Kolme henkilöä tehdasympäristössä

Uptech-hanke kehit­tä­mässä teknii­kan alan verkostoja

UpTech-hank­keen väki on vierail­lut ahke­rasti teknii­kan alan yrityk­sissä Pohjois-Karja­lan ja Pohjois-Savon alueella. Yhtenä hank­keen tavoit­teena on kehit­tää alueen yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten verkos­toa, joka hyödyt­tää sekä yrityk­siä että oppi­lai­tok­sia. Hank­keessa on tunnis­tettu erilai­sia alueen yritys­ten osaa­mis­tar­peita ja pohdittu keinoja osaa­jien koulut­ta­mi­seksi ja houkut­te­le­mi­seksi maakun­taan. Mallia yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten syvem­pään yhteis­työ­hön on haettu myös Saksasta.

Yritys­vie­rai­luilta näke­myk­siä osaajatarpeeseen

Uptech – tule­vai­suu­den osaajia Itä-Suomeen on Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun, Savonia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun ja Itä-Suomen yliopis­ton yhtei­nen hanke, jonka yhtenä tavoit­teena on edistää teknii­kan alan veto­voi­maa ja korkeasti koulu­te­tun työvoi­man saantia Pohjois-Karja­laan ja Pohjois-Savoon. Hank­keessa myös muun muassa edis­te­tään diplomi-insi­nöö­ri­kou­lu­tusta Itä-Suomessa ja suun­ni­tel­laan jatku­vaan oppi­mi­seen suun­nat­tuja koulu­tus­mo­du­leita tekno­lo­gia­teol­li­suu­den tarpeisiin.

Hank­keen väki on vierail­lut ahke­rasti eri yrityk­sissä Pohjois-Karja­lan ja Pohjois-Savon alueella. Viimei­sen puolen vuoden aikana olemme vierail­leet lähes kymme­nessä yrityk­sessä painot­tuen erityi­sesti valmis­ta­van teol­li­suu­den yrityksiin.

Vierai­luilla olemme pääs­seet käymään hedel­mäl­listä keskus­te­lua yritys­ten edus­ta­jien kanssa yhteis­työstä sekä alueen osaamis- ja koulu­tus­tar­peista. Olemme esitel­leet paikal­lis­ten korkea­kou­lu­jen tarjon­taa, ja yrityk­set ovat puoles­taan kerto­neet omista koulu­tus­toi­veis­taan. Erilai­sia toiveita on ollut yksit­täi­sistä täsmä­kou­lu­tuk­sista aina laajem­piin, koko­nais­ten tutkin­to­jen sisäl­löl­li­seen kehit­tä­mi­seen liittyen.

Yrity­syh­teis­työ hyödyt­tää kaikkia osapuolia

Teknii­kan alan oppi­lai­tos­ten kannalta yhtey­det yrityk­siin ovat vält­tä­mät­tö­miä. Teknii­kan alan koulu­tuk­sessa koros­tuu muun muassa aitojen harjoit­telu- ja opin­näy­te­työ­paik­ko­jen tarve. Tällai­sia posi­tioita löytyy lähinnä teknii­kan alan yrityksistä.

Kare­lialla on perin­tei­sesti ollut vahva yrity­syh­teis­työn tahto ja henki. Itä-Suomen yliopis­tossa aloi­tet­ta­van teknii­kan koulu­tuk­sen myötä tämä tahto­tila on laajen­tu­nut myös yliopis­toon. Siten yritys­vie­rai­lut ovat tarjon­neet verkos­toi­tu­mis­mah­dol­li­suuk­sia myös yliopis­ton teknii­kan alan koulu­tuk­sen henkilökunnalle.

Yritys­ten edus­ta­jat ovat otta­neet oppi­lai­tos­ten edus­ta­jat innolla vastaan. Yrityk­siä vaivaa osaa­ja­pula, ja erityi­sesti monien teknii­kan alojen osaa­jista suoras­taan tais­tel­laan. Yrityk­set ovat varsin innok­kaita saamaan kontak­teja opis­ke­li­joi­hin jo oppi­lai­tos­vai­heessa, ja sitout­tai­si­vat mielel­lään lupaa­via tule­vai­suu­den taita­jia esimer­kiksi harjoit­te­lu­paik­koja tarjoa­malla jo opin­to­jen aikana.

Tiedolla johta­mi­sen ja auto­maa­tion taidot korostuvat

Yritys­ten johto­hen­ki­löi­den kanssa keskus­tel­les­samme maakun­nan yrityk­sissä vaikut­taa olevan pulaa erityi­sesti auto­maa­tion ja robo­tii­kan osaa­jista. Tämän lisäksi tiedolla johta­mi­sen, datan­kä­sit­te­lyn ja lean-osaa­mi­sen taidot ovat kysyt­tyjä. Näiden alojen osaajia ei vält­tä­mättä ole vapailla mark­ki­noilla lain­kaan, joten osit­tain yrityk­set joutu­vat myös itse koulut­ta­maan tarvit­se­mi­aan taita­jia. Monilla yrityk­sillä olisi kysyn­tää erilai­sille täsmä­kou­lu­tuk­sille näihin aihea­luei­siin liittyen.

Yritys­ten käytän­nöt työn­te­ki­jöi­den omien opin­to­jen tuke­mi­seen vaih­te­le­vat. Osassa yrityk­sistä on hyvin selvät proses­sit työn­te­ki­jöi­den osaa­mi­sen kehit­tä­mi­selle. Esimer­kiksi käytän­teet työn­kier­rolle sekä erilai­set polut asian­tun­ti­juu­den kehit­tä­mi­seen ja jopa johtoa­se­miin siir­ty­mi­selle ovat olemassa.

Osa yrityk­sistä puoles­taan vielä miettii käytän­teitä osaa­mi­sen kehit­tä­mi­selle, ja lisä­kou­lut­tau­tu­mi­nen saattaa olla työn­te­ki­jän omalla vastuulla. Työn­te­ki­jän koulut­tau­tu­mi­nen saattaa herät­tää myös pelkoa siitä, mene­te­täänkö lisää koulut­tau­tu­nut työn­te­kijä toiselle työnan­ta­jalle, mikäli uutta koulu­tusta vastaa­vaa posi­tiota ei ole tarjolla.

Useissa yrityk­sissä on huomattu, että koulu­tus­väy­lien ja itsensä kehit­tä­mi­sen mahdol­li­suuk­sien tarjoa­mi­nen saattaa tule­vai­suu­dessa olla rekry­toin­ti­valtti. Mikäli osaavan työvoi­man kysyn­nän ja tarjon­nan välinen suhde jatkuu nykyi­sen­kal­tai­sena, joutuu yhä useampi yritys pohti­maan vaka­vasti, millä keinoin yritys saa houku­tel­tua ja sitou­tet­tua kilpail­tuja osaajia organisaatioonsa.

Auto­maa­tio­tarve kasvaa jatkossa

Toimin­nan auto­ma­ti­sointi on merkit­tävä tekijä yrityk­sen kilpai­lu­ky­vyn yllä­pi­dossa ja kehit­tä­mi­sessä. Kilpai­lu­ky­vyn yllä­pi­tä­mi­seen ollaan myös valmiita inves­toi­maan, tämän näimme konkreet­ti­sesti yritys­vie­rai­lu­jen aikana. Useissa yrityk­sissä esimer­kiksi valmis­tel­laan uusia robo­ti­soi­tuun valmis­tuk­seen liit­ty­viä automaatiolinjastoja.

Työteh­tä­vien, työvai­hei­den ja tuotan­non auto­ma­ti­sointi vaatii vankkaa osaa­mista työteh­tä­vistä sekä syväl­listä ymmär­rystä auto­maa­tiosta ja robo­tii­kasta. Näitä taitoja vaadi­taan niin lait­teita suun­nit­te­le­vilta kuin myös niitä käyt­tä­viltä henki­löiltä. Sekä auto­maa­tion taita­vista suun­nit­te­li­joista että käyt­tä­jistä on pula, ja aloille tarvi­taan lisää koulutusta.

