Monia­laista oppi­mista INVEST-hank­keen kesä- ja talvikouluista

INno­Va­tions of REgio­nal Sustai­na­bi­lity: Euro­pean Univer­siTy Alliance – INVEST -hanke on viiden euroop­pa­lai­sen korkea­kou­lun hanke, jonka päämää­riä ovat koulu­tuk­sen stra­te­gi­nen kehit­tä­mi­nen, euroop­pa­lai­sen yhteis­kam­puk­sen kehit­tä­mi­nen ja osaa­ja­poo­lien raken­ta­mi­nen. Karelia vastaa hank­keen työpa­ke­tista nro 4, jossa järjes­te­tään mm. yhteensä kuusi kesä- ja talvi­kou­lua, joista ensim­mäi­nen ja viimei­nen Kare­liassa. Kesä- ja talvi­kou­lu­jen vastuu­jär­jes­tä­jät ja aiheet on päätetty hank­keen suun­nit­te­lu­vai­heessa. Näiden inten­sii­vio­pin­to­jak­so­jen yhtenä tarkoi­tuk­sena on testata erilai­sia toteu­tus­ta­poja inten­sii­vioh­jel­mien järjestämisessä.

Hank­keen ensim­mäi­set kesä- ja talvi­kou­lut on järjes­tetty onnis­tu­neesti kesä­kuussa ja marras­kuussa 2021. Covid-19-pande­miasta johtuen opin­to­jak­sot järjes­tet­tiin etäto­teu­tuk­sina, mutta jatkossa tavoit­teena on järjes­tää myös lähi­to­teu­tuk­sia. Ensim­mäi­nen INVEST-kesä­koulu järjes­tet­tiin Kare­liassa ja talvi­koulu Krei­kassa Univer­sity of Thes­sa­lyssa. Vaikka jokai­sella kesä- tai talvi­kou­lulla onkin nimetty vastuu­jär­jes­täjä, osal­lis­tuu jokai­nen part­ne­ri­kor­kea­koulu silti jokai­sen koulun suun­nit­te­luun sekä toteutukseen.

Valmis­te­lun vaiheet

Ensim­mäi­nen kesä­koulu järjes­tet­tiin tiukalla aika­tau­lulla kesä­kuun alussa 2021. Suun­nit­telu pääs­tiin aloit­ta­maan vasta maalis­kuussa työpa­ketti nelosen aloi­tuk­sen yhtey­dessä, mikä haastoi järjes­tä­jiä saamaan toteu­tuk­sen vauh­dilla kuntoon. Covid-19-pande­miasta johtuen kesä­kou­lua ei voitu järjes­tää lähi­to­teu­tuk­sena vaan se päädyt­tiin toteut­ta­maan Hackat­hon-mallilla verk­ko­to­teu­tuk­sena. Koska Kare­liassa on aiempaa koke­musta online-Hackat­ho­nien järjes­tä­mi­sestä, hyödyn­net­tiin tätä tietoa ja taitoa myös tämän kesä­kou­lun järjestelyissä.

Kesä­kou­lun aiheena oli “Alueel­li­sen kehi­tyk­sen ja inno­vaa­tioi­den vahvis­ta­mi­nen – jous­ta­vuu­den raken­ta­mi­nen maaseu­tu­yh­tei­söissä” (Empowe­ring regio­nal deve­lop­ment and inno­va­tions – Buil­ding resi­lience in rural commun­ties). Jous­ta­vuu­den ja resi­liens­sin käsi­tettä ei rajattu Covid-19-pande­mi­aan vaan laajem­min maaseu­dun murrok­seen ja muutok­siin liit­tyen, esimer­kiksi väestön ikäja­kau­maan, osal­li­suu­teen ja työllisyysmahdollisuuksiin.

Hackat­ho­nin työs­ken­te­ly­alus­taksi valit­tiin Hows­pace, joka taipuu hyvin yhtei­söl­li­seen toimin­taan keskus­telu-, tehtävä- ja jaka­mi­so­mi­nai­suuk­siensa vuoksi. Osana suun­nit­te­lua hahmo­tel­tiin opis­ke­li­joi­den tehtä­vän­an­not, joiden perus­teella arvioimme opin­to­jak­son opin­to­pis­te­mää­räksi 5. Opis­ke­li­ja­rek­ry­tointi hoidet­tiin kunkin part­ne­ri­kor­kea­kou­lun toimesta ja lisäksi kunkin orga­ni­saa­tion henki­lö­kun­taa ja työelä­mä­kump­pa­neita osal­lis­tui Hackat­ho­niin asian­tun­ti­ja­luen­noi­jina, opis­ke­li­ja­ryh­mien spar­raa­jina ja tuoma­ris­ton jäseninä.

