hoitajaopiskelija työskentelee

Yhä useampi valit­see väylä­opin­not – tarjolla enemmän mahdollisuuksia

Jotta osaavat opis­ke­li­jat saatai­siin nopeam­min pohjois­kar­ja­lai­seen työelä­mään, on Karelia aktii­vi­sesti kehit­tä­mässä urapal­ve­luita nykyi­sille ja tule­ville tutkinto-opis­ke­li­joille. Karelia on kehit­tä­nyt vaih­toeh­toi­sia reit­tejä tutkin­to­kou­lu­tuk­sen, ja amma­til­li­sen koulu­tuk­sen väylästä onkin saatu paljon hyviä koke­muk­sia. Samalla on alettu kehit­tä­mään väylää lukiosta ammat­ti­kor­kea­kou­luun sekä koulu­tus­pol­kuja maahan­muut­ta­ja­taus­tai­sille ja kansain­vä­li­sille opiskelijoille.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa kehi­te­tään aktii­vi­sesti väylää Rive­rian kanssa. Ensim­mäi­set aske­leet sujuvan väylän raken­ta­mi­seen amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta ammat­ti­kor­kea­kou­luun otet­tiin vuonna 2013, jolloin alkoi Pohjois-Karja­lan koulu­tus­kun­tayh­ty­män ja Kare­lian yhtei­nen kehit­tä­mis­pro­jekti. Tavoit­teena oli antaa amma­til­li­sen koulu­tuk­sen opis­ke­li­joille mahdol­li­suus tutus­tua AMK-opin­toi­hin ja -opis­ke­luun osana amma­til­lista perustutkintoa.

Niin kutsut­tui­hin väylä­opin­toi­hin osal­lis­tu­mi­sen lisäksi kehi­tet­tiin AMK+-konsepti, jonka avulla opis­ke­lija pystyi osoit­ta­maan AMK-tasoi­sen osaa­mi­sensa ennalta sovi­tuissa opin­to­jak­soissa. Koke­muk­set olivat hyviä ja vuonna 2015 koulu­tusor­ga­ni­saa­tioi­den välille solmit­tiin sujuvan väylän vakiinnuttamissopimus.

Nopeam­min mutta osaa­vasti työelämään

Yhteis­työn vakiin­tu­mi­sen jälkeen jatket­tiin ennak­ko­luu­lot­to­mien ratkai­su­jen kehit­tä­mistä. Yhtenä tavoit­teena oli opis­ke­li­jan koko­nais­opis­ke­lua­jan lyhe­ne­mi­nen jopa vuodella. Keskei­senä oival­luk­sena siinä oli ajatus­ta­van muutos siten, että AMK-opin­noissa hankittu osaa­mi­nen tunnis­te­taan amma­til­li­seen perus­tut­kin­toon. Tämä mahdol­lis­taa Rive­rian opis­ke­li­joi­den osal­lis­tu­mi­sen aloit­ta­vien tutkinto-opis­ke­li­joi­den koulu­tuk­seen koko­nai­sen luku­kau­den tai luku­vuo­den ajan Kareliassa.

Väylä­opin­noissa menes­ty­mi­nen edel­lyt­tää opis­ke­li­jan sitou­tu­mista ja moti­vaa­tiota opin­toi­hin, mutta myös hyvin toimi­vaa ja yhteis­työssä toteu­tet­tua ohjausta. Väylä­opin­toja varten kehi­te­tyssä ohjaus­mal­lissa on huomioitu ohjaus ennen väylä­opin­toja, väylä­opin­to­jen aikana sekä opis­ke­lun päättymisvaiheessa.

Opis­ke­lija saa ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”, kun ammatin lisäksi hän saa vuoden AMK-opinnot, ja mahdol­li­suu­den jatkaa tutkinto-opin­toja Kareliassa.

Toimin­ta­mal­lista hyötyy opis­ke­li­jan lisäksi koko Pohjois-Karjala, sillä näin saadaan työelä­mässä tarvit­ta­via osaajia nopeam­min koko maakun­nan alueelle.

Kump­pa­nuus Rive­rian kanssa syventyy

Väylä­opin­not ovat vahvis­ta­neet Kare­lian ja Rive­rian kump­pa­nuutta enti­ses­tään, sillä henki­lös­tön yhteis­työ on syven­ty­nyt ja laajen­tu­nut sään­nöl­li­sissä, alakoh­tai­sissa tapaamisissa.

Kerty­nyttä koke­musta sujuvan väylän raken­ta­mi­sesta on levi­tetty myös valta­kun­nal­li­sesti. Karelia ja Riveria olivat osato­teut­ta­jina valta­kun­nal­li­sessa Jatko­väylä-projek­tissa vuosina 2016–2018. Hank­keessa luotiin valta­kun­nal­li­set suosi­tuk­set amma­til­li­sen toisen asteen ja ammat­ti­kor­kea­kou­lun välistä siir­ty­mää tuke­vien opin­to­jen ja niihin liit­ty­vien palve­lui­den toteuttamiseen.

