tietokoneen ruutu, jossa muokataan videosisältöä

Uuden­lai­set media­si­säl­löt lisään­ty­vät matkailuyrityksissä

Suoma­lai­nen yhteis­kunta on ottanut valta­van digi­loi­kan koro­na­vi­rus­pan­de­mian aikana. Tätä loikkaa ovat osal­taan edis­tä­neet myös alueel­li­set oppi­lai­tok­set. Esimer­kiksi etäko­kouk­set ja digi­taa­li­set koulu­tus­pal­ve­lut ovat tulleet osaksi monien arkea ilmei­sen pysyvästi.

Pohjois-Karja­lan digi­ta­li­soi­tu­mi­nen edis­tä­mi­sessä on ollut tärkeää, että jo vuosia sen eteen tehty työ ei ole pysäh­ty­nyt pande­mian aikana, ja että yhteis­työssä ovat olleet Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun koulu­tuk­sen sekä TKI-työn lisäksi myös pohjois­kar­ja­lai­set yritykset.

Karelia on alueel­li­sesti keskei­nen media-alan ammat­ti­lais­ten ja media­si­säl­tö­jen asian­tun­ti­joi­den koulut­taja, ja koulu­tus on moni­puo­li­sesti verkos­toi­tu­nut alueen yritys­ten kanssa. 

Mediao­pis­ke­li­jat ja valmis­tu­neet media­no­mit tuot­ta­vat moni­puo­li­sin tavoin nyky­ai­kai­sia digi­taa­li­sia media­si­säl­töjä ja edis­tä­vät digi­taa­li­sen sisäl­tö­tuo­tan­non hyödyn­tä­mistä yritys­ten liike­toi­min­nan ja vies­tin­nän kehit­tä­mi­sessä. Kare­lian matkai­lun koulu­tus on puoles­taan kunnos­tau­tu­nut näiden media­si­säl­tö­jen sovel­ta­mi­sessa ja välit­tä­mi­sessä alueen matkailuyrityksille.

360-kuvauk­sella uuden­laista kerrontaa

Sekä media-alan että matkai­lun koulu­tus­vas­tuissa uusien tieto­jen ja taito­jen kehit­tä­mistä ja niiden viemistä elin­kei­noon tehdään niin perus­o­pe­tuk­sessa kuin siihen olen­nai­sesti liit­ty­vässä vahvassa projektitoiminnassa.

Viimeis­ten vuosien aikana Kare­liassa on projek­teissa paneu­duttu muun muassa mobii­li­si­säl­töi­hin, 360-kuvaa­mi­seen, AR- ja VR -teknii­koi­hin, droo­nien käyt­töön sekä cross-media­vies­tin­tään. 360-kuvausta hyödyn­tä­vien esit­te­lyi­den, virtu­aa­li­kier­ros­ten ja AR-mark­ki­noin­ti­rat­kai­sui­den hyödyn­tä­mi­seen on opas­tettu muun muassa Virtu­aa­li­luonto-, LUMO2- ja Digi2­Mar­ket-hank­keen puitteissa.

Virtu­aa­li­la­sei­hin luotuja sisäl­töjä on hyödyn­netty ja hyödyn­ne­tään myös sotea­lan ja teknii­kan koulu­tuk­sessa ja hank­keissa, joten esimer­kiksi matkai­lua­lan sisäl­löistä saadut koke­muk­set hyödyn­tä­vät laajasti Kare­liaa ja sen kumppaneita.

Kokei­luista uusia liikeideoita

Pain­opis­teenä menneissä ja meneillä olevissa kokei­luissa ja toteu­tuk­sissa on erityi­sesti se, kuinka alueen yrityk­set voivat saada näistä uusista tekno­lo­gioista kilpai­lue­tua ja muuta hyötyä. Median ja matkai­lun tiiviin yhteis­työn ansiota on, että hank­keista on synty­nyt media­si­säl­töjä, mark­ki­noin­ti­vies­tin­nän toimin­ta­mal­leja ja liikei­deoita alueen matkailuyrityksille.

Kare­liassa koulu­tuk­sen ja TKI-työs­ken­te­lyn yhtei­set toimin­ta­mal­lit tukevat monia­laista yhteis­työtä opet­ta­jien, opis­ke­li­joi­den, projek­ti­hen­ki­lös­tön ja yritys­ten kesken.

Nyt tätä toimin­taa viedään hank­keista saatu­jen koke­mus­ten tuella seuraa­valle tasolle. Tule­vai­suu­den työ -hank­keessa raken­ne­taan uuden­lai­sia tekno­lo­gia-avus­tei­sia oppimis- ja työs­ken­tely-ympä­ris­töjä, jotka mahdol­lis­ta­vat yritys­ten, oppi­lai­tok­sen ja opis­ke­li­joi­den yhtei­sen työs­ken­te­lyn. Lisäksi ympä­ris­töt mahdol­lis­ta­vat esimer­kiksi erilais­ten tuot­tei­den ja palve­lui­den yhteis­ke­hit­tä­mi­sen tavoilla, jotka eivät aiemmin ole olleet mahdollisia.

Tavoit­teena on tehdä Pohjois-Karja­lasta entistä veto­voi­mai­sempi niin yritys­ten kuin matkai­li­joi­den näkö­kul­masta. Viesti on, että maakun­taan kannat­taa tulla sekä yrit­tä­mään että naut­ti­maan elämyk­sistä. Kuten Kale­vala-myto­lo­giasta arvoa liike­toi­min­taan -hanke tämän kiteyttää:

Meill on metsät mettä täynnä,
puun juuret punaista oltta,
ahot täynnä astioini,
kuuset meille kullat tuovat,
honkat huohta’at hopiat,
maitoo on mahot petäjät.

Kirjoit­ta­jat:
Jari Kupiai­nen, yliopet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Tarja Kupiai­nen, yliopet­taja, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Timo Rui, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu