Finna Facebook

UKK

Kysy ja anna palautetta

Vastaamme kaikkiin yhteystiedoilla varustettuihin palautteisiin henkilökohtaisesti. Palaute käsitellään luottamuksellisesti. Vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin ja palautteeseen julkaistaan myös tällä palstalla (ilman lähettäjätietoja).

Voit antaa palautetta tai lähettää kysymyksiä kirjastoon palautelomakkeella tai sähköpostitse osoitteella
kirjasto(at)karelia.fi.

Katso kirjaston ohjevideot Finnassa.

Mikä on Finna?

Finna on Karelian verkkokirjasto. Finnasta löydät kirjaston tietokannat ja verkkoaineistot, esimerkiksi sanakirjoja ja e-kirjoja. Verkkokokoelmia voit käyttää ilman kirjastokorttia, etäkäytössä kirjaudu Finnaan Karelian verkkotunnuksellasi.

Finnassa on lisäksi tiedot kirjaston painetuista kokoelmista. Finnassa näet myös omat asiakastietosi, voit uusia lainasi ja tehdä varauksia esimerkiksi lainassa oleviin kurssikirjoihin.

Karelian Finnaan pääset osoitteessa karelia.finna.fi. Muiden kirjastojen, museoiden ja arkistojen kokoelmiin pääset osoitteessa finna.fi.

Asiakastietojen liittäminen Finna-tiliin

Jos asiakastietosi on tallennettu 1/2020 jälkeen:

Huomaathan, että sinun pitää ensin ilmoittautua kirjaston asiakkaaksi. Saat sähköpostiisi vahvistusviestin, kun tietosi on lisätty kirjastojärjestelmään (1 - 2 arkipäivän kuluessa).

Tietojen tallentamisen ja asiakaspalvelutiskillä käynnin jälkeen voit liittää asiakastietosi tiliisi Karelia-Finnassa.

  1. Kirjaudu Haka-kirjautumisella ja liitä kirjaston asiakastietosi Finna-tiliin Kirjastokortit-välilehdellä käyttäen täsmälleen samaa sähköpostiosoitetta kuin asiakastietoihisi on tallennettu (huomaa ero esim. opiskelijanumerollisen ja etunimi.sukunimi-version välillä).
  2. Saat sähköpostiisi linkin, jota klikkaamalla kirjaston tiedot yhdistyvät Finnaan.

Vasta tietojen liittämisen jälkeen voit tehdä varauksia Karelia-Finnassa, näet omat lainasi jne.

E-kirjojen ja muiden e-aineistojen käyttämiseen ei vaadita kirjasto/opiskelijakorttia, pelkkä Haka-kirjautuminen Karelia-Finnaan riittää.

 

Jos asiakastietosi on tallennettu ennen 1/2020:

Saat todennäköisesti Finnaan kirjautumisen jälkeen ilmoituksen, ettei järjestelmä ole käytössä tai et näe lainojasi/pysty tekemään varauksia.

  1. Kirjaudu Karelia-Finnaan Haka-kirjautumisella ja mene Omat tiedot -kohtaan.
  2. Selaa alareunaan osoitetietojen alle, klikkaa punaista painiketta "Poista oma tili". Klikkauksen jälkeen sinut kirjataan automaattisesti ulos Finnasta. Tilin poistaminen ei poista lainojasi tai asiakastietojasi kirjastosta, vaan ainoastaan linkki vanhaan kirjastojärjestelmään poistuu.
  3. Kirjaudu uudelleen ja mene Kirjastokortit-kohtaan (ellei selain mene sinne jo automaattisesti). Syötä kenttään kirjaston asiakastiedoissa oleva sähköpostiosoitteesi. Osoitteen on oltava täsmälleen sama. 
  4. Saat sähköpostiisi linkin, jota klikkaamalla kirjaston tiedot yhdistyvät Finnaan. 


Ongelmia?

  • Sähköpostilinkkiä pitää klikata samalla selaimella ja laitteella kuin missä Finna on auki (esim. ei siten, että Finna on tietokoneella ja sähköposti kännykällä).
  • Jos et saa sähköpostiisi linkkiä, asiakastiedoissasi on todennäköisesti jokin muu osoite kuin se, mihin yrität lähettää viestiä (gmail tms.). Tarkista myös roskaposti.
  • Jos linkki ei toimi, vaan tulee jokin virheilmoitus >> Yrititkö opiskelijanumerollisella sähköpostiosoitteella? Kokeile versiota etunimi.sukunimi (ja päinvastoin).
  • Kokeile toista laitetta tai selainta.
Mikä on Omatoimikirjasto?

Omatoimikirjasto on avoinna ma - pe klo 7 - 20, eli myös silloin, kun kirjastossa ei ole asiakaspalvelua eikä kirjastohenkilökuntaa paikalla. Kirjastossa on tallentava kameravalvonta. Kirjoja voi lainata ja palauttaa automaateilla.

Omatoimiaikana kirjastossa voi

  • lainata ja palauttaa kirjoja automaateilla
  • noutaa varauksia
  • käyttää tietokoneita, tulostaa ja skannata
  • lukea lehtiä ja kirjoja
  • käyttää verkkoaineistoja
  • työskennellä kirjastossa ja käyttää ryhmätyötiloja.

HUOM. Jos maksusi ylittävät 10 €, et voi lainata automaateilla. Maksujen maksaminen on mahdollista vain asiakaspalvelun aukioloaikoina.

Huomioi, että Tikkarinteen kampuksen E-talon pääovi on avoinna maanantaisin klo 18 ja ti - pe klo 17 saakka. Loma-aikoina tarkista ulko-ovien aukioloajat vahtimestarilta. Aukioloaikojen jälkeen tarvitset kulkutunnisteen päästäksesi sisälle rakennukseen. Tunniste on maksullinen ja sen saa vahtimestarilta. Lupa kulkutunnisteeseen myönnetään vain Karelian opiskelijoille, ei ulkopuolisille asiakkaille. Kirjaston ovet ovat avoinna klo 20 saakka ilman kulkutunnistetta.

Onko kirjastossa skanneria ja väritulostinta?

Kirjaston yläkerrassa (atk-luokan edessä) on monitoimilaite, jolla voi kopioida, skannata ja tulostaa (myös värikopioita ja -tulosteita). Ota omat paperit mukaan. Tulostusmahdollisuus on vain karelialaisille, ulkopuoliset asiakkaat eivät valitettavasti pysty tulostamaan kirjastossa.

Mihin palautan lainat kirjaston ollessa kiinni?

Palautusluukku toimii 24/7 ja sijaitsee Tikkarinteellä rakennuksen ulkoseinässä, pääsisäänkäynnistä katsoen oikealla, alaspäin vievän pyörätien varrella (sijainti kartalla). Huomaathan, että automaatti ei ole käytössä päivittäin n. klo 5 järjestelmän varmuuskopioinnin vuoksi.

En voi uusia lainojani

Yleisimmät syyt, miksi lainoja ei saa uusittua:

  • Lainaan kohdistuu varaus.
  • Sinulla on maksuja vähintään 10 €.
  • Voit uusimalla pitää lainasi 365 päivän ajan, jos siihen/niihin ei tule varauksia. Maksimiajan (365 päivän) jälkeen lainat tulee palauttaa kirjastoon.
  • Asiakastietosi eivät ole voimassa. Ota yhteyttä kirjastoon.
  • Kirjastotietokanta ei ole käytettävissä n. klo 5 varmuuskopionnin vuoksi.
  • Jos uusiminen epäonnistuu toistuvasti, tyhjennä selaimen evästeet, sivuhistoria yms., ja kokeile uudelleen.
Kuinka teen varauksen?

Voit varata kirjoja Finnassa. Varaus lainassa olevaan kirjaan on maksuton (kaikki kappaleet ovat lainassa). Jos niteitä on hyllyssä saatavana, voit tehdä maksullisen (1 €) hyllystänoutopyynnön. Tarkista siis saatavuustiedot ennen varaamista!

Kun saat saapumisilmoituksen, voit noutaa niteen kirjaston varaushyllystä (asiakaspalvelutiskin vieressä oikealla). Mikäli et halua varaustasi tietosuoja- tms. muista syistä noudettavaksi itsepalveluhyllystä, ilmoita siitä kirjastohenkilökunnalle.

Noutamattomasta varauksesta peritään 1 euron maksu. Varauksen voi peruuttaa Finnassa, jos varaus ei ole jo noudettavissa. Jos varaus on noudettavissa, voit perua varauksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kuinka varaan ryhmätyötilan?

Kirjaston yläkerrassa on neljä (E243, E244, E245 ja E248) ryhmätyötilaa, joita voi varata netissä (lisäohjeita varaussivulla) http://web.karelia.fi/kirjastontilavaraus/. Peru varauksesi, jos et pääse paikalle.

E-aineistot kyselevät käyttäjätunnusta ja salasanaa

Menithän e-aineistoihin Finnan kautta? Jos olet kotona tai muualla koulun verkon ulkopuolella, kirjaudu ensin Finnaan. Mikäli kirjautumisessa on ongelmia, tyhjennä selaimen sivuhistoria, evästeet ym. ja yritä uudelleen.

Opinnäytetyöni on valmis. Mitä pitikään tehdä?

Kaikista opinnäytetöistä on oltava julkinen versio (Theseus-verkkojulkaisu tai kansitettu opinnäytetyö), minkä lisäksi kaikki opinnäytetyöt tallennetaan pdf-tiedostona Karelia-amk:n sähköiseen arkistoon.

Theseuksessa opinnäytetyönsä julkaiseva opiskelija tallentaa itse opinnäytetyönsä Theseukseen. Theseuksessa julkaistavaa opinnäytetyötä ei tarvitse erikseen lähettää kirjastoon sähköisessä muodossa. Kirjasto tallentaa opinnäytetyötiedoston e-arkistoon samalla kun hyväksyy opiskelijan Theseus-tallennuksen.

Kun opinnäytetyö on hyväksytty ja tallennettu arkistoon, se löytyy Theseuksesta.

Jos et halua julkaista opinnäytetyötäsi Theseuksessa, toimita kansitettu versio opiskelijapalveluihin ja lähetä koko opinnäytetyöstäsi arkistoversio (kopiosuojaamaton pdf-tiedosto) osoitteeseen opinnayte(at)karelia.fi.

Mikä on Celia ja kuka voi käyttää palvelua?

Jos sinulla on lukemiseste, saat kirjaston kautta tunnukset Celia-verkkokirjastoon. Celia tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa: esimerkiksi äänikirjoina, pistekirjoina ja elektronisina kirjoina. Ota ensin yhteyttä opintokuraattori Päivi Laakkoseen. Kun olet tavannut opintokuraattorin, varaa aika asiakaspalveluumme ja saat tunnukset Celia-palveluun. Lisätietoja Celian palveluista korkeakouluopiskelijalle.

Opiskeluni päättyy. Voinko jatkaa asiakkaana kirjastossa?

Voit jatkaa asiakkaana, vaikka olisitkin jo päättänyt opintosi tai eronnut amk:sta. Kirjastomme on kaikille avoin. E-aineistoja voit käyttää kirjastossa paikan päällä, koska etäkäyttö on mahdollista vain Karelian opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Ilmoita kirjastoon muuttuneet yhteystietosi, sillä esim. koulun sähköposti lakkaa toimimasta opintojen päättyessä.

Mikäli et halua jatkaa asiakkaana, sinun ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, koska jos maksuja, lainoja tms. ei enää ole, asiakastiedot poistuvat automaattisesti niiden vanhennuttua. Voit myös ottaa kirjastoon yhteyttä ja pyytää asiakastietojesi poistamista (sähköpostitse, puhelimitse tai henkilökohtaisesti kirjastossa).

Voiko kirjastossa käyttää SPSS:ää?

Kaikilla kirjaston työasemilla on mahdollista käyttää SPSS:ää. Sovellus löytyy virtuaalisena osoitteesta applications.karelia.fi.