Uptech-hank­keessa on pohdittu käytän­teitä, joilla myös oppi­lai­tos­ten osaa­mista ja opetus­tar­jon­taa voitai­siin tuoda normaa­liksi osaksi yritys­ten kehit­tä­mis­käy­tän­teitä. Uptech-hank­keessa kehi­te­tyt osaa­ja­kor­tit saat­ta­vat olla yksi ratkai­sueh­do­tus tähän ongel­maan. Karelia-ammat­ti­kor­kea­kou­lun jatku­van oppi­mi­sen tarjon­nassa on myös jatku­vasti kurs­seja, joilla opete­taan juuri yrityk­sien kaipaa­mia taitoja.

Saksassa hyviä koke­muk­sia yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten yhteistyöstä

Uptech-hank­keen väki vieraili kesä­kuussa Saksassa Hanno­ve­rin tekno­lo­gia­mes­suilla ja tutus­tu­massa paikal­lis­ten yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten yhteis­työ­hön. Esimer­kiksi eräällä paikal­li­sella ammat­ti­kor­kea­kou­lulla on yli 150 yritys­part­ne­ria, ja korkea­kou­lun yrity­syh­teis­työ­muo­toi­hin kuulu­vat mm. yritys­ten kanssa tehtä­vät käytän­nön projek­tit, yrityk­sissä tehtä­vät opin­näy­te­työt sekä yritys­vie­rai­lut. Yritys­ten kanssa on myös yhtei­siä asian­tun­ti­ja­rin­kejä, ja yrityk­set pyrki­vät tunnis­ta­maan ja rekry­toi­maan nuoria lupauk­sia jo opin­to­jen aikana.

Insi­nöö­ri­kou­lu­tuk­sessa yrity­syh­teis­työ on Saksassa osit­tain pidem­mällä kuin Suomessa. Esimer­kiksi insi­nöö­ri­tut­kin­nosta lähes puolet saate­taan suorit­taa yrityk­sen tiloissa, opin­to­jen ohella työs­ken­nel­len. Malli sitout­taa opis­ke­li­jan jo opin­to­jen aikana yritykseen.

Saksassa monen seudun ongel­ma­ken­tät ovat saman­tyyp­pi­siä kuin Itä-Suomessa. Osaa­vasta työvoi­masta on jatkuva pula, ja osaajat karkaa­vat helposti muihin maise­miin. Saksa­lai­sesta yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten klus­te­ria­jat­te­lusta voisi­kin olla apua myös Itä-Suomen yritys­ten rekry­tointi- ja sitouttamisongelmiin.

Laajem­min saksa­laista insi­nöö­ri­kou­lu­tus­mal­lia on esitelty Uptech-hank­keen aiem­massa julkai­sussa.

Yhteen­veto

Teknii­kan alan osaa­jista on pula, ja yhtenä ratkai­suna ongel­maan Uptech-hanke pyrkii luomaan yhteis­työ­ver­kos­toja teknii­kan alan yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten välille. Olemme vierail­leet lukui­sissa alueen yrityk­sissä. Vierai­le­mis­tamme yrityk­sistä lähes kaikissa on jatkuva osaajatarve.

Jatkossa yritys­ten tais­telu osaa­jista kiihtyy enti­ses­tään, ja myös erilai­sille täsmä­kou­lu­tuk­sille tulee olemaan tarvetta. Saksa­lai­nen yritys­ten ja oppi­lai­tos­ten kiin­teän yhteis­työn malli saat­taisi tuoda ratkai­suja myös Itä-Suomen tekno­lo­gia-alan yritys­ten tarpei­den ja oppi­lai­tos­ten tarjon­nan kohtaantopulmiin.


Kirjoit­ta­jat:

Panu Ojala, projek­ti­asian­tun­tija, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Jarno Merta­nen, lehtori, Karelia-ammat­ti­kor­kea­koulu
Atte Enwald, projek­ti­koor­di­naat­tori, Karelia-ammattikorkeakoulu

Artik­ke­li­kuva: ThisIsEngineering

Uptech-hankkeen rahoittajan logot: Euroopan sosiaalirahasto