”Koijari helppi” eli Ohjeistusta kotimyynti tilanteisiin

Puhelinmyynti tai ovelta ovelle -myynti ovat kotimyyntiä. Kalliiden laitteiden tai remonttien osto kannattaa jättää väliin sellaiselta myyjältä asiaan liittyvien riskien vuoksi. Tyypillistä kotimyynnille on jopa yli kaksinkertainen hintataso käypään verrattuna ja usein kyseenalaiset (suulliset) myyntiargumentit. Jopa tarpeettomia remontteja on myyty vedoten mm. putkiston, katon tai hormin huonoon kuntoon tai viranomaisomaismääräyksiin vedoten.

  • ÄLÄ KOSKAAN PÄÄTÄ KAUPPAA HETI, NUKU AINAKIN YÖN YLI. JOS MYYJÄ PAINOSTAA, ÄLÄ TEE KAUPPAA!
  • Pyydä myyjää jättämään käynnin jälkeen kirjallinen tarjous liitetietoineen. Sellainen yritys, joka ei jätä dokumenttia/kartoitusta/laskelmia yms. kuluttajan tarkasteltaviksi kannattaa jättää omaan arvoonsa.
  • Kotimyyntitilanteessa ei ole tarpeen laittaa nimeään mihinkään, jos ei ole ostopäätöstä tehnyt. Moni on luullut vain kuitanneensa saadun tarjouksen ja yllätyksenä on tullut, että kyseinen paperi olikin jo se sopimus. Pienellä tekstikoolla on usein painettu ikävimmät sopimusehdot, mm. etupainotteinen maksuerittäminen tai suuret ennakkomaksut.
  • Selvitä yritysten taustoja, tutustu referenssikohteisiin. Netistä löytyy usein kokemuksia urakoitsijoista, katso toistuuko kokemuksissa jokin ”teema”
  • Kuuntele myös ”naapurisuosituksia”, voit saada arvokkaita vinkkejä niin toteutukseen kuin valintaankin.
  • Tee kaikki sopimukset ja sopimiset AINA KIRJALLISESTI. Pyydä sopimuspaperit nähtäville etukäteen ja luetuta ne luotetulla tutullasi. Jos et saa pyytämälläkään kaikkia papereita etukäteen, älä tee kauppaa!
  • Sovi kirjallisesti myös aikatauluista ja mahdollisista viivästymiskorvauksista, takuuehdoista laitteille ja työlle sekä käytönopastuksesta. Älä luota suullisesti sovittuihin tai ilmoitettuihin asioihin, vaikka ne siinä hetkessä tuntuisivat selviltä ilmankin.
  • Usein myyjä tyrkyttää rahoitusyhtiön kanssa tehtävää sopimusta, joka voi hämätä kuluttajaa: Tehdyn sopimuksen puitteissa urakoitsija on voinut saada jopa koko urakkasumman rahoitusyhtiöltä jopa ennen urakan aloitusta vaikka sinä et olisi vielä maksanut euroakaan. Rahoitusyhtiöiden korot ovat myös tyypillisesti korkeita (noin 8-35% vuositasolla). Toisaalta jos urakan luonne ylipäänsä vaatii minkäänlaista ennakkomaksua, on parempi, että rahoitusyhtiö on välissä. Jos urakoitsija saa ennakkomaksun ja ”häviää” tai menee konkurssiin, kuluttaja yleensä menettää ennakkomaksunsa käytännössä kokonaan.
  • Kuluttajalla tulee olla ainakin 14pv maksuaikaa kunkin maksuerän kohdalla ja viimeistä maksuerää ei pidä maksaa ennen kuin urakka on hyväksyttävästi valmis. Usein maksuerät ovat hyvin etupainotteisia, jopa suuria ennakkomaksuja esiintyy.

Aurinkosähköjärjestelmien osalta realismia on:

1 kW:n ( ~4 paneelia) hyvin asennettu ja suunnattu aurinkosähköjärjestelmä tuottaa (Itä-Suomessa) varjostamattomassa paikassa noin 800 kWh (kilowattituntia) vuodessa.

  • 2 kW järjestelmä tuottaa 1 600 kWh = 1,6 MWh (megawattituntia)
  • 3 kW järjestelmä tuottaa 2 400 kWh = 2,4 MWh (Hinta noin ~5000 € asennettuna)
  • 5 kW järjestelmä tuottaa 4 000 kWh = 4,0 MWh (Hinta noin ~7500 € asennettuna)
  • Tarjouksia järjestelmistä voi katsoa esim. Aurinkosähköä kotiin- sivuilta!
  • Kotimyynnissä on aina 14 päivän peruutusoikeus ja rehellinen myyjä kertoo tästä. Peruutuksen voi tehdä syytä ilmoittamatta. Pelkkää tavaran palauttamista ei kuitenkaan enää pidetä riittävänä, vaan kuluttajan pitää tehdä peruuttamisilmoitus erillisellä lomakkeella tai esim. sähköpostilla.
  • Aurinkosähköjärjestelmä ei ole asiakkaan mukaan räätälöity tuote => peruutusoikeus on voimassa.
  • Viranomaisluvat eivät maksa. Laitteiston kytkemislupa –nimistä viranomaislupaa ei ole olemassa. Kunnasta riippuen rakennusvalvonta saattaa veloittaa toimenpideilmoituksesta noin 100 euroa.
  • Asennuksen jälkeen sähköverkkoyhtiölle toimitetaan mikrotuotannon yleistietolomake, josta käy ilmi tehdyt toimenpiteet ja asennetut laitteet. Se ei maksa mitään!
  • Verkkoakkuun liittyminen edellyttää ylihinnoitellun aurinkopaneeliston ja sähkösopimuksen solmimista.
  • Tieto omasta sähkönkulutuksestasi löytyy oman verkkoyhtiön online-palvelusta. Kirjaudu palveluun ja perehdy sähkönkulutukseesi.
  • Invertteri eli vaihtosuuntaaja on aurinkosähköjärjestelmän aivot. Yleensä niissä on etäluentamahdollisuus, jolloin esim. kännykästä tai tietokoneelta pääsee katsomaan paljonko järjestelmä tuottaa. Koijarien järjestelmissä etäluentamahdollisuutta harvemmin on, jolloin heidän huikeita tuottolupauksiaan ei pääse referensseistä tarkastamaan.

Lue lisää kuluttajan oikeuksista: Kilpailu- ja kuluttajavirasto www.kkv.fi

Apua maistraatin kuluttajaneuvonnasta: www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta

Tarkasta yrityksen verovelkatilanne: www.ytj.fi

(Alkuperäinen teksti: Ilmastoviisas Satakunta)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *