudu sisään. Tenttisi jatkuu.

Ongelma: Tekninen häiriö tietokoneessa (tietokone käynnistyy uudelleen kesken tentin)
Ratkaisu: Odota koneen käynnistymistä ja kirjaudu uudelleen EXAMiin. Tenttisi saattaa jatkua. Jos tentti ei jatku, poistu tilasta ja ilmoita keskeytyksestä ohjeistettuun tapaan.

Ongelma: Palohälytys tai muu hälytys tenttitilassa.
Ratkaisu: Poistu tilasta välittömästi. Ilmoita keskeytyksestä ohjeistettuun tapaan.

Ongelma: Toinen tenttijä häiritsee.
Ratkaisu: Jatka tai keskeytä. Molemmissa tapauksissa ilmoita keskeytyksestä ohjeistettuun tapaan.

Ongelma: Sähkö- tai tietoliikennekatkos
Ratkaisu: Poistu tilasta. Ilmoita keskeytyksestä ohjeistettuun tapaan.

Ongelma: Oma sairaskohtaus tai muu tarve poistua tilasta
Ratkaisu: Keskeytä tentti ja sulje tietokone, jos pystyt. Ilmoita keskeytyksestä ohjeistettuun tapaan.

Ongelma: Toisen tenttijän sairaskohtaus tai muu yllättävä tilanne
Ratkaisu: Auta! Jatka tai keskeytä. Molemmissa tapauksissa ilmoita keskeytyksestä ohjeistettuun tapaan.

Ongelma: Vilppiepäilyn herääminen
Ratkaisu: jatka oma tenttisi loppuun. Ilmoita epäilystäsi heti tentin jälkeen ohjeistettuun tapaan.