Kansain­vä­li­syys­osaa­mi­sen merki­tys kasvaa

Koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­sen päämää­ränä Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on varmis­taa se, että opis­ke­li­joilla on hyvät mahdol­li­suu­det kansain­vä­li­syys­osaa­mi­sen kehit­tä­mi­seen. Kehit­tä­mis­työ on vaikut­ta­nut tulok­sek­kaasti esimer­kiksi pitkä­ai­kais­ten kump­pa­nuuk­sien syntyyn, kansain­vä­lis­ten opis­ke­li­joi­den rekry­toin­tiin, ja koulutusvientiin. 

Kansain­vä­li­syys­osaa­mi­nen on yksi työelä­män avain­tai­doista, ja sen merki­tys koros­tuu tule­vai­suu­dessa yhä enemmän. Kansain­vä­li­syys­osaa­mi­nen tarkoit­taa osaa­mis­ko­ko­nai­suutta, joka koostuu monen­lai­sesta ymmär­ryk­sestä ja taidoista. Siihen kuuluu ymmär­rys yhteis­kun­nan moni­muo­toi­suu­desta, oman alan kansain­vä­li­sen toimin­taym­pä­ris­tön ja kehit­tä­mis­tar­pei­den tunte­mus, kieli-, vies­tintä- ja vuoro­vai­ku­tus­tai­dot, jous­ta­vuu­den, kette­ryy­den ja kriit­ti­sen ajat­te­lun muodos­tama kestä­vyys ja kyky toimia tarkoi­tuk­sen­mu­kai­sesti erilai­sissa tilan­teissa eli resilienssi.

Kansain­vä­li­syys­osaa­mi­nen on taito­ko­ko­nai­suus, joka tukee opis­ke­li­jan työl­lis­ty­mistä. Taidot ovat tarpeen riip­pu­matta siitä, työl­lis­tyykö opis­ke­lija valmis­tut­tu­aan koti­mai­seen vai kansain­vä­li­seen toimintaympäristöön. 

Kansain­vä­lis­ty­mi­sellä on Kare­liassa monta tavoitetta

Koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­sellä on myös muita keskei­siä tavoit­teita (ks. kuvio 1). Kehit­tä­mis­työ tukee opetus­suun­ni­tel­mien ja sisäl­tö­jen kehit­tä­mistä, koulu­tus­vien­nin tarjon­nan raken­ta­mista sekä kump­pa­nuus­työtä ja tutki­mus- ja kehittämistoimintaa.

Liik­ku­vuu­den lisää­mi­nen, englan­nin­kie­li­sen tarjon­nan lisää­mi­nen ja maahan­muut­ta­ja­työ ovat osa koulu­tus­ten koko­nais­ke­hit­tä­mistä. Henki­lös­tön kansain­vä­li­syys­osaa­mi­sen vahvis­ta­mi­nen on keskeistä kaik­kien toimin­to­jen näkökulmasta.

Kansain­vä­li­sen liike­toi­min­nan osalta koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­sestä syntyy tärkeitä vien­ti­tuot­teita. Toinen osaa­mis­vien­nin koko­nai­suus muodos­tuu TKI-toimin­nan kautta. Usein nämä kaksi yhdis­ty­vät, sillä koulu­tus­ten kansain­vä­lis­ty­mi­sen työka­luna ovat toimi­neet ja toimi­vat edel­leen lukui­sat kansain­vä­li­set ja kansal­li­set kehit­tä­mis­hank­keet, jotka mahdol­lis­ta­vat panos­ta­mi­sen tiet­ty­jen teemo­jen ja käytän­tei­den kehittämiseen. 

Kuvio 1: Koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­sen koko­nai­suus (Timonen 2015) 

Ratkai­se­vaa koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­selle oli Kare­lian halli­tuk­sen päätös käyn­nis­tää uuden englan­nin­kie­li­sen tutkinto-ohjel­man suun­nit­telu vuonna 2018. Vahvasti työelä­män kanssa yhdessä suun­ni­teltu Industrial Mana­ge­ment- insi­nöö­ri­kou­lu­tus käyn­nis­tyi syksyllä 2020. Industrial Mana­ge­ment täyden­tää lähes 30 vuotta toteu­tet­tua Inter­na­tio­nal Busi­ness -ohjelmaa.

Kansal­li­sista rahoi­tus­läh­teistä keskei­sim­piä ovat olleet Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön eril­lis­ra­hoi­tuk­set, Aasia-ohjel­ma­ra­hoi­tus sekä EAKR-rahoitus.

Nykyi­set ja suun­nit­teilla olevat uudet tutkin­not laajen­ta­vat Kare­lian opis­ke­li­ja­rek­ry­toin­ti­mah­dol­li­suuk­sia ja tukevat koulu­tus- ja työpe­räistä maahanmuuttoa.

Karelia on hyödyn­tä­nyt kehit­tä­mis­työssä useita eri rahoi­tus­oh­jel­mia ja toimi­nut monissa yhteis­työ­ver­kos­toissa. Kansal­li­sista rahoi­tus­läh­teistä keskei­sim­piä ovat olleet Opetus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­riön eril­lis­ra­hoi­tuk­set, Aasia-ohjel­ma­ra­hoi­tus sekä EAKR-rahoitus.

Kansain­vä­li­sistä rahoi­tus­läh­teistä Karelia on hyödyn­tä­nyt erityi­sesti Erasmus-ohjel­man ”stra­te­gi­set kump­pa­nuu­det ja tietoyhteenliittymät”-hanketyökaluja sekä Nordplus Horizon­tal -ohjelmaa.

Kirjoit­ta­jat:
Ulla Asikai­nen, koulu­tus­pääl­likkö, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Liisa Timonen, kansain­vä­lis­ten asioi­den pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähde: Timonen, L. 2015. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu. Koulu­tuk­sen kansain­vä­lis­tä­mi­sen suun­ni­telma 2015-2020.