Inno­vaa­tioita ja elin­voi­maa alueelle – Kare­lian TKI-toiminta EU-ohjel­ma­kau­della 2014-2020

Ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on rooli alue­ke­hit­tä­jänä paitsi tuot­ta­malla osaavia asian­tun­ti­joita työelä­mään, myös kehit­tä­mällä yrityk­sissä ja työor­ga­ni­saa­tioissa käyt­töö­no­tet­ta­via inno­vaa­tioita tutki­mus-, kehit­tä­mis- ja inno­vaa­tio­toi­min­nan (TKI-toimin­nan) avulla. Inno­vaa­tiot ovat uusia tuot­teita, palve­luita ja toimin­ta­mal­leja, jotka osal­taan paran­ta­vat orga­ni­saa­tion uusiu­tu­mista, kilpai­lu­ky­kyä, tuot­ta­vuutta ja työllisyyttä.

Ammat­ti­kor­kea­koulu toteut­taa tätä inno­vaa­tio­työtä yhdessä yritys­ten, työor­ga­ni­saa­tioi­den, koulu­tus- ja tutki­mus­lai­tos­ten sekä julki­sen ja kolman­nen sekto­rin toimi­joi­den kanssa. Ammat­ti­kor­kea­koulu tarjoaa inno­vaa­tio­työ­hön kehit­tä­mi­sa­lus­toja, asian­tun­ti­joita ja tule­vai­suu­den osaajia. Vuosit­tain Kare­lian kanssa tähän yhteis­työ­hön osal­lis­tuu noin 800 yritystä ja orga­ni­saa­tiota sekä useita tuhan­sia työn­te­ki­jöitä ja asian­tun­ti­joita työelä­mästä, ammat­ti­kor­kea­kou­lusta ja kump­pa­nior­ga­ni­saa­tioista. Yhteis­työ uuden luomi­sessa ja hyödyn­tä­mi­sessä on vält­tä­mä­töntä koska muutos ja vaikut­ta­vuus lähtee sitou­tu­neista toimi­joista ja jaetusta osaamisesta.

EU -ohjel­ma­kau­den 2014-2020 saldoa

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-tehtä­vää toteu­te­taan hanke­ra­hoi­tuk­sella. Rahoi­tusta haetaan erilais­ten tavoit­tei­den ja projek­tien toteut­ta­mi­seen eri rahoi­tus­oh­jel­mista. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun hanke­ra­hoi­tuk­sesta suurin osa tulee Euroo­pan Unionin ohjel­mista ja niihin vara­tusta hanke­ra­hoi­tuk­sesta. EU:n ohjel­ma­ra­hoi­tus tavoit­tei­neen määri­tel­lään aina seit­sen­vuo­tis­kau­deksi kerral­laan. Ohjel­ma­ra­hoi­tusta suun­na­taan tunnis­tet­tui­hin yhteis­kun­nal­li­siin haas­tei­siin sekä tasaa­maan EU:n sisäi­siä eroja eri aluei­den välillä ja luomaan tätä kautta EU:lle kilpai­lu­ky­kyä. EU:n lisäksi muita ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen TKI-toimin­nan rahoit­ta­jia ovat eri minis­te­riöt, säätiöt, yrityk­set sekä julki­sen tutki­muk­sen rahoit­ta­jat Busi­ness Finland ja Suomen Akatemia.

Suomessa ollaan päästy hyödyn­tä­mään EU-rahoi­tusta TKI-toimin­nassa vuodesta 1995 alkaen kun Suomi liittyi Euroo­pan Unionin jäse­neksi. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on ollut aktii­vi­sesti toteut­ta­massa EU-ohjel­mia ja hyödyn­tä­mässä EU-rahoi­tusta alusta lähtien. Ensim­mäi­siä Kare­lian EU-rahoit­tei­sia projek­teja olivat mm. kivia­lan, muovi- ja metal­lia­lan, sosi­aa­lia­lan, suur­maa­ta­lou­den, puuener­gian sekä palve­lu­muo­toi­lun kehit­tä­mis­hank­keet Pohjois-Karjalassa.

Kare­lian kannalta merkit­tä­vim­mät EU-rahoi­tus­oh­jel­mat ovat Euroo­pan sosi­aa­li­ra­hasto ESR ja Euroo­pan alue­ke­hi­tys­ra­hasto EAKR. Näiden osuus Kare­lian hanke­ra­hoi­tuk­sesta on ollut vuosit­tain noin 65%. Nämä ohjel­mat ovat osa EU:n alue- ja raken­ne­po­li­tii­kan rahoi­tus­vä­li­neitä, joilla pyri­tään kaven­ta­maan EU:n eri aluei­den ja jäsen­val­tioi­den kehi­ty­se­roja sekä edis­tä­mään talou­del­lista ja yhteis­kun­nal­lista yhteenkuuluvuutta.

