Uutta kasvua yrityk­siin korkeakouluyhteistyössä

Yrike (Yrity­syh­teis­työn kehit­tä­mi­nen kasvua­loilla) ESR-hank­keessa Itä-Suomen yliopisto ja Karelia- ja Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lut raken­si­vat kolmen korkea­kou­lun yhteis­työnä kump­pa­nuus- ja palve­lu­mal­lia yrityk­sille ja yritys­ten väli­seen yhteistyöhön.

Viime vuosina on eri yrit­tä­jä­jär­jes­tö­jen toimesta tehty kyse­lyitä ja baro­met­rejä yritys­ten ja korkea­kou­lu­jen väli­sestä yhteis­työstä. Pääviesti näistä on selkeä; yrityk­set hakevat tiiviim­pää yhteis­työtä erityi­sesti ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen kanssa. Yhtei­nen tahto­tila on tunnis­tettu ja tunnus­tettu. Pohjois­kar­ja­lai­set yrityk­set tekevät valta­kun­nal­li­sesti mitat­tuna aktii­vi­sim­min yhteis­työtä korkea­kou­lu­jen kanssa. Kevään 2021 PK-yritys­ba­ro­met­rin mukaan Karelia on yritys­ten keskei­sin kehit­tä­mis­kump­pani Pohjois-Karja­lassa. Samalla voimme kuiten­kin todeta, että paljon on vielä tehtä­vänä. Mittava määrä yrityk­siä eivät tee lain­kaan yhteis­työtä alueen korkea­kou­lu­jen kanssa. Syitä lienee monia, mutta näin ammat­ti­kor­kea­kou­lu­jen näkö­kul­masta näyt­täisi siltä, että tarvit­semme lisää mikro- ja elin­kei­no­har­joit­ta­jia sekä pienem­piä pk yrityk­siä palve­le­via palve­luita korkea­kou­lumme tarjontaan.

Kohti tiiviim­pää yhteistyötä

Korkea­kou­lu­jen ja yritys­ten välistä yhteis­työn toimin­ta­mal­lin kehit­tä­mistä voidaan tarkas­tella kahden toimin­ta­pro­ses­sin kautta:

  1. yrity­syh­teis­työ­pro­sessi (yritys­ten kanssa tapah­tuva arjen vuoro­vai­ku­tus, tuot­teet- ja palve­lut sekä niiden mark­ki­nointi ja myynti, yhteis­työ­pro­jek­tit, kumppanuustoiminta),
  2. tutki­mus­läh­töi­nen inno­vaa­tio­pro­sessi (yhtei­nen tutki­mus­pro­jekti, keksintö, tekno­lo­gian siirto, kaupallistaminen).

Usein näistä kahdesta proses­sista puhu­taan saman­ai­kai­sesti. Tämä voi johtaa siihen, että toinen puhuu metsästä ja toinen puista – ja tahat­to­mana loppu­tu­lok­sena koko­nais­kuva yrity­syh­teis­työn käytän­teistä tai konkreet­ti­sista teke­mi­sen muodoista jää keskus­te­li­joille itsel­le­kin epäselväksi.

Edellä mainit­tui­hin teemoi­hin perus­tuen korkea­kou­lu­jen yhtei­nen Yrike-hanke lähti viemään eteen­päin syste­maat­tista ja tiiviim­pää yhteis­työtä yritys­ten ja korkea­kou­lu­jen välille. Keskei­senä tavoit­teena oli luoda selkeät käytän­nöt, jossa jatku­van yritys­läh­töi­sen vuoro­vai­ku­tuk­sen kautta helpo­te­taan alueen yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten kohtaa­mi­sia mm. koulu­tus-ja tutki­musin­fran tehok­kaam­man hyödyn­tä­mi­seen sekä yhteis­hank­kei­den ja stra­te­gis­ten kump­pa­nuuk­sien luomi­seen. Tätä yhteis­työtä tuke­maan laadit­tiin myös korkea­kou­lu­jen yhtei­nen uuttakasvua.fi -sivusto, jonka kautta yrityk­set voivat nopeasti löytää reitin korkea­kou­lu­jen asiantuntijapalveluihin.

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lussa on toteu­tettu syste­maat­tista kump­pa­nuus­toi­min­taa jo pitkään. Kare­lian kump­pa­neina toimii yrityk­siä, julki­syh­tei­söjä ja kolman­nen sekto­rin toimi­joita. Kump­pa­nuus­toi­min­nan tavoit­teena on lisä­ar­von tuot­ta­mi­nen kump­pa­neille sekä ammat­ti­kor­kea­kou­lun oman osaa­mis­pää­oman lisää­mi­nen. Syksyllä 2020 kump­pa­nuus­so­pi­muk­set uudis­tet­tiin Yrike-hank­keessa saatuun tutki­mus­tie­toon sekä Crazy Town Oy:n toteut­ta­maan koulu­tuk­seen perus­tuen. Uusien kump­pa­nuus­so­pi­mus­ten ydin­ra­ken­teessa huomioi­tiin tutki­muk­sessa (Jääskö, Korpela, Laak­so­nen, Pieno­nen, Davey, Meerman 2019) tunnis­te­tut 14 erilaista korkea­kou­lu­jen työelä­mäyh­teis­työn muotoa, jotka jakaan­tu­vat neljään teemaan: koulu­tus, tutki­mus, osaa­mi­sen siirto ja hallinto. Samalla tunnis­tet­tiin myös tarpeita kehit­tää omaa toimin­taa mm. tehos­ta­malla asiak­kuu­den­hal­lin­ta­jär­jes­tel­män käyttöä ja luomalla raja­pin­toja muihin käytössä oleviin tuotannonohjausjärjestelmiin.

14 erilaista korkeakoulujen työelämäyhteistyön muotoa: mm. opiskelijoiden projektit, harjoittelut, täydennyskoulutus, yhteiset tki-hankkeet, tutkimuksen kaupallistaminen, osaamisen siirto, strateginen vaikuttaminen
Kuvio 1. Korkea­kou­lu­jen työelä­mäyh­teis­työn muodot. Lähde: Jääskö, Korpela, Laak­so­nen, Pieno­nen, Davey, Meerman 2019.

Yrityk­sillä on kasvava tarve osaa­jista ja kilpai­lu­ky­vyn yllä­pito vaatii myös korkea­kou­luilta jatku­vaa osaa­mi­sen kehit­tä­mistä ja toimin­nan uudis­ta­mista.  Yrike oli ensim­mäi­nen – ja selkeästi tarpeel­li­nen – askel korkea­kou­lu­jen yhteis­ten toimin­ta­mal­lien ja palve­lu­jen selkiyt­tä­mi­seksi yrityksille.


Kirjoit­ta­jat:

Marika Turkia, TKI-asian­tun­tija, Karelia-ammattikorkeakoulu

Ulla Kallio, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Lähteet:

Huovi­nen, P., Kärpä­noja, J., Husso, K. 2019.   Pk-yritys­ten yhteis­työ korkea­kou­lu­jen ja tutki­mus­lai­tos­ten kanssa. Työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­riön julkai­suja 2019:35. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-431-0

Jääskö, P., Korpela, M., Laak­so­nen, M., Pieno­nen, T., Davey, T.,  Meerman, A. 2019. Korkea­kou­lu­jen työelä­mäyh­teis­työn tilannekuva.

Suomen yrit­tä­jät. 2021. Pk-yritys­ba­ro­metri, kevät 2021. Alue­kal­vot, Pohjois-Karja­lan Yrit­tä­jät https://www.yrittajat.fi/wp-content/uploads/2021/09/24000_pk-baro_kevat-2021_aluekalvot_pohjois-karjalan_yrittajat.pdf