Yrittämisen paloa, verkostoitumista ja pohjoisen vieraanvaraisuutta

Kirsi Mononen

W-POWER -hankkeen seminaariviikko Pohjois-Ruotsissa sisälsi mm. online pitchausta, verkostoitumista, yritysvierailuja ja pohjoisen eksotiikkaa.

Osallistuin W-POWER -hankkeen seminaari- ja kumppanuustapaaminenviikkoon 11.-15.11.2019 Ruotsissa Jokkmokissa. Seminaari kesti tiistaista torstaihin, maanantai ja perjantai olivat matkustuspäiviä. Hankkeessa on mukana kumppaneita Suomesta, Ruotsista, Islannista, Shetlannista, Skotlannista ja Kanadasta. Kumppanitapaaminen järjestetään puolivuosittain ja tällä kertaa kokoonnuimme Pohjois-Ruotsissa Jokkmokissa. Mukana oli hankeväen lisäksi yrittäjiä hankkeessa mukana olevista maista. Tapaamisen järjestelyistä vastasi Strukturum, joka tarjoaa valmennusta, koulutusta ja neuvontaa yrityksen perustamiseen ja kasvattamiseen.

W-POWER -hanke (Empowering women entrepreneurs in sparsely populated communities) työskentelee pohjoisten ja arktisten alueiden naisyrittäjien hyväksi ja kannustaa heitä aloittamaan, kehittämään ja kasvattamaan omaa liiketoimintaansa. Hankkeen tavoitteena on järjestää naisyrittäjille yrittäjyyteen liittyviä koulutuksia, verkostoitumistapahtumia sekä kohentaa sukupuolisensitiivistä yritysneuvontaa hankealueilla.

Hankeväki ja yrittäjät yhteiskuvassa.

Kolmessa päivässä ehtii paljon

Viikon tiivis ohjelma sisälsi hankekokouksia, verkostoitumista hankekumppaneiden ja yrittäjien kanssa, yritysten esittelyjä, yritysvierailuja, julkisen seminaarin yrittäjyydestä ja yritystoiminnan rahoituksesta sekä workshoppeja.

Mukana olleille yrittäjille oli järjestetty osittain oma ohjelma viikon aikana. Ohjelmassa oli vierailuja paikallisten yrittäjien luo ja verkostoitumista muiden yrittäjien kanssa. Kontakteja syntyi viikon aikana paljon ja osa yrittäjistä löysi itselleen mentorointiparin, jonka kanssa voi jakaa jatkossa kokemuksia ja jolta voi saada vertaistukea. Yhteistä kaikille yrittäjille taustasta ja kotimaasta riippumatta oli intohimo yrittämiseen ja halu oppia uutta ja kehittyä jatkuvasti yrittäjänä.

Karelian osalta viikon tärkein osio oli hankkeen järjestämän liikeideakilpailun online pitching -iltapäivä ja rahoituksen saavien yrittäjien valinta, koska Karelia vastaa liikeideakilpailun järjestämisestä. Liikeideakilpailussa etsimme uusia liikeideoita, ideoita miten laajentaa liiketoimintaa kansainvälisesti tai miten tukea olemassa olevaa yritystoimintaa. Pitchauksessa oli mukana 15 tiimiä eri maista, hakemuksia liikeideakilpailuun saimme 24, joista parhaat valittiin mukaan pitchaukseen. Tiimit esittelivät ideansa verkon yli. Jokaisella tiimillä oli aikaa idean esittelyyn 5 minuuttia, jonka jälkeen tuomaristolla oli saman verran aikaa kysymyksille. Rahoituksen saajiksi valitsimme 5 parasta tiimiä.

Vierailulla Treehotellissa.

Ei mikään tuppukylä

Ilman W-POWER -hanketta olisin tuskin koskaan matkustanut Jokkmokkiin. Ennakkoarvioistani huolimatta Jokkmokk ei todellakaan ole mikään pohjoisen periferian tuppukylä, vaan paikkakunta täynnä tekemisen meininkiä ja paloa yrittäjyyteen sekä ylpeyttä omista juurista ja omasta kulttuurista. Luulajasta Jokkmokkiin on reilun kahden tunnin ajomatka ja asukkaita koko kunnassa on n. 5100 ja taajamassa n. 2800. Asukkaat ovat pääasiassa saamelaisia.

Paikalliset yrittäjät ovat silminnähden ylpeitä omista juuristaan ja paikkakunnastaan. Saamelaisuus on vahvasti läsnä paikkakunnalla ja saamelainen kulttuuri on elävää ja osa jokapäiväistä arkea.

Saamenpuku valmistella.

Paikkakunnalla järjestetään joka helmikuussa kolmipäiväiset talvimarkkinat, Jokkmokks marknad, jotka on järjestetty vuodesta 1605 alkaen. Markkinoille saapuu n. 50 000 vierailijaa ja etenkin eri maiden saamelaiset kokoontuvat markkinoille. Toinen vuosittainen merkittävä tapahtuma paikkakunnalla on Nordenskiöldsloppet -hiihtokilpailu, jonka maali sijaitsee Jokkmokissa.

Mieleenpainuvaa oli jokkmokkilaisten vieraanvaraisuus. Viikon aikana tuli tutuksi, mitä tarkoittaa fika ja pääsimme maistelemaan pohjoisen herkkuja.

Matkailu avartaa

Aloitin työt W-POWER -hankkeessa elokuussa. Itselle viikon parasta antia oli tutustuminen hankekumppaneihin ja se, että sai kasvot henkilöille, joiden kanssa olen viestinyt verkkokokouksissa tai sähköpostitse. Viikon aikana kuulimme monien yrittäjien tarinoita. Tarinoissa toistui intohimo yrittäjyyteen, ylpeys omasta tekemisestä sekä periksiantamattomuus.

Hankkeellamme on todellista vaikutusta ja merkitystä harvaan asuttujen seutujen naisyrittäjille. Verkostoituminen, kontaktien luominen ja vertaistuki on kaikille yrittäjille tärkeää, mutta korostuu entisestään syrjäisillä alueilla. Monelle yrittäjälle osallistuminen hankkeemme seminaariviikkoon oli ikimuistoinen ja ainutlaatuinen kokemus. Eräältä yrittäjältä saimme palautetta, että hän epäröi pitkään lähtöä hankematkalle, mutta hän ei olisi halunnut palata kotiin, vaan jäädä Jokkmokkiin.

Seuraa W-POWER -hankkeen etenemistä verkkosivuillamme, Facebookissa ja Instagramissa. W-Power -hanke on kolmivuotinen ja rahoitettu EU:n Pohjoisen Periferian ja Arktinen 2014-2020 -ohjelmasta.

Lisätietoja:

Projektipäällikkö Helena Puhakka-Tarvainen, Karelia-amk, helena.puhakka-tarvainen(at) karelia.fi tai projektikoordinaattori Kirsi Mononen, Karelia-amk, kirsi.mononen(at)karelia.fi

 

Teksti: Kirsi Mononen, projektikoordinaattori, Karelia-ammattikorkeakoulu
Kuvat: Helena Puhakka-Tarvainen

962 Artikkelin näyttökerrat