Henkilökuntavaihdossa Tallinnassa

Noora Kontturi

Osallistuin  2.-6.11.2015 Tallinn Health Care Collegen ja Tallinn Tehnika Körgkoolin yhdessä järjestämälle kansainväliselle viikolle. Viikon ohjelma oli tänä vuonna suunniteltu erityisesti tukipalveluhenkilöstölle ja ajatus matkasta alkoi kutkutella mielessä heti, kun ohjelman ensimmäistä kertaa näin. En ole aiemmin ollut henkilökuntavaihdossa ulkomailla, mutta Tallinna tuntui sopivan läheiseltä ja tutulta kohteelta, vaikka lähdin matkalle ainoana Karelia-amk:n edustajana. Matka oli erittäin antoisa ja sisälsi sopivassa suhteessa muodollista ja epämuodollista ohjelmaa. Vaihtoa voin ehdottomasti suositella jokaiselle, jolla sellaiseen vain on mahdollisuus!

Tutustumista ja ryhmäytymistä

Matkalle lähdin aikataulusyistä jo sunnuntaiaamuna, mutta viikon ohjelma alkoi maanantaina 2.11. Ensimmäisen päivän ohjelma oli varsin kevyt, tutustuimme toisiimme ja järjestäjäoppilaitoksiin. TTK University of Applied Sciencesin, eli Tallinn Tehnika Körgkoolin, tiloihin tutustuimme aamupäivällä ja kerroimme myös keitä olemme ja mistä tulemme. Osallistujalista muistutti hiukan Euroviisujen osallistujalistaa, ihmisiä oli mm. Ukrainasta, Israelista, Armeniasta, Latviasta, Liettuasta, Saksasta, Belgiasta, Tšekistä, Bosnia ja Herzegovinasta sekä Venäjältä! Suomesta oli lisäkseni yksi ihminen, Tiina Mäkinen TAMKista. Aluksi saimme kuulla hiukan TTK:n historiasta ja toiminnasta, koulu juhlii tänä vuonna 100-vuotispäiväänsä! Toki nimi on muuttunut moneen kertaan matkan varrella, mutta tänä päivänä ko. koulu on Viron suurin University of Applied Sciences, jossa on lähes 3000 opiskelijaa. Vaikka koulun tilat sijaitsevat vanhassa rakennuksessa, oli tunnelma hyvin kotoinen ja muistutti kovasti meidän omaa amk:mme, varsinkin Wärtsilän kampusta. TTK:ssa voi opiskella mm. rakennustekniikkaa tai eri alojen insinööriksi. Siinäkin mielessä oppilaitos toi mieleen Wärtsilän kampuksen.

Lounaan jälkeen tunnelmaa kevennettiin hiukan bingolla, jossa piti etsiä muiden osallistujien joukosta mm. se, joka tietää millainen urheilulaji on ”wife-carrying”, se joka on syönyt challahia, se joka tietää mikä maa antaa aina täydet pisteet Euroviisuissa Kroatialle ja se, jonka kotimaalla on 7 rajanaapuria. Tämä leikki rikkoi mukavasti jäätä ja ihmiset alkoivat hiukan vapautuneemmin keskustella keskenään. Otimme myös virallisen ryhmäkuvan. Päivän virallisen ohjelman jälkeen oli muutama tunti vapaa-aikaa ennen tervetuloillallista, joka järjestettiin Neitsyttornissa vanhassa kaupungissa. Tornista oli hienot näköalat kaupungin ylle ja ruokakin oli hyvää.

Osallistujat ryhmäkuvassa. Kuva: Mikhail Bendera.

Virallisempaa ohjelmaa

Tiistain ohjelma järjestettiin toisessa viikon järjestäjäkorkeakoulussa, eli Tallinn Health Care Collegessa, joka on Karelia-amk:n yhteistyökorkeakoulu. Aamukahvien jälkeen teimme pienen tutustumiskierroksen oppilaitoksen tiloissa ja näimme erilaisia opiskelutiloja. Tässä oppilaitoksessa voi opiskella mm. hoitajaksi, kätilöksi, optikoksi, hammasteknikoksi tai toimintaterapeutiksi. Luokat olivat varustukseltaan hyvin samankaltaisia kuin Karelia-amk:ssa, tosin paljon pienempiä johtuen koulun pienemmästä opiskelijoiden sisäänottomäärästä. Osa opiskelutiloista oli uusia ja moderneja, osa hiukan vanhempia. Kierroksen jälkeen jakauduimme loppupäiväksi pienempiin ryhmiin ennakkoilmoittautumisten perusteella. Vaikka ohjelmassa oli useita kirjastoa koskevia tai kirjastoalaan liittyviä esityksiä ja työpajoja, olin ainoa kirjastoalan ihminen koko viikolla. Onneksi Tallinn Health Care Collegen kirjaston ihanat työntekijät ottivat asiakseen järjestää kaikki ohjelman mukaiset kirjastovierailut ja muut tapahtumat, vaikka sitten pienemmällä osallistujamäärällä. Sainkin heidän kauttaan perinpohjaisen kuvan siitä, millaista kirjastotyö heidän oppilaitoksessaan on. Kävimme tutustumassa mm. Tallinnan teknillisen yliopiston kirjastoon ja keskustelimme kirjastojemme ja kotimaidemme erilaisista kirjastojärjestelmistä. Tiistain virallinen ohjelma päättyi Metropolia-amk:n opettajan Ari-Pekka Åkerin luentoon simulaatio-opetuksesta terveydenhuollossa ja pääsimme tutustumaan Health Care Collegen simulaatiotiloihin. Monille osallistujille simulaatiotilat olivat aivan ennennäkemättömät ja hienot, mutta omiin simulaatiotiloihimme tottuneena heidän tiloissaan ei ollut mitään sellaista, mitä meillä ei olisi ollut.

Keskiviikkoaamupäivän ohjelma oli tiistain tapaan räätälöity osallistujien mielenkiinnon ja ammatillisen taustan mukaan ja omassa ohjelmassani oli tutustuminen Estonian Academy of Security Sciencesin kirjastoon Health Care Collegen kirjaston kirjastonhoitajien kanssa. Koska kyseinen oppilaitos sijaitsee noin tunnin ajomatkan päässä Tallinnan keskustasta, ehdin bussimatkan aikana saada perusteellisen opastuksen paikallisista nähtävyyksistä ja virolaisesta kulttuurista. Vierailun jälkeen osallistuin ohjattuun keskusteluun e-aineistojen hyvistä ja huonoista puolista. Keskustelu oli oikein antoisa ja olisin mielelläni jatkanut aiheesta pidempäänkin! Iltapäivä oli omistettu kulttuurilliselle annille, tutustuimme Tallinnan vanhaan kaupunkiin todella hauskan, opastetun tutustumiskävelyn muodossa. Kierroksen päätyttyä suuntasimme takaisin TTK:n tiloihin, joissa meillä oli mahdollisuus maistella virolaisia perinneruokia pieninä maisteluannoksina ja katsella virolaisia kansantansseja, joita TTK:n opiskelijat meille esittivät. Vauhti tansseissa oli huomattavasti hurjempi kuin esimerkiksi suomalaisissa tanhuissa… Tarjolla oli myös perinteistä virolaista Vana Tallinnaa, joka oli monille melko eksoottinen makuelämys.

Loppuviikolla tarjolla kulttuuria

Torstaina lähdimme tutustumaan Vihulan kartanoon, joka sijaitsee noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä Tallinnasta. Kartano on rakennettu 1500-luvulla ja on tällä hetkellä kylpylähotellina, jossa voi järjestää myös erilaisia juhlia ja teemapäiviä. Kesäisin paikka on kuulemma todella suosittu häiden viettopaikka. Oppaamme kertoi meille kartanon historiasta ja teimme pienen kävelyretken kartanon mailla. Kävelykierros päättyi votkatislaamoon, jossa saimme valita teemmekö huovutettua saippuaa vai maustettua votkaa tuliaisiksi kotiin. Kättentaitojen harjoittamisen jälkeen nautimme kartanon ravintolassa lounaan ja vapaamuotoisen oleskelun jälkeen lähdimme takaisin kohti Tallinnaa. Koska kyseessä oli viimeinen yhteinen iltamme Tallinnassa, päätimme vielä käydä tutuksi tulleiden ihmisten kanssa yhdessä syömässä.

Vihulan kartano. Kuva: Andrei Pugatšov.

Perjantaina, viikon viimeisenä päivänä, oli vuorossa enää tutustuminen Tallinnan taidemuseo KUMUun ja osallistumistodistuksien jako. Museo oli erittäin hieno ja moderni ja museo-oppaamme osasi kertoa todella hyvin esillä olevasta taiteesta. Todistukset jaettiin museon ravintolassa, jossa meille oli tarjolla myös pieniä cocktail-paloja. Pikku hiljaa ihmiset alkoivat tehdä lähtöä Tallinnasta ja haikeus valtasi mielen. Lukuisten halailujen ja yhteydenpitolupausten jälkeen suuntasin kohti satamaa ja olin takaisin Suomessa perjantai-iltana.

Viikko ylitti odotukseni kaikin tavoin ja vaikka olinkin ainoa kirjastolainen kv-ihmisten ja hoitotyön parissa tavalla tai toisella työskentelevien parissa, se ei haitannut ollenkaan. Tutustuin ihaniin ihmisiin eri puolilta Eurooppaa ja pieni irtiotto arjesta teki myös hyvää niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisestikin. Viikon parasta antia oli ehdottomasti muihin ihmisiin tutustuminen ja kokemusten vaihtaminen. Järjestelyt toimivat hyvin ja Tallinna kaupunkina on suomalaiselle mukava matkakohde, kulttuurierot ovat hyvin pieniä ja kaupunki on lähellä. Yksin matkaan lähteminenkin oli hyvä päätös, ei voinut turvautua kehenkään ennalta tuttuun ihmiseen, eikä vaihtaa puhekieltä kesken kaiken suomeen. Jonkinlainen pysyvä matkakuume vaihdosta jäi, ja jos vastaavanlaisia tilaisuuksia tulee jatkossa, aion ehdottomasti tarttua niihin. Voin lämpimästi suositella vaihtoa ihan jokaiselle, joka pohtii lähteäkö vai ei. Vaikka matkustaminen voi olla aika rankkaa, antaa vaihtoviikko niin paljon, että matkustamisen rankkuus unohtuu hetkessä.