Opis­ke­lija saa ”kaksi kärpästä yhdellä iskulla”, kun ammatin lisäksi hän saa vuoden AMK-opinnot, ja mahdol­li­suu­den jatkaa tutkinto-opin­toja Kareliassa.

Kun siir­ty­mää on suju­voi­tettu, on väylä­opis­ke­li­joi­den määrä kasva­nut tasai­sesti. Tällä hetkellä väylä­opin­toja on mahdol­lista suorit­taa kaikissa suomen­kie­li­sissä AMK-tutkin­noissa. Tule­vai­suu­dessa väylä­opin­toja kehi­te­tään myös englan­nin­kie­li­siin AMK-tutkin­toi­hin. Lisäksi raken­ne­taan uuden­lai­sia koko­nai­suuk­sia ja yhteistyömuotoja.

– Rive­rian opis­ke­li­joille väylä­opin­not antavat mahdol­li­suu­den korkea­kou­luo­pin­toi­hin jo amma­til­li­sen tutkin­non aikana, tukevat jatko-opin­toi­hin siir­ty­mistä sekä antavat varmuutta urasuun­nit­te­luun. Parhaim­mil­laan väylä­opin­not nopeut­ta­vat ja suju­voit­ta­vat reittiä unelma-ammat­tiin. Väylä­opin­noista on hyötyä opis­ke­li­joil­lemme monella eri tavalla, kertoo Rive­rian väylä­opin­to­koor­di­naat­tori Eine Paldan.

Palda­nin mukaan yhteis­työ Kare­lian henki­lös­tön kanssa on sujuvaa ja se on syven­ty­nyt vuosien varrella. Eri alojen vastin­pa­rit molem­missa oppi­lai­tok­sissa ovat löytä­neet toisensa.

– Tämä helpot­taa asioi­den hoita­mista ja yhdessä luomamme toimin­ta­malli varmis­taa sään­nöl­li­set tapaa­mi­set. Yhteis­työ on myös laajen­tu­nut ja uusia yhteis­työn muotoja on löydetty. On hienoa, että meillä on yhtei­nen tavoite tuoda maakun­nan nuorille täällä olevat koulu­tus- ja uramah­dol­li­suu­det näky­viin. Tavoit­teemme on yhdessä turvata työvoi­man saanti alueella myös jatkossa, Paldan sanoo.

Tukea työl­lis­ty­mi­seen uraohjauksella

Ammat­ti­kor­kea­kou­lussa opis­ke­le­via tuetaan kohti työelä­mää Kare­lian urapal­ve­lui­den avulla. Sen koko­nai­suutta ryhdyt­tiin kehit­tä­mään syksyllä 2019. Kehit­tä­mis­työn taus­talla oli monia tunnis­tet­tuja ja tutkit­tuja tarpeita.

Lähtö­koh­daksi muodos­tui ajatus, että moni korkeasti koulu­tettu tarvit­see spar­rausta työn­ha­kuun ja urasuun­nit­te­luun ja että monet vasta­val­mis­tu­neet kokevat kärkio­saa­mi­sensa tunnis­ta­mi­sen ja ensim­mäi­sen oman alan työpai­kan löytä­mi­sen haastavaksi.

Lisäksi OKM on aset­ta­nut ammat­ti­kor­kea­kou­luille tulos­mit­ta­riksi opis­ke­li­joi­den työl­lis­ty­mi­sen. Näiden lähtö­aja­tuk­sien pohjalta urapal­ve­lui­den kehit­tä­mis­työssä tavoit­teena on ollut luoda opis­ke­li­jan työl­lis­ty­mistä tai jatko-opis­ke­lua edis­tä­vää uraoh­jausta ja urasuun­nit­te­lua sekä helpot­taa opis­ke­li­jan siir­ty­mistä työelämään.

Tavoit­teena on ollut kehit­tää uraoh­jaus­pal­velu, josta opis­ke­lija saa apua ja tukea opin­to­jensa loppuvaiheeseen.

Koulu­tus­koh­tai­set opinto-ohjaa­jat apuna

Kare­liassa opis­ke­lija saa uraoh­jausta koko opin­to­jensa ajan. Koulu­tus­koh­tai­set opinto-ohjaa­jat luot­saa­vat opis­ke­li­joita sekä opin­to­jen ohjauk­sen että työuran suun­nit­te­lun näkökulmista.

Urapal­ve­lut tuovat tähän ohjaus­mal­liin lisä­tu­kea uraval­men­nuk­sen muodossa. Uraval­men­nuk­sen kohde­ryh­mänä ovat valmis­tu­mis­vai­heessa olevat opis­ke­li­jat, jotka syystä tai toisesta ovat epävar­moja työelä­mään siir­ty­mi­sessä, opinnot uhkaa­vat viiväs­tyä tai työpaik­kaa ei löydy.

