Tiimi­pe­da­go­giik­kaa tark­kai­li­jan näkökulmasta

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa tuetaan ja kannus­te­taan hyödyn­tä­mään ja käyt­tä­mään erilai­sia peda­go­gi­sia mene­tel­miä. Käytet­tä­vän mene­tel­män määrit­te­lee opin­to­jak­son vastuu­opet­taja. Hyväksi todet­tuja mene­tel­miä on syytä käyttää ja jatko­ja­los­taa, mutta myös vähem­män käyte­tyistä mene­tel­mistä löytyy kokei­le­mi­sen arvioi­sia helmiä. Tällai­nen on muun muassa tiimioppiminen.

Tiimiop­pi­mi­nen on yhteis­toi­min­nal­li­nen, vuoro­vai­ku­tuk­sel­li­nen ja vastuul­li­nen oppi­mis­me­todi, jossa kaikki tiimin jäsenet vaikut­ta­vat oppi­mi­seen. Jokai­sella tiimin jäse­nellä on vastuu omasta ja yhtei­sestä oppi­mi­sesta. Tiimiop­pi­mi­nen muis­tut­taa työelä­män toimin­ta­ta­paa, koska yhä useam­massa työteh­tä­vässä tarvi­taan yhteis­työ-, johta­mis- ja vuoro­vai­ku­tus­tai­toja. Tiimiop­pi­mi­sessa vastuu oppi­mi­sesta on jokai­sella tiimin jäse­nellä, opet­ta­jan siir­tyessä oppi­mi­sen mahdollistajaksi/tukijaksi tiimin valmen­ta­jana.” (Peda­go­gi­set mene­tel­mät, ESEDU 2021.)

Tiimi­pe­da­go­giik­kaa hyödyn­ne­tään Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Y-Akate­miassa ja muun muassa nyt kolmatta kertaa järjes­tet­tä­vässä Älyk­käästi töihin -projek­tio­saa­ja­val­men­nuk­sessa. Se on maksu­ton työvoi­ma­kou­lu­tus, joka on tarkoi­tettu projek­ti­teh­tä­vistä kiin­nos­tu­neille korkea­kou­lu­te­tuille henki­löille, jotka tarvit­se­vat täyden­tä­vää projek­tio­saa­mista työl­lis­tyäk­seen. Valmen­nus järjes­te­tään moni­muoto-opin­toina verkossa. Koko­nai­suu­den laajuus on 30 opin­to­pis­tettä ja 120 päivää. Keskei­senä mene­tel­mänä käyte­tään tiimi­pe­da­go­giik­kaa ja siihen kiin­teästi kuulu­vaa dialo­gia. Pääsin tutus­tu­maan tiimi­pe­da­go­gii­kan saloi­hin Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun opet­taja-valmen­ta­jien Daniel Båge­ber­gin ja Riikka Räsäsen ohjaa­massa dialo­gissa osana opetusharjoittelua.

Luot­ta­mus ja avoi­muus takaa­vat dialo­gin onnistumisen

Projek­tio­saa­ja­val­men­nuk­sen alussa valmen­net­ta­vat laati­vat tiimi­so­pi­muk­sen, jolla sovi­taan yhtei­sistä käytän­nöistä valmen­nuk­sen aikana. Tiimi­so­pi­muk­sesta pyri­tään teke­mään mahdol­li­sim­man yksi­tyis­koh­tai­nen ja täsmäl­li­nen ja sen tarkoi­tuk­sena on raken­taa luot­ta­muk­sel­lista ilma­pii­riä opis­ke­lulle. Sopi­musta voi tarvit­taessa päivit­tää valmen­nuk­sen aikana. Sopi­muk­sen runko koostuu seuraa­vista asioista:

1. Sopi­joi­den, eli tiimin jäsen­ten nimet

2. Tiimin tarkoi­tus ja pelisäännöt

3. Tiimin tavoit­teet ja tavoit­tei­den mittaa­mi­seen tarkoi­te­tut mittarit

4. Tiimin valtuu­det ja resurssit

5. Tiimin osaamisrakenteet

6. Tiimin palkitsemisperusteet

7. Muut sovit­ta­vat asiat

8. Alle­kir­joi­tuk­set

Mene­tel­män keskiössä ovat dialo­git. Dialo­gin ydin on oppia uutta toisis­tamme ja toisil­tamme. Kun ryhmässä on yhteensä kymme­niä vuosia akatee­mista opis­ke­lu­taus­taa ja toinen mokoma työhis­to­riaa, hyödyn­ne­tään oppi­mi­sessa tiimin jäseniä ja toisilta oppi­mista. Viisaus löytyy tiimistä. Opet­ta­jan rooli dialo­gissa on ohjata keskus­te­lua oikeaan suun­taan, haastaa otta­maan uusia näkö­kul­mia ja yllä­pi­tää dialo­gin perusprinsiippejä.

Dialo­gin tarkoi­tuk­sena on se, että vuoro­tel­len kukin tiimin jäsen valit­see teeman, jota alustaa. Dialo­git pide­tään sään­nöl­li­sesti ja niiden kesto on yleensä neljä tuntia. Dialo­gissa istu­taan ennalta pääte­tyn teeman äärellä ja niissä opetel­laan yhdessä ajat­te­lun taitoa. Luetut teokset sekä valmen­nuk­sen aikana koetut ja opitut asiat jaetaan tiimin jäsen­ten kesken.

Dialogi alkaa Check in -kysy­myk­sellä, joka johdat­te­lee aihe­pii­riin. Kysy­myk­set ovat avoimia, kuten

  • Oletko koskaan kokenut tätä (aihee­seen liit­tyvä asia)?
  • Mitä kokemus opetti?
  • Mitä tiedät asiasta ennalta?

Check in -kier­rok­sen jälkeen dialo­gin vetäjä syven­tää käsi­tel­tä­vää teemaa tai ilmiötä. Etukä­teen ajatel­len neljä tuntia tuntui pitkältä ajalta aktii­vi­sessa dialo­gissa, erityi­sesti kun oppi­mi­sym­pä­ristö oli tällä kertaa verkossa. Tilanne eteni kuiten­kin erit­täin jouhe­vasti ja kiin­nos­tava aihe piti otteessaan.

Varsi­nai­nen dialo­gin esitys oli erin­omai­sesti pohjus­tettu, rauhal­li­sesti esitetty ja hyvin jäsen­nelty. Keskus­te­lua syntyi spon­taa­nisti niin chatissä kuin mikro­fo­nien kautta ja annettu aika kului lähes huomaamatta.

Dialo­gin perus­prin­sii­pit ovat kunnioi­tus, kuun­telu, odotus ja suora puhe. Tavoit­teena on synnyt­tää vilpi­töntä keskus­te­lua ja reflek­tioita anne­tusta teemasta, mutta mikä tärkeäm­pää, jättää tunne­jälki. Se toteu­tui hyvin. Olin hämmäs­ty­nyt, miten avoin ja luot­ta­muk­sel­li­nen ilma­piiri verk­kois­tun­nossa voidaan saada aikaan. Ei tämä toki itses­tään synny, vaan on puolen vuoden työn tulosta. Ohjaa­jalla on iso merki­tys työs­ken­te­ly­ta­van esit­te­lyssä ja toimin­ta­ta­van juur­rut­ta­mi­sessa. Kolme kovaa koota – kohtaa­mi­nen, kuun­te­le­mi­nen ja kyse­le­mi­nen – ovat välttämättömät.

Lopussa käytiin läpi vielä Check Out -kierros, jossa jokai­sella osal­lis­tu­jalla oli vapaa sana kertoa muille mitä juuri tänään oli mielessä ja mitä uutta opin päivän teemasta. Ilta­päi­vän dialogi jätti miet­te­li­ääksi, opetti uutta ja sai kaikki kiit­te­le­mään esit­te­li­jää vuolaasti. Itsel­le­kin tuli syvästi koske­tettu olo, mitä ei varmasti luen­noi­malla kovin moni pystyisi saamaan aikaan.

Kiin­nos­tuitko aiheesta? Lue lisää esimer­kiksi seuraa­vista lähteistä:

Hakola, I., Hiila, I. & Tukiai­nen, M. Tiimiäly: Opas muut­tu­vaan työelä­mään, 2019.

Toiva­nen, H. & Kota­mäki, M.: Kave­ri­joh­ta­mi­sen visu­aa­li­nen innos­tus­kirja, Jyväs­ky­län ammat­ti­kos­kea­koulu, 2013

Y-Akate­mian verk­ko­si­vut: https://y-akatemia.fi/


Kirjoit­ta­jat:

Daniel Båge­berg, lehtori, serti­fioitu tiimi­val­men­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lotta Lilja, lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Artik­ke­li­kuva: Andrea Piacqua­dio palve­lusta Pexels