Naisinsinööri tehtaalla

UpTech-hanke tuke­massa auto­maa­tio­tek­nii­kan DI-opiskelijoita

Suoma­lai­sen tekno­lo­gia­teol­li­suu­den menes­tyk­seen vaikut­taa tärkeänä teki­jänä työvoi­man saata­vuus ja osaa­mi­nen. Globaa­lissa kilpai­lussa menes­ty­vät vain yrityk­set, joilla on riit­tä­vän korkea­ta­soista tekno­lo­giao­saa­mista. Tekno­lo­gia-alan osaa­ja­pu­laan ja toisaalta teknii­kan alan korkea­kou­lu­tuk­sen heik­koon veto­voi­maan etsi­tään ratkai­suja UpTech-hank­keessa, jonka tavoit­teena on teknii­kan alan houkut­te­le­vuu­den lisää­mi­nen ja korkeasti koulu­te­tun työvoi­man saami­nen Pohjois-Savon ja Pohjois-Karja­lan alueille. Karelia-amk on yksi hank­keen osato­teut­ta­jista Savonia ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Itä-Suomen yliopis­ton ohella.

UpTech-hank­keessa on mm. selvi­tetty yritys­ten osaa­mis­tar­peita Itä-Suomen alueella. Yksi osaa­mi­sa­lueista, jossa osaa­jista on kova pula, on teknii­kan auto­maa­tio.  Osaa­ja­pu­lan ratkai­se­mi­seksi Tampe­reen yliopisto ja Itä-Suomen yliopisto käyn­nis­ti­vät yhteis­työssä auto­maa­tio­tek­nii­kan diplomi-insi­nöö­ri­kou­lu­tuk­sen syksyllä 2021. Uusi auto­maa­tio­tek­nii­kan DI-koulu­tus on raken­nettu yhteis­työssä Itä-Suomen korkea­kou­lu­jen kanssa ja se tarjoaa mahdol­li­suu­den kehit­tää auto­maa­tio­tek­nii­kan osaa­mista älyk­käi­den, talou­del­li­sesti ja ympä­ris­töys­tä­väl­li­sesti toimi­vien järjes­tel­mien, konei­den ja proses­sien parissa. Opinnot sovel­tu­vat mm. auto­maa­tio­tek­nii­kan tai sitä sovel­ta­van amk-tutkin­non suorit­ta­neille. Syksyllä 2022 alka­vaan koulu­tuk­seen haetaan yhteis­haussa 16.-30.3.2022. Koulu­tuk­sen laajuus on 120 op ja kesto koko­päi­vä­toi­mi­sena opis­ke­luna kaksi vuotta.

Syksyllä 2021 aloit­ta­neessa koulu­tuk­sen ensim­mäi­sessä ryhmässä aloitti 29 opis­ke­li­jaa. Yhtenä sivuai­ne­vaih­toeh­tona opis­ke­li­joilla on Industrial Robo­tics, joka sisäl­tää opin­to­jak­son Virtual Commis­sio­ning of Robot Systems. Joen­suun seudulla asuvat opis­ke­li­jat saivat suorit­taa opin­to­jak­son labo­ra­to­rio­har­joi­tuk­set Karelia-amk:n Fanuc Educell -robot­ti­so­lua hyödyn­täen. Opis­ke­li­jat kävi­vät­kin ahke­rasti teke­mässä harjoi­tuk­sia omalla ajal­laan useam­pana päivänä. Tämän lisäksi Tampe­reen yliopis­ton koulut­ta­jat kävivät kolmena lauan­taina vetä­mässä harjoi­tuk­sia ns. kädestä pitäen Kare­lian labo­ra­to­rio­ti­lassa. Opin­to­jak­soon liit­ty­vän harjoi­tuk­sen tehtä­vänä oli koota ja purkaa Duplo Lego® -pali­koista koot­tava itse suun­ni­teltu talo robo­tilla sekä virtu­aa­li­sessa ympä­ris­tössä, että todel­li­suu­dessa oikealla robo­tilla. Opis­ke­li­joilla oli käytössä simu­loin­tioh­jel­mis­toja (Visual Compo­nents, ROBOGUIDE) tehtä­vän teke­mi­seen sekä fyysi­nen robot­ti­so­lu­ym­pä­ristö. Harjoi­tuk­seen kuului myös tulos­taa 3D-tulos­ti­mella itse suun­ni­teltu osa taloon sekä tart­tu­jan­sor­met robo­tille osien siir­tä­mistä varten.

Edessä DI-opis­ke­li­jat Maarit Ryynä­nen, Mika Ryynä­nen ja Iiro Sauk­ko­nen. Takana oikealla Niko Siltala Tampe­reen yliopis­tosta ja vasem­malla Jarno Merta­nen Karelia-amk:sta. Sivussa vasem­malla robot­ti­solu, jolla harjoi­tusta toteutettiin.

Harjoi­tus oli mielen­kiin­toi­nen yhdis­telmä virtu­aa­lista ja käytän­nön robo­tilla työs­ken­te­lyä. Hyvin moti­voi­tu­neilta ja ahke­rilta opis­ke­li­joilta harjoi­tus ja tehtävä onnis­tui hienosti. Olikin mukava katsoa opis­ke­li­joi­den onnis­tu­mi­sen riemua, kun harjoi­tus oli saatu suoritettua.


Kirjoit­taja:

Jarno Merta­nen, projek­ti­pääl­likkö, Karelia-ammattikorkeakoulu

Kuvi­tus­kuva: ThisI­sEn­gi­nee­ring palve­lusta Pexels

Uptech-hankkeen rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto