Formula Windsurfing: LAUDAT  

Main Content

Kölittömät formula-laudat on suunniteltu nousemaan liukuun mahdollisimman aikaisin, nousemaan hyvin tuuleen ja plaanaamaan myös hyvin avoimia kursseja ratojen myötätuuliosuuksilla. Kuitenkin samalla laudalla tulee kyetä purjehtimaan tehokkaasti myös yli 10 m/s tuulissa ja kovassakin merenkäynnissä.

Formulalaudat ovat leveitä. Sääntöjen sallima enimmäisleveys on 1005 mm, ja kaikki nykyaikaiset laudat ovat hyvin lähellä tätä maksimia. Myös perän leveys on kasvanut vuosi vuodelta, eivätkä nykyaikaiset laudat juuri kapene leveimmältä kohdalta perää kohti.

Laudat ovat myös lyhentyneet jatkuvasti, ja uusimpien mallien pituus on ainostaan 220-230 cm. Lyhyt ja äärimmäisen kevyt keula ei hakkaa aaltoihin, joten märkäpinta (ja kulkuvastus) pysyy mahdollisimman pienenä kaikilla purjehdussuunnilla,

Laudan leveä perä vaatii pitkän ja voimakkaan evän. Yleensä kaikki käytettävät evät ovat maksimipituisia (700 mm laudan pohjasta kohtisuoraan mitattuna). Evien jäykkyys vaihtelee; yleensä hiljaisemmilla tuulilla käytetään joustavampia eviä.

Laudoissa on lähes poikkeuksetta EPS-ytimen ("styrox") ympärille laminoitu sandwich-rekenteinen kuori. Eksoottisia kuituja ja keveitä sandwich-materiaaleja käyttämällä on laudoista saatu hyvin keveitä ja jäykkiä. Yleensä rungot ovat painoltaan lähellä luokan minimipainoa (8.2 kg). Keveän rakenteen takia laudat ovat alttiita kolhuille, joten maalla niitä tulee käsitellä varoen.

Formula vesillä

Formula-laudoissa käytetään suuria purjeita (10-12,5 m2). Puomi kiinitetään hyvin korkealle (noin otsan tasolle). Purjeissa käytetään aina säädettävää takaliikkiä, jotta sitä voi säätää pussikkaaksi tai latteaksi kelin mukaan.

Formulapurje kiristetään aina hyvin tiukalle mastonjalasta. Purjeen tulee kiertyä aina selvästi "auki" yläosastaan. Mikäli purje "sulkee" eli ei kierry, on purjehtiminen äärimmäisen raskasta ja tehotonta.

Suuresta purjeesta huolimatta Formula ei lähde liukuun ("plaaniin") itsestään. Lyhyt lauta tulee auttaa keula-aaltonsa yli muutamalla voimakkaalla pumppausliikkeellä hyvin avoimeen kursiin. Tämän jälkeen lauta kiihtyy täyteen vauhtiin nopeasti, ja kurssia voi nostaa sivutuuleksi tai luoviksi. Jos purjeessa tuntuu olevan liikaa vetoa, voi säädettävää takaliikkia tässä vaiheessa kiristää.

Oikein viritettynä formula plaanaa purjekoosta riippuen noin 4 m/s tuulessa. Laudan vieminen on kevyttä ja helppoa n. 8 m/s keleihin asti. Tätä kovemmilla tuulilla myös merenkäynti alkaa yltyä, ja formulapurjehdus muuttuu urheiluksi. Leveän laudan ja suuren purjeen yhdistelmä on haastavaa pitäää vedessä, ja vauhti avotuulilla kasvaa pelottavan kovaksi.

Formulan purjehtiminen on nautittavinta juuri niissä keleissä, kun tuuli ei aivan riitä muun tyyppisille purjelaudoille. 4-6 m/s tuulissa Formula luovii kovaa ja korkealle, plaanaa todella avoimia kursseja, ja on yllättävän nopea myös sivutuuleen. Noissa keleissä se on paljon nopeampi ja kevyempi purjehtia kuin pitkä Raceboard, ja toisaalta monipuolisempi kuin isokaan slalom-lauta.

Valmistajat

FW-lautoja valmistavat tätä kirjoitettaessa (tammikuu 2018) ainakin Starboard, Patrik, Fanatic ja Gaastra (GA). Lautojen suorituskyvyyssä ei ole mainittavaa eroaa, ja eri valmistajien runkojen painotkin ovat hyvin lähellä toisiaan.

Patrik valmistaa ontot formula-lautansa sveitsiläisen Airinsiden teknologialla. Lauta on kilpailijoitaan selvästi kalliimpi. Sillä on menestytty erittäin hyvin kansainvälisissä regatoissa, mutta on vaikea sanoa onko menestyksen takana valmistustekniikka vai onnistunut suunnittelu.

Formula-lautojen valmistussarjat ovat pieniä. Lisäksi laudat tehdään keveyden ja jäykkyyden saavuttamiseksi arvokkaista materiaaleista, joten uudet laudat ovat kalliita (2000-4000 €). Lautojen kehitys on ollut viime vuosina hyvin hidasta, joten muutaman vuoden ikäinen käytetty formula on huomattavasti edullisempi ja suorituskyvyltään lähes uuden veroinen vaihtoehto.

Formula Windsurfing Ranking 2018

26.-27.5 Lappeenranta/Imatra

9.-10.6 Helsinki, Hernesaari

15.-17.6 Tallinna (Baltic Cup)

26.-28.7 Yyteri

22.-23.9 Yyteri (SM)

Lisätietoja: Markus Huhtinen (markus huhtinen at karelia.fi)

Takaisin Suomen Purjelautaliiton sivuille.

FW laudat

Millaisilla lautarungoilla Formulassa pärjää? Uusi vai käytetty? Lue tästä lisää!

FW purjeet

Lue tästä lisää FW-luokassa käytettävistä purjeista ja niiden säätämisestä.

FW evät

Evä on FW-laudan köli, ja sen avulla lauta nousee tuuleen. Kuinka valita se oikea?

FW kilpailijat

FW-kisoissa kohtaat todennäköisesti joitain näistä kilpailijoista...