Tutki­mus­koh­teena nuorten suhtau­tu­mi­nen metsänomistukseen

Lauri Korho­nen, metsätalousinsinööriopiskelija

Lauri Korhonen metsätalousinsinööriopiskelija katsoo kameraan ja hymyilee.

Opin­toi­hini kuuluu 15 opin­to­pis­teen opin­näy­te­työ, jossa selvi­tän lukio­lais­ten ja ammat­ti­kou­lu­lais­ten metsä­no­mis­tuk­seen liit­ty­viä arvoja ja asen­teita Itä-Suomessa. Tutkin kuinka kiin­nos­tu­neita opis­ke­li­jat ovat metsä­no­mis­tuk­sesta tule­vai­suu­dessa ja mitä arvoja he painot­ta­vat metsä­no­mis­tuk­sessa. Sekä sitä, kuinka kiin­nos­ta­vana vaih­toeh­tona opis­kelu ja työs­ken­tely metsä­alalla koetaan.

Olen neljän­nen vuoden metsä­ta­lous­in­si­nöö­rio­pis­ke­lija. Omat metsä­ta­lous­in­si­nöö­rio­pin­toni ovat olleet moni­puo­li­sia ja erit­täin mielen­kiin­toi­sia. Opin­noissa hyödyn­ne­tään teoriao­suuk­sien lisäksi myös maas­tossa tapah­tu­vaa opetusta. Ensin opis­kel­laan teoriaa luokassa ja sen jälkeen lähde­tään maas­toon selvit­tä­mään, miten teoria toteu­tuu käytän­nössä. Maas­tossa tehdään mm. metsä­suun­ni­tel­mia, suun­ni­tel­laan korjat­ta­via leimi­koita ja tehdään korjuu­jäl­jen laatu­tar­kas­tuk­sia. Yhdis­tä­mällä teoriaa ja maasto-opetusta saamme tule­ville metsä­alan ammat­ti­lai­sille tarvit­ta­van, vahvan amma­til­li­sen osaa­mi­sen. Opin­to­jen aikana tutus­tumme myös metsäe­ner­gian tuotan­to­lai­tos­ten toimin­taan, teemme yritys­vie­rai­luja ja yritys­vie­rai­li­jat käyvät Kare­liassa kerto­massa toiminnastaan.

Kaksi harjoit­te­lu­jak­soa opettaa paljon 

Opin­toi­himme kuuluu myös kaksi harjoit­te­lu­jak­soa. Metsä­ta­lous­in­si­nöö­ri­kou­lu­tuk­sen käytän­nön harjoit­te­lun suori­tin kesällä 2019 tehden taimi­kon harven­nuk­sia ja ennak­ko­rai­vauk­sia. Käytän­nön­har­joit­telu antaa hyvän kuvan metsässä tapah­tu­vasta suorit­ta­vasta työstä ja käsi­tyk­sen siitä mitä se vaatii. Opin ymmär­tä­mään metsässä tapah­tu­van suorit­ta­vaan työhön luon­teen ja tiedän, mitä työn suun­nit­telu, toteu­tus ja laadun­val­vonta vaatii.

Toisen työhar­joit­te­lu­jak­soni harjoit­te­lin UPM Metsällä Oulun toimis­pis­teessä laatu­vas­taa­van työteh­tä­vissä. Harjoit­te­lu­jak­soni kesti neljä joiden aikana tein korjuun ja metsän­hoi­to­töi­den laatu­mit­tausta, moto­kont­rol­leja sekä työtur­val­li­suus­käyn­tejä työmaille. Laadin myös rapor­tit mittauk­sis­tani UPM:lle ja sopi­mus­yrit­tä­jille. Sain hyvän kuvan metsä­ta­lous­in­si­nöö­rin työteh­tä­vissä ja pääsin hyödyn­tä­mään hyvin Kare­liassa jo opit­tuja taitoja sekä tietysti oppi­maan runsaasti lisää.

Opin­näy­te­työn kautta työelämään


Opin­toi­hini kuuluu osana 15 opin­to­pis­teen opin­näy­te­työ, jossa selvi­tän lukio­lais­ten ja ammat­ti­kou­lu­lais­ten metsä­no­mis­tuk­seen liit­ty­viä arvoja ja asen­teita Itä-Suomessa. Tutkin kuinka kiin­nos­tu­neita opis­ke­li­jat ovat metsä­no­mis­tuk­sesta tule­vai­suu­dessa ja mitä arvoja he painot­ta­vat metsä­no­mis­tuk­sessa. Sekä sitä, kuinka kiin­nos­ta­vana vaih­toeh­tona opis­kelu ja työs­ken­tely metsä­alalla koetaan.

Oletet­ta­vaa on, että metsä­alalla jo opis­ke­le­vat opis­ke­li­jat ovat kiin­nos­tu­neem­pia metsä­no­mis­tuk­sesta ja metsä­alasta ylipäänsä. Lukio­lais­ten keskuu­dessa jatko-opinnot metsä­alalla sekä työs­ken­tely alalla ei vali­tet­ta­vasti näyt­täydy kovin houkut­te­le­vana vaih­toeh­tona. Yksi tämän työn tarkoi­tuk­sista onkin löytää kehi­ty­si­deoita siihen, kuinka metsä­ala saatai­siin näyt­tä­mään houkut­te­le­vam­malta myös lukio­lais­ten keskuu­dessa. Opin­näy­te­työn on tarkoi­tus valmis­tua kevään aikana.

Toivon, että tule­vai­suu­dessa pääsen työs­ken­te­le­mään moni­puo­li­sissa metsä­alan työteh­tä­vissä, joissa pystyn hyödyn­tä­mään hyvin omaa osaa­mis­tani. Työ ulkona ja metsässä kiin­nos­taa valta­vasti ja toivon­kin, että tule­vai­suu­den työteh­tä­vis­säni pääsen työs­ken­te­le­mään myös ulkoil­massa. Korjuun suun­nit­te­luun, laadun­val­von­taan, logis­tiik­kaan ja arvo­ket­jua­jat­te­luun painot­tu­vat tehtä­vät ovat työteh­tä­vistä sellai­sia, jotka kiin­nos­ta­vat eniten.