”Asiantunteva ja hyvä palvelu” – asiakaskyselyn tuloksia

Kiitos kaikille asiakaskyselyyn 19.9. – 14.10.2022 vastanneille! Vastaajien kesken arvottu urheilukello meni Jyväskylän ammattikorkeakouluun. 

Saimme runsaasti kiitosta asiakaspalvelustamme, aineistoistamme sekä antamastamme ohjauksesta. 

Käyttäjät olivat sitä mieltä, että kirjastosta saa ammattitaitoista palvelua (ka. 4,68; asteikolla 1–5), kirjaston palvelut kokonaisuutena toimivat hyvin (ka. 4,6), kirjaston omatoimikäyttö on helppoa (ka. 4,64) ja että kirjaston palvelut toimivat kokonaisuutena hyvin (ka. 4,6).  

Käyttäjät antoivat kirjastolle kokonaisarvosanan 8,5 (asteikolla 1–10) ja he suosittelisivat kirjaston palveluja hyvin todennäköisesti opiskelijakavereille tai kollegoille (ka 9,26). 

“… viesteihini on vastattu nopeasti, ystävällisesti ja asiantuntevasti.”  

“Oman alani aineistoa on. Omatoimikirjasto helpottaa työssäkäyvää.” 

”… Tiedonhankinnan ohjauksesta olen saanut sellaisia vinkkejä, joita en olisi itse osannut ajatella. Tästä on ollut paljon apua opinnäytetyöprosessiini.” 

Kommenteissa näkyi ilahduttavasti myös se syy, miksi kirjasto on olemassa:  

“Kirjasto ja sieltä saatava laaja, opiskelijalähtöinen, ammattitaitoinen palvelu on kivijalka koko korkeakoulun osaamiselle. …” 

Jos kirjastoa ja sen tarjoamia aineistoja ei olisi, ”… aika vaikeaa olisi, koska tarvitsen työssäni paljon standardeja.” tai ”Hankaloittaisi merkittävästi opiskelua.”. 

Saimme myös kehittämisehdotuksia, joihin vastaamme kunkin ehdotuksen yhteydessä: 

  • Wärtsilä-talolle toivottiin kirjastopistettä. — Ammattikorkeakoulun tasolla tehtiin yli 10 vuotta sitten päätös kirjastopalvelujen keskittämisestä Tikkarinteelle. Toivomme, että kirjaston laajat omatoimiajat mahdollistaisivat kirjaston käyttämisen mahdollisimman monelle. Useat kirjaston palvelut ovat saavutettavissa myös etänä. 
  • ”Nykyään porukka puhuu ja metelöi kirjastossa. Ei hyvä.” — Kirjastossa saa puhua ja tehdä esim. ryhmätöitä. Toivomme kuitenkin, että kirjaston käyttäjät ottaisivat toisensa huomioon. Kirjastossa on myös tila hiljaiseen työskentelyyn. 
  • E-aineistojen pitäisi olla myös Karelian ulkopuolisten asiakkaiden käytettävissä. — Lisensoidut e-aineistot on hankittu Karelian opiskelijoiden ja henkilökunnan käyttöön. Niiden käyttösäännöt kieltävät aineiston tarjoamisen ulkopuolisille, mutta paikalliskäyttö kirjastossa on sallittua. 
  • ”Hakupalvelua pitäisi kehittää ja tai, mikäli siihen on opastusta tarjolla, sitä kannattaisi markkinoida jotenkin näkyvämmin. Itse en ko. koulutusta ole löytänyt/saanut.” — Kirjasto pitää aloittaville opiskelijoille kirjastoinfoja ja opinnäytetyövaiheessa opiskelija voi varata yksilöohjausajan. Meiltä voi myös kysyä vinkkejä ja ohjausta vaikka chatin kautta tai sähköpostilla kirjasto(a)karelia.fi. 
  • ”Enemmän eri alojen aineistoa. Matkailualan aineistoa ei löydy tarpeeksi.” — Kaikille aloille ei ole tarjontaa yhtä paljon kuin isoille aloille (esimerkiksi hoitotyö ja liiketalous). Hankintaesityksiä voi ja saa tehdä.