Urapal­ve­lui­den kehit­tä­mis­pro­ses­sin aikana on otettu käyt­töön monia työl­lis­ty­mistä edis­tä­viä työka­luja ja mene­tel­miä. Lisäksi yhteis­työ Joen­suun kaupun­gin Luotsi-palve­lun kanssa on tuonut uusia mahdol­li­suuk­sia vahvis­taa opis­ke­li­joi­den ohjausta kohti työelä­mää ja työl­lis­ty­mistä. Opis­ke­li­jat voivat siirtyä Luotsin duunia­gent­tien asiak­kaiksi valmis­tu­mis­vai­heessa ja saada henki­lö­koh­taista valmen­nusta työl­lis­ty­mi­seen tai jatko-opin­toi­hin liit­tyen. Opis­ke­li­joi­den ja työan­ta­jien kohtaa­mi­sia on myös lisätty erilais­ten ura- ja rekry­toin­ti­ta­pah­tu­mien avulla.

Urapal­ve­lui­den tarjoa­man henki­lö­koh­tai­sen uraval­men­nuk­sen yhtenä tärkeänä tavoit­teena on vahvis­taa opis­ke­li­jan toimi­juutta eli koke­musta siitä, että hän pystyy vaikut­ta­maan omiin urasuun­ni­tel­miinsa ja -mahdol­li­suuk­siinsa työelä­mään siirtymisessä.

Lisää työnan­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den monen­lai­sia kohtaamisia

Uraval­men­nuk­sessa syven­ny­tään opis­ke­li­jan kanssa niihin kysy­myk­siin, jotka estävät opis­ke­li­jan eteen­päin siir­ty­mi­sen. Esteenä ovat yleensä epävar­muus omasta osaa­mi­sesta tai siitä, onko valin­nut oikean alan. Lisäksi opis­ke­lija saattaa kokea, että omat työn­ha­ku­tai­dot eivät ole riit­tä­vät tai hän tarvit­see apua sopivan työpai­kan kartoittamiseen.

Kare­liassa urapal­ve­lui­den kehit­tä­mis­työ on päässyt hyvään vauh­tiin. Työ myös jatkuu. Seuraa­vana kehit­tä­mis­koh­teena on vakiin­nut­taa urapal­ve­lu­jen tarjoama uraval­men­nus osaksi koko Kare­lian ohjaus­mal­lia ja lisätä edel­leen opis­ke­li­joi­den ja työnan­ta­jien monen­lai­sia kohtaa­mi­sia työl­lis­ty­mi­sen paran­ta­mi­seksi. Lisäksi tavoit­teena on kehit­tää jatku­vaa oppi­mista tukevat osaa­mi­sen kehit­tä­mis­pal­ve­lut työelä­mälle ja osaa­mis­taan täyden­tä­ville oppijoille.

Kirjoit­ta­jat:
Mervi Lätti, opin­to­asioi­den erikois­suun­nit­te­lija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Satu Saari­nen, lehtori, opinto-ohjaaja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Julkai­suja:

Aalto, A. & Varis, K. (toim.).2015. Sujuva väylä amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta ammat­ti­kor­kea­kou­luun. Joensuu: Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­suja C:26.

Turunen, M., Ruoko­nen, T. & Öhman, M. 2015. Väylä­opis­ke­li­joi­den ohjaus. Teok­sessa Kurula, M. (toim.) Sujuva ohjaus – tyyty­väi­nen opis­ke­lija. Joensuu: Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­suja B:43, 23-29.

Penna­nen, N. 2015. AMK+ näytöillä nopeam­min työelä­mään. Teok­sessa Leminen, M. ja Ruot­sa­lai­nen, M-L. (toim.) Laaduk­kaasta koulu­tuk­sesta nopeam­min työelä­mään. Joensuu: Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun julkai­suja B:44, 32-35.

Lätti, M. & Paldan, E. 2018. Koke­muk­sia sujuvan väylän ja väylä­opin­to­jen kehit­tä­mi­sestä Pohjois-Karja­lassa – yksit­täi­sistä opin­noista vuoden väylä­opin­toi­hin. Teok­sessa Ikonen, P-E. ja Voutila, K. (toim.) Jatko­väy­lällä – yhteis­työllä amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta ammat­ti­kor­kea­kou­luun. Mikkeli: Kaak­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­koulu, XAMK kehit­tää 55, 15-21.

Lätti, M. & Paldan, E. 2018. Väylä­opin­to­jen ohjaus Pohjois-Karja­lassa. Teok­sessa Ikonen, P-E. ja Voutila, K. (toim.) Jatko­väy­lällä – yhteis­työllä amma­til­li­sesta koulu­tuk­sesta ammat­ti­kor­kea­kou­luun. Mikkeli: Kaak­kois-Suomen ammat­ti­kor­kea­koulu, XAMK kehit­tää 55,129-137.