Kaksi henkilöä katsoo tietokoneen näyttöä, toinen osoittaa ruutua.

Tieto­joh­ta­mi­sen opetuk­sen haas­teita alkumetreiltä

Aloitin tiedolla johta­mi­sen lehto­rina Karelia-amk:ssa joulu­kuussa 2021. Tätä ennen olen toimi­nut alan kehit­tä­jänä, erikois­asian­tun­ti­jana jne. sekä käytän­nön orga­ni­saa­tioissa että tutki­jana yliopis­tolla. Olen pitänyt useita luen­toja, kehit­tä­mistä ja ohjaa­mista asiaan liit­tyen. Olikin todella hienoa päästä opet­ta­maan tieto­joh­ta­mista Kareliaan!

Uutuu­den karheus hioutuu koko ajan terä­väm­mäksi timantiksi

Tieto­joh­ta­mi­nen on alana melko uusi, ja sen opetus on hajau­tu­nutta Suomessa. Uutuu­den ohella ala kehit­tyy jatku­vasti huimaa vauhtia ja sen erilai­set osaa­mi­sa­lat muotou­tu­vat uusiksi amma­teiksi. Tämä on loogista seurausta siitä, että huomaamme jatku­vasti uusia keskei­siä tiedon käsit­te­lyn osa-alueita, eikä kukaan voi olla erityis­osaaja joka asiassa. Uusilla amma­teilla ei vielä vält­tä­mättä ole edes suomen­kie­li­siä nimi­tyk­siä. Tällai­sia uusia ammat­teja ovat mm. tietoark­ki­tehti, tieto­mal­lin­taja, data-analyy­tikko, data scien­tist, data insi­nööri, datan louhija, data cleaner, datan visua­li­soija ja tieto­turva-asian­tun­tija. Tieto­joh­ta­mi­sen opetus tuo siis huomat­ta­van paljon uusia mahdol­li­suuk­sia Kare­lian opis­ke­li­joille työl­lis­tyä ja etsiä paik­kaansa maailmassa.

TIETOJOHTAMINEN PÄHKINÄNKUORESSA
– Auto­ma­ti­saa­tion ja digi­ta­li­saa­tion myötä tietoa kertyy suuria määriä
– Tarkempi tieto auttaa hallit­se­maan alati muut­tu­vaa ympä­ris­töä
– Pystymme analy­soi­maan tietoa jopa sekun­nin murto-osien tark­kuu­della
– BI-tieto ehkäi­see yksilön tietoon liit­ty­viä ajat­te­lu­vi­nou­mia
– Tieto­joh­ta­mi­nen on enemmän ymmär­rystä kuin tieto­tek­niik­kaa: se on portait­tain etene­vää tiedon luokit­te­lua, jossa data muuttuu ymmär­ryk­seksi ja viisau­deksi
– Tieto­joh­ta­mi­nen on osa kaikkea johta­mista: se on mukana mm. ydin­toi­min­nan, talou­den ja henki­lös­tön johta­mi­sessa
– Tiedolla johta­mi­sen tule­vai­suu­den­lu­paus on infor­maa­tio-ohjaus: tietoa ohja­taan oikeille tahoille,
jolloin oletuk­sena on, että he alkavat toimia tavoi­tel­tuun suun­taan annetun tiedon perusteella.

Tieto on raaka-aine organisaatioissa

Tieto­joh­ta­mi­nen ei ole ainoas­taan irral­li­nen osa nyky­or­ga­ni­saa­tioita. Se kiin­nit­tyy kaik­keen toimin­taan. Lähtö­koh­tai­sesti olen itse aina painot­ta­nut, että tieto­joh­ta­mi­nen tulisi olla lähellä käytän­töä. Jos ja kun tieto­joh­ta­mi­sen koko­nai­suus raken­ne­taan orga­ni­saa­tioon, lisään­tyvä tieto pitää saada myös hyödyl­li­seen ja jopa tuot­ta­vaan käyt­töön. Tieto on ”vain” raaka-aine tulok­selle, sen ei pitäisi olla itsetarkoitus.

Kare­liassa oppiai­neeni ymmär­re­tään­kin juurin oikein – se on kuin muut genee­ri­set aineet kuten kielet tai mate­ma­tiikka, joissa saman­kal­tai­set perus­teet anne­taan eri oppiai­neille. Kuten muis­sa­kin genee­ri­sissä aineissa, sisäl­töä täytyy hieman muokata subs­tans­siin sovel­tu­vaksi. Tämä tarkoit­taa asioi­den ja esimerk­kien upot­ta­mista kysei­sen aineen käsit­teis­töön ja myös sen käytän­nön työelä­män prosesseihin.

Alku­tai­pa­leel­lani lehto­rina olen kohdan­nut monia haas­teita tässä ”timan­tin hiomi­sessa”. Olen joutu­nut totea­maan, että kaikista aiem­mista käytän­nön paino­tuk­sis­tani huoli­matta, tieto­joh­ta­mi­sen ala ja koko­nai­suus pyörii lähtö­koh­tai­sesti orga­ni­sa­to­ris­ten ja johta­mi­sen kysy­mys­ten ympä­rillä. Mitä aiheeni siis tarkoit­taa­kaan käytän­nön työntekijöille?

Kaaviokuva jossa kuvattu tietojohtamisen kolme osa-aluetta: Tiedolla johtaminen, tiedon johtaminen ja tiedon hallinta
Kuva 1. Tieto­joh­ta­mi­sen kolme osa-aluetta.

Sosio­no­mio­pis­ke­li­jat antoi­vat ensim­mäi­sen haasteen

Ensim­mäi­seksi opetuk­sek­seni muodos­tui SoTy­Digi (Sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lan digi­taa­li­set palve­lut ja etäoh­jaus pitkien väli­mat­ko­jen maakun­nassa) -hank­keen kautta valmis­tella ja testata tiedolla johta­mi­sen kurssia sosio­no­meille. Vaikka olen työs­ken­nel­lyt sosi­aa­lia­lan­kin parissa aiemmin, jouduin hienoi­sen ongel­man eteen. En tunne sosio­no­mien arki­työtä tarpeeksi, jotta ymmär­täi­sin, missä kohtaa ja kuinka tiedolla johta­mi­nen tukisi sitä. Tiedän kuiten­kin sen, että tiedolla johta­mi­nen kuuluu sinne­kin. Tämä on aina ollut filo­so­fi­sesti keskei­sin fokukseni.

Onneksi kolle­gat tarjo­si­vat autta­van kätensä! Raken­teel­li­sen sosi­aa­li­työn kurssin vastuu­opet­ta­jat ohja­si­vat minua tarkas­te­le­maan aihetta tiedolla vaikut­ta­mi­sen kautta. Raken­teel­li­nen sosi­aa­li­työ on laissa velvoi­tettu osuus sosi­aa­li­työ­hön, mutta sen vaikut­ta­vuus on haas­teel­lista. Tämän näkö­kul­man kautta sain kurssin toteu­tuk­sen tehtyä, ja siitä tulee myös oival­li­nen koko­nai­suus Kare­lian avoi­mesti opis­kel­ta­viin opintoihin.

SoTy­Digi-hank­keen piirissä haluan kuiten­kin lähes­tyä myös sosi­aali- ja työl­li­syy­sa­lo­jen perus­työtä. Minun on aluksi kysyt­tävä, minkä­laista nopeasti saata­villa olevaa, arjen työtä nopeut­ta­vaa ja hyödyl­listä tietoa näillä aloilla on saata­vissa ja mistä? Näistä lähtö­koh­dista voin lähteä raken­ta­maan opetusta, mutta samalla tiedos­tan, että BI-tieto­pohja näillä sekto­reilla on vielä varsin heikko tai vasta alkanut kehit­tyä. Minun on myös osat­tava määri­tellä kyseistä työkent­tää, mikä sitä oikeasti nopeut­taa ja mikä edistää työn loppu­tu­lok­sen laatua. Itse aina vastus­tan ns. tieto­äh­kyä, tämä pohdinta on tehtävä huolella. Minulla onkin siis edessä paljon pohdit­ta­vaa. Onneksi pidän juuri tällai­sista haasteista!

Opis­ke­li­jat opet­ta­vat myös opettajaa

Tieto­joh­ta­mi­sen opet­ta­mi­nen eri aloilla on siis haas­teel­lista. Siinä ei riitä pelk­kien käsit­tei­den tunte­mi­nen, jotta opetus muodos­tuisi opis­ke­li­joille hyödyl­li­seksi. On ymmär­ret­tävä käytän­nön työn sisältö, tavoit­teet ja proses­sit. Tieto­joh­ta­mi­nen itses­sään kiin­nit­tyy niihin suoraan. Onneksi olen saanut nyt myös ohjat­ta­via opin­näy­te­työn­te­ki­jöitä, joiden aiheet koske­vatta eria­lo­jen orga­ni­saa­tioita. Näin opis­ke­li­jat ja työ opettaa minua.

Olenkin siis kääri­nyt hihani ja toivot­ta­vasti tapaamme sinun­kin oppiai­neesi tieto­joh­ta­mi­sen opetuk­sen suun­nit­te­lun tiimoilta!

Kare­lian avoi­messa AMK:ssa on kesällä (1.6-31.7.2022) tarjolla opin­to­jakso Tiedolla johta­mi­sen ja BI tieto­nä­ky­mien raken­ta­mi­sen perus­teet (5 op). Lue lisää koulu­tuk­sen sisäl­löstä ja ilmoit­taudu mukaan täältä: https://www.karelia.fi/avoin-amk/tiedolla-johtamisen-ja-bi-tietonakymien-rakentamisen-perusteet/


Kirjoit­taja:

Tiina Soini­nen, tiedolla johta­mi­sen lehtori, Karelia-ammattikorkeakoulu


Artik­ke­li­kuva: Kuvaaja Mikael Blom­kvist palve­lusta Pexels