Yhteis­val­men­ta­juu­den kautta kohti huippuleiriä

Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun Y-akate­mia on monia­lai­nen yrit­tä­jyy­den oppi­mi­sym­pä­ristö. Y-akate­miassa opis­kel­laan opis­ke­li­ja­tii­meissä ja jokai­nen opis­ke­li­ja­tiimi perus­taa Y-akate­mian opin­to­jen alku­vai­heessa osuus­kun­tay­ri­tyk­sen, jolloin opis­ke­li­ja­tiimi voi laskut­taa osuus­kun­nal­laan asiak­kai­taan teke­mis­tään projek­teista. Tällä hetkellä Y-akate­miassa on opis­ke­li­joita matkai­lun, median, liike­ta­lou­den, Inter­na­tio­nal Busi­ness-koulu­tuk­sen, fysio­te­ra­pian ja sairaan­hoi­don koulu­tuk­sista. Tiimiy­rit­tä­jyy­den ja monia­lai­suu­den lisäksi kolmas keskei­nen perus­pi­lari on kansain­vä­li­syys. Akate­mian opis­ke­li­joilla on käytös­sään kansain­vä­li­nen verkosto muiden maiden tiimia­ka­te­mioi­den kanssa ympäri maailmaa.

Alku­tai­pa­leelle uuden tiimin kanssa keväällä 2020

Vuoden 2020 tammi­kuussa me Y-akate­mian valmen­taja-opet­ta­jat saimme valmen­net­ta­vaksi yhtei­sen monia­lai­sen oppi­mis­tii­min Valke Insight osuus­kun­nan. Y-akate­mian opin­to­jen alussa tiimi muodos­tet­tiin Belbi­nin tiimi­roo­li­tes­tien tulok­sien pohjalta ja näin tiimistä saatiin moni­puo­li­nen. Tästä tiimimme yhtei­nen matka alkoi. Paljon on yhdessä tehtä­viä asioita, ennen kuin tiimi perus­taa osuus­kun­tay­ri­tyk­sen. Tiimin ensias­ke­lei­siin kuului tieten­kin Y-akate­mian toimin­taan ja siellä opis­ke­luun tutus­tu­mi­nen, mutta ennen kaikkea tiimin peli­sään­nöistä sopi­mi­nen ja yhtei­sen tahto­ti­lan löyty­mi­nen. Tiimi­so­pi­mus tehtiin 24 tunnin leirillä Nurmek­sessa loma­kes­kus Hyvä­ri­lässä Y-akate­mia-opin­to­jen alussa. Valken arvoiksi muotou­tui­vat vastuul­li­suus, avoi­muus, luot­ta­mus, kunnioi­tus ja ekologisuus.

Tiimi valitsi alussa itsel­leen tiimi­lii­de­rit, jotka vaih­tu­vat puoli­vuo­sit­tain. Näin myös kave­ri­joh­ta­mi­sen taitoja pääsee harjoit­te­le­maan jokai­nen halukas tiimi­läi­nen vuorol­laan. Tiimi­so­pi­muk­seen pala­taan akate­mian opin­to­jen aikana. Joka luku­kausi pide­tään kehi­tys­kes­kus­te­lut, johon tiimi­läi­set valmis­tau­tu­vat teke­mällä oppi­mis­so­pi­muk­sen (Cunning­ham 1998). Siinä pohdi­taan mistä olen tullut, missä olen nyt, minne olen menossa, miten sinne pääsen ja mistä tiedän olevani perillä. Omat tavoit­teet ja keinot tulevat siinä hienosti esille. (Lehto­nen 2013.)

Valke Insight osuuskunnan tiimi ryhmäkuvassa.
Kuva 1. Valke Insight osuus­kun­nan tiimi.

Mikä ihmeen huippuleiri?

Y-akate­mian opinnot huipen­tu­vat huip­pu­leiri-projek­tiin (6 op), johon kuuluu paljon suun­nit­te­lua, itse leiri ja leirin jälkei­nen reflek­tointi opituista asioista. Opis­ke­li­ja­tiimi matkus­taa maail­malle teke­mään tätä yhteistä projek­tia ja käyt­tä­mään Y-akate­mian aikana saami­aan oppeja. Koron­ai­kana tiimien huip­pu­lei­rin reitit ja päämää­rät ovat toteu­tu­neet Suomessa.

Valke­lais­ten Y-akate­mian opinnot ovat pian loppusuo­ralla ja opin­to­jen loppu­vaihe huipen­tui huip­pu­lei­ri­pro­jek­tiin Valke osk:n ja O.K. Auto Oy:n yhteis­työnä. Huip­pu­leiri toteu­tui 19.9.-28.9.2021 Suomen Lapissa. Opis­ke­li­jat saivat huip­pu­lei­rin ajaksi käyt­töönsä upouu­det O.K. Auto Oy:n Toyotat, joista Valke­lai­set tekivät mainos­vi­deoita, testia­joja ja muuta mark­ki­noin­ti­ma­te­ri­aa­lia, jota O.K. Auto Oy voi käyttää omissa mark­ki­noin­ti­ka­na­vis­saan. Opis­ke­li­jat suun­nit­te­li­vat ja järjes­ti­vät upean yhteis­työn O.K. Auto Oy:n kanssa itsenäisesti.

Me valmen­ta­jat vietimme Äkäs­lom­po­lossa iltaa tiimin kanssa, ja illan­vie­tossa jokai­nen tiimi­läi­nen reflek­toi omaa Y-akate­mian polku­aan kulu­neen kahden vuoden aikana. Jokai­nen teki huikeita nostoja siitä, mitä Y-akate­mian aika on heille merkin­nyt. Puheen­vuo­roissa nousi esille itsestä oppi­mi­nen, tiimissä toimi­mi­sen taidot, yhtei­söl­li­syys sekä vapaus opis­kella ja oppia omalla tavalla. Koet­tiin, että on opittu toisilta eri alan opis­ke­li­joilta uusia taitoja, vuoro­vai­ku­tus­tai­toja, muun muassa kuun­te­le­maan parem­min. Hyvänä pidet­tiin myös sitä, että opis­ke­li­jat ovat itse pääs­seet vaikut­ta­maan asioi­hin ja päätök­siin. Akate­mian opinnot on innos­ta­nut uudella tavalla, oma suunta työelä­mään on löyty­nyt ja yrit­tä­jäi­den­ti­teetti on vahvis­tu­nut. Mokat nähdään tärkeinä oppi­mi­sen paik­koina, myös muiden anne­taan mokata. Erilai­suutta on opittu sietä­mään tutus­tu­malla erilai­siin ihmi­siin, joita ei muualla olisi tavan­nut­kaan. Tiimissä on myös opittu luot­ta­maan tiimiin ja toisten apuun sekä teke­mällä oppi­mi­seen. On saatu henkistä pääomaa ja rohkeutta sanoa asioita suoraan ja omat mieli­pi­teet ja perus­te­lut julki. Tiimi ja sen jäsenet ovat luoneet kontak­teja ja verkos­toja kansal­li­sesti ja kansain­vä­li­sesti yrit­tä­jiin sekä työelä­män edus­ta­jiin. Tiimi­läi­set ovat olleet merkit­tä­vässä roolissa luomassa uutta yhteis­työtä mm. suoma­lais­ten ja kansain­vä­lis­ten akate­mioi­den verkos­toissa. Tiimi on ollut mukana Y-akate­mian kehit­tä­mi­sessä ja näkee­kin siinä vielä paran­net­ta­vaa. Huip­pu­lei­rin koet­tiin tiimiyt­tä­vän tiimiä enti­ses­tään, ja leiri oli kaik­kien mielestä hieno kokemus opin­to­jen loppuvaiheessa.

Opiskelijoita pöydän ääressä.
Kuva 2. Valke­lai­set huip­pu­lei­rillä Äkäslompolossa. 

Yhteis­val­men­ta­juus voima­va­rana tiimissä

Yhtei­sellä valmen­ta­ja­tai­pa­leella olemme tutus­tu­neet toisiimme, raken­ta­neet luot­ta­muk­sen ja valmen­ta­neet tiimiä monia­lai­sella osaa­mi­sella. Valmen­ta­juu­temme on perus­tu­nut luot­ta­muk­seen ja avoi­muu­teen sekä toisen kunnioit­ta­mi­seen ihmi­senä ja ammat­ti­lai­sena. Oma valmen­ta­juus on saanut pers­pek­tii­viä ja oppia toiselta eri alan valmen­ta­jalta. Tämä matka on ollut itseä ja omaa amma­til­li­suutta rikas­tut­tava, sillä yhdessä asioi­den pohti­mi­nen ja reflek­tointi on myös parasta oppia valmen­ta­jan uralla. Paljon on käyty keskus­te­luja tiimin toimin­nasta ja tilan­teista sekä mietitty yhdessä, miten jatke­taan ja mihin suun­taan tiimiä ohja­taan. Valmen­ta­mi­nen on tavoit­teel­lista, arvos­ta­vaa ja tiimiä osal­lis­ta­vaa toimin­taa luot­ta­muk­sel­li­sessa suhteessa, jossa enemmän esite­tään kysy­myk­siä kuin anne­taan vastauk­sia (Risti­kan­gas 2018).

Joensuu-Äkäs­lom­polo-Joensuu ajomat­kan aikana meillä valmen­ta­jilla oli hyvää aikaa pohtia kulu­nutta kahta vuotta Valke­lais­ten kanssa. Valmen­ta­jina meidän roolimme on ollut kannus­taa ja tsem­pata tiimiä omissa projek­teis­saan eteen­päin onnis­tu­mi­sista iloiten ja erilai­sista haas­teista tai mokista oppien. Valmen­ta­jan tehtä­vänä on palvella omaa tiimiä ja valjas­taa tiimin voima­va­rat ja vahvuu­det tiimin käyt­töön, jotta tiimiflow saadaan virtaa­maan (Eklund, Lind­holm & Salmi­nen 2019). Valken tiimin valmen­ta­juu­den alussa ajatuk­se­namme oli tehdä itses­tämme tarpeet­to­mia. Käytän­nössä tämä tarkoit­taa sitä, että alun vahvem­man ohjaus­roo­lin jälkeen tiimi­val­men­ta­jan rooli muuttuu enem­män­kin tiimin spar­raa­jaksi ja haas­ta­jaksi. Tiimistä tulee itseoh­jau­tu­vampi, kun valmen­ta­jan rooli ei ole liian “aktii­vi­nen”. Valmen­ta­juut­tamme on varjos­ta­nut se, että toimimme molem­mat myös opet­ta­jina omalla koulu­tus­vas­tuul­lamme valmen­nus­työn lisäksi, jolloin ajan riit­tä­vyys valmen­nus­työ­hön on välillä haasteellista.

Valken tiimin valmentajat Daniel Bågeberg ja Kirsi Varis.
Kuva 3. Valken tiimin valmen­ta­jat Daniel Båge­berg ja Kirsi Varis.

Y-akate­mia kehit­tää opis­ke­li­joi­den työelä­mä­tai­toja ja bisnesälyä

Jokai­nen tiimi kehit­tyy oman­lai­sek­seen ja jokai­sen tiimi­läi­sen osuus on tärkeä. Valmen­net­ta­van tiimin kehi­tys­kaarta on ollut ilo seurata ja kehit­ty­mi­nen on niin tiimin kuin yksi­löi­den tasolla ollut edis­tyk­sel­listä. Tiimissä on ollut myös monen­lai­sia haas­teita, mutta avoi­muu­den ja suoran puheen kautta niitä on ratkottu yhdessä. Havain­tomme mukaan opis­ke­li­joi­den työelä­mässä tarvit­ta­vat meta­tai­dot ovat kehit­ty­neet huomat­ta­vasti ja yksi­lö­ta­son alun epävar­muu­desta on päästy irti – kiitos reflek­toi­van ja vertais­tu­kea antavan tiimin, dialo­gien sekä akate­mian lukuoh­jel­man. Myös opis­ke­li­joi­den liike­ta­lou­del­li­nen osaa­mi­nen ja “bisne­säly” on kehit­ty­nyt kahden kulu­neen vuoden aikana. Erilai­set projek­tit ja yhteis­työ­ku­viot alueen yritys­ten ja työelä­män edus­ta­jien kanssa ovat kehit­tä­neet tiimin ja yksi­löi­den osaa­mista tiimi­toi­mi­joina ja osaa­vina ammat­ti­lai­sina. Y-akate­mia, valmen­ta­jat sekä tiimiy­rit­tä­jät jatka­vat kehit­ty­mis­tään. Tiimiy­rit­tä­jien kehit­ty­mi­nen on ollut huikeaa ja valmen­net­ta­vat ovat saaneet erin­omai­sia eväitä tule­vaan elämään ja ennen kaikkea tule­vaan työelä­mään. Tässä matkassa valmen­ta­jana on ollut mielen­kiin­toista olla mukana


Kirjoit­ta­jat:

Daniel Båge­berg, lehtori, Y-akate­mian valmen­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kirsi Varis, lehtori, Y-akate­mian valmen­taja, Karelia-ammattikorkeakoulu


Lähteet:

Cunning­ham, I. 1998. The Wisdom of Stra­te­gic Lear­ning. The Selt Managed Lear­ning solu­tuion. Hampshire.

Eklund, A., Lind­holm, T. & Salmi­nen, J. 2019. Taitava tiimi­val­men­taja – miten saan tiimiflown virtaa­maan? Grano Oy, Helsinki.

Lehto­nen, T. 2013. Tiimia­ka­te­mia – kuinka kasvaa tiimiy­rit­tä­jäksi. Suomen Yliopis­to­paino Oy – Juvenes Print.

Risti­kan­gas, V. 2018. Mitä on valmen­tava ote? Suomen coac­hing yhdis­tys. https://www.youtube.com/watch?v=vLITz39ip1w

Artik­ke­li­kuva: Nikolai Arta­mo­nov / Unsplash