Suun­ni­tel­masta toteutukseen

INVEST Kesä­koulu 2021 järjes­tet­tiin kahdek­san­päi­väi­senä inten­sii­vi­to­teu­tuk­sena, jonka lisäksi opis­ke­li­jat tekivät ennak­ko­teh­tä­viä yksin ja ryhmissä sekä kirjoit­ti­vat kukin jälki­kä­teen palau­tet­ta­van oppi­mis­päi­vä­kir­jan opin­to­jak­sosta. Inten­sii­vi­jak­son ohjelma rytmit­tyi asian­tun­ti­ja­luen­noista, ryhmä­töi­den teke­mi­sestä ja ryhmäs­par­rauk­sesta. Asian­tun­ti­ja­luen­toi­hin sisäl­tyi aihea­lu­ee­seen liit­ty­viä luen­toja ja ohjausta inno­voin­tiin ja ryhmä­työn teke­mi­seen. Ryhmille oli tarjolla myös spar­rausta eri alojen asian­tun­ti­joilta INVEST-partnerimaista.

Opis­ke­li­ja­ryh­mille annet­tiin yksi löyhästi muotoiltu yleinen haaste maaseu­dun jous­ta­vuu­teen liit­tyen. Ryhmien tehtä­vänä oli rajata aihetta omien mielen­kiin­to­jensa ja osaa­mi­siensa mukaan, käyt­täen hyödyksi mm. Hackat­ho­nin aikana esitel­tyjä inno­vointi- ja ryhmä­työ­me­ne­tel­miä. Tavoit­teena oli löytää uusia ja inno­va­tii­vi­sia keinoja muutos­jous­ta­vuu­den lisää­mi­seksi Pohjois-Karjalassa.

“The whole expe­rience was unique. Infor­ma­tive, inte­res­ting, time consu­ming, some­ti­mes stress­ful but totally worth it. Great first impres­sion and would partici­pate again.”

Tulok­sena monen­laista oppimista

Opis­ke­li­jan tehtä­viin hank­keen kaikissa kuudessa kesä- ja talvi­kou­lussa kuuluu oppi­mis­päi­vä­kir­jan kirjoit­ta­mi­nen. Sen tavoit­teena on opis­ke­li­jan oma analyysi oppi­mi­ses­taan ja sen sovel­ta­mi­sesta. Tämän lisäksi oppi­mis­päi­vä­kir­joja ja muuta opis­ke­li­joi­den tuot­ta­maa mate­ri­aa­lia hyödyn­ne­tään oppi­mi­sen tutki­mi­sessa hank­keen myöhem­mässä vaiheessa. 

INVEST-hank­keessa suun­ni­tel­ta­viin ja toteu­tet­ta­viin opin­toi­hin liittyy vahvasti yleiset työelä­mä­kom­pe­tens­sit. Hank­keessa on sovittu yhtei­sesti nouda­tet­ta­vat ja opin­toi­hin sisäl­ly­tet­tä­vät kompe­tens­sit, esimer­kiksi kestä­vän alue­ke­hit­tä­mi­sen kompe­tenssi, tutki­mus- ja ongel­man­rat­kai­su­kom­pe­tens­sit, monia­lai­suu­den, kult­tuu­ril­li­sen ja kansain­vä­li­syy­den kompe­tens­sit sekä itsensä johta­mi­sen kompe­tens­sit. Näihin liit­tyen opis­ke­li­jat kertoi­vat mm. oppi­neensa kesä­kou­lun aikana ymmär­tä­mään ja toteut­ta­maan moni­kan­sal­li­sia hank­keita, vaik­ka­kin pieni­muo­toi­sesti, ja saaneensa tietoa maaseu­dun kestä­västä kehit­tä­mi­sestä. He nosti­vat esiin myös itsensä johta­mi­sen kehit­tä­mi­sen tiukan aika­tau­lun sane­le­mana sekä ymmär­ryk­sen siitä, miten moni asia vaikut­taa maaseu­dun kehittämiseen.

It was amazing especially the part of critical reaso­ning which enabled all to think beyond the ordinary.”

INVEST-hanke

INno­Va­tions of REgio­nal Sustai­na­bi­lity: Euro­pean Univer­siTy Alliance – INVEST –hanke on EU:N Erasmus+ -ohjel­man rahoit­tama kolmi­vuo­ti­nen hanke, jota toteut­taa viisi euroop­pa­laista korkea­kou­lua (Univer­sity of Agricul­ture Slova­kiasta, Univer­sity of Agri­busi­ness and Rural Deve­lop­ment Bulga­riasta, Univer­sity of Thes­saly Krei­kasta, Karelia-amk Suomesta ja Van Hall Larens­tein Univer­sity of Applied Sciences Alankomaista).


Kirjoit­ta­jat:

Kaija Sara­mäki, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Sini Ranta­nen, opet­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirjoit­ta­jat toimi­vat INVEST-hank­keessa kehit­tä­jä­opet­ta­jina, joiden työn­ku­vaan kuuluu erityi­sesti osal­lis­tu­mi­nen hank­keen koulu­tus­ten ja oppi­mi­sym­pä­ris­tö­jen kehit­tä­mi­seen, testaa­mi­seen ja arviointiin.

Tämä artik­keli edustaa tekijän näke­myk­siä ja tekijä vastaa sen sisäl­löstä ja tieto­jen oikeel­li­suu­desta. Euroo­pan komis­sio ja virasto eivät ota vastuuta sisäl­löstä, tieto­jen käytöstä ja oikeellisuudesta.