EU-ohjelma antaa raamit valta­kun­nal­li­sille ja alueel­li­sille paino­tuk­sille rahoi­tuk­sen jaossa, joten EU-ohjel­maa täsmen­ne­tään kansal­li­sella alue- ja raken­ne­po­li­tii­kan ohjel­malla sekä alueel­li­sella maakun­taoh­jel­malla. Pohjois-Karja­lassa maakun­taoh­jel­massa (Pokat) määri­te­tään se mitä paino­tuk­sia EU-ohjel­mista otetaan alueen kehit­tä­mi­sen tueksi. Näiden paino­tus­ten lisäksi Kare­lian TKI-toimin­taa määrit­tää ammat­ti­kor­kea­kou­lun stra­te­gia ja siinä asete­tut tavoit­teet. Se mitä hank­keita Kare­liassa toteu­te­taan, on siis yhdis­telmä näistä kaikista tavoit­teista ja Kare­lian asian­tun­te­muk­sesta tavoit­tei­den saavuttamisessa.

EU-ohjel­ma­kau­della 2014-2020 Kare­liassa toteu­tet­tiin kaik­ki­aan 774 hanketta. Osa näistä hank­keista jatkuu vielä jopa vuoden 2023 loppuun. Kare­lian hanke­salkku vuosina 2014-2020 oli 27,3 miljoo­naa euroa, johon saatiin ulkoista TKI-rahoi­tusta eri rahoi­tus­läh­teistä 22,6 miljoo­naa euroa.

Hanke­sal­kun teemat painot­tui­vat rahoi­tus­oh­jel­mien, maakun­taoh­jel­man ja Kare­lian stra­te­gis­ten tavoit­tei­den mukai­sesti. Projek­teja toteu­tet­tiin esimer­kiksi vähä­hii­li­syy­den, uusien ener­gia­rat­kai­su­jen, foto­nii­kan sekä tark­kuus- ja auto­maa­tio­tek­nii­kan kehit­tä­mi­seksi. Lisäksi on kehi­tetty ikäosaa­mista, siihen liit­ty­viä tuot­teita ja palve­luita sekä inno­vaa­tio-osaa­mista ja opis­ke­li­ja­läh­töistä yrittäjyyttä.

Uusi EU-ohjel­ma­kausi käynnistymässä

Suomen kannalta viides, uusi EU-ohjel­ma­kausi 2021-2027 tavoit­tei­neen on parai­kaa käyn­nis­ty­mässä. Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu on ollut aktii­vi­sesti vaikut­ta­massa uuden ohjel­ma­kau­den tavoit­tei­siin ja valmis­te­luun tunnis­ta­malla niitä yhteis­kun­nal­li­sia haas­teita, joihin voimme kump­pa­nei­demme kanssa vaikut­taa ja etsiä ratkaisuja.

Tällä hetkellä vahvoja signaa­leja ja stra­te­gi­sia tavoit­teita, joihin TKI-toimin­nan avulla inno­vaa­tioita ja ratkai­suja haetaan ovat mm. eri toimia­lo­jen tarvit­se­mat digi­taa­li­set ja tekno­lo­gi­set ratkai­sut, muut­tuva työ ja osaa­mi­nen, kestä­vän kehi­tyk­sen edis­tä­mi­nen, ikära­ken­teesta aiheu­tu­vien palve­lui­den uudel­leen­muo­toilu sekä koulu­tus­pe­räi­sestä maahan­muu­tosta ja kansain­vä­lis­ty­mi­sestä haet­ta­vat ratkai­sut osaa­ja­pu­laan yrityksissä.

Ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen tehtä­väksi on laissa määri­tetty korkea­kou­lu­tuk­sen lisäksi työelä­mää ja alue­ke­hi­tystä edis­tävä sekä elin­kei­no­ra­ken­netta uudis­tava TKI-toiminta ja sovel­tava tutki­mus. Stra­te­gis­ten ja ohjel­mal­lis­ten tavoit­tei­den lisäksi ammat­ti­kor­kea­kou­lun tehtävä on siis varmis­taa, että kehi­te­tyt inno­vaa­tiot otetaan käyt­töön ja että yritys­ten ja elin­kei­noe­lä­män tarpee­seen on tarjolla myös huomenna uutta osaa­mista ja inno­vaa­tio­ky­vyk­kyyttä. Siksi olemme mukana aktii­vi­sesti ja pitkä­jän­tei­sesti kehit­tä­mässä inno­vaa­tioita ja elin­kei­noe­lä­mää ympä­ril­lämme ja samalla varmis­ta­massa että koulu­tus­si­säl­tömme kehit­tyy opis­ke­li­joi­demme eli ylihuo­mi­sen osaa­jien osaa­mis­pää­omaksi ja inno­vaa­tio­ky­vyk­kyy­deksi, joita yhteis­kun­nassa ja työelä­mässä hyödynnetään.


Kirjoit­taja

Anne Ilvonen, tutki­mus- ja kehit­tä­mis­